Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har tenkt litt på å kjøpe en 325 ix. og har da et par spm.

-tåler 4x4 juling?

-hvor får man tak i deler til f.eks 4x4

-hvor sitter fordelings kassen?

-hvordan er fordelingene på begge akseler?

mvh ørjan

Skrevet

hei, pusser opp en 325ix sjøl. joda de tåler litt juling, men kan hvis du kjører for hardt og prøver å spinne mye så kan stikkakslene forann si god natt, det skjer også med fordelingsgirkassa hvis du trimmer motoren for mye, er ikkje anbefalt å ha over 240 hk.. der ligger grensa for hvor mye effekt drivverket tåler.. du får tak i deler til ix på koed.dk.. eneste ulempen er at delene er til tider dobbelt, og nesten trippelt så dyrt.. siden de er helt anderledes fra vanlig 325.

fordelingen er 30% forann og 70% bak..

er heller ikkje anbefalt å senke mer enn 40 mm forann og bak, siden da får driverket en uheldig vinkel og så slites drivknuter osv fort..

så det er selvfølgelig enklere å drive med vanlig 325.. men er litt spesiellt og gøy med ix og da, ikkje alle som har det liksom!

Skrevet

Oki.. Ikke mere en 240 hk ja.

da tror jeg at jeg legger et eventuelt turbo prosjekt på hylla:=)

hadde tenkt å spinne en del ja:=)

men vist dette ikke er så hold bart så vet jeg ikke:)

funker det og kjøre uten akslingene forran vist di eventuelt går?

og er dette en god vinter bil?

Skrevet

240 hk går meget godt, tar sikte på rett i overkant av 200 på min(er jo 171 hk org) og det er jo en sekser så det er jo mye dreiemoment, turbo prosjekt vil jeg ikkje anbefale nei.

hehe, spinning liker som sagt ikkje stikkakslingene forann så godt, bak er de så å si like som vanlig 325.. kan jo selvfølgelig holde en stund, men det sliter veldig mye, kommer litt ann på hvilken årsmodell av ix'n og, litt barnesykdommer til å begynne med.

joda, hvis stikkakslingene skulle si god natt etter en kveld hvor gassen som oftest ligger i vater så kan du bare ta de av og da fungerer bilen som en bakhjulstrekker.. men du mister en del effekt som egentlig blir sendt framover men som aldri når fram, så da har du bare 70% bak og ingenting forann.. er en veldig god vinterbil ja, 4x4 og 6'r med dreiemoment og noen gode piggdekk/ piggfrie dekk skulle gå meget bra :)

Skrevet
240 hk går meget godt, tar sikte på rett i overkant av 200 på min(er jo 171 hk org) og det er jo en sekser så det er jo mye dreiemoment, turbo prosjekt vil jeg ikkje anbefale nei.

hehe, spinning liker som sagt ikkje stikkakslingene forann så godt, bak er de så å si like som vanlig 325.. kan jo selvfølgelig holde en stund, men det sliter veldig mye, kommer litt ann på hvilken årsmodell av ix'n og, litt barnesykdommer til å begynne med.

joda, hvis stikkakslingene skulle si god natt etter en kveld hvor gassen som oftest ligger i vater så kan du bare ta de av og da fungerer bilen som en bakhjulstrekker.. men du mister en del effekt som egentlig blir sendt framover men som aldri når fram, så da har du bare 70% bak og ingenting forann.. er en veldig god vinterbil ja, 4x4 og 6'r med dreiemoment og noen gode piggdekk/ piggfrie dekk skulle gå meget bra :)

Fordelingen er 37% foran og 63 bak. ;)

Og skulle en stikk aksel ryke, så bør det kjøres meget pent så kort som mulig.

Inni fordelingskassen har du en viskose kobling som står for fordelingen av kraften foran/bak basert på hvor godt grip du har foran bak.

Altså mister du grep på forhjul, så strammer senterdiffen til så kraften overføres til bakhjulene, men da aldr med mer kraft en 63%.

Kjører du da uten stikk akslinger foran, vil viskose koblingen jobbe maks og du vil oppleve bilen som om det er automat gir på den.

Over ikke så altfor lang tid slik så har du en utbrent viskose kobling i transfer kassa di...

Da kommer du ingen vei etterpå.

Monterer du da stikk aksling fremme igjen vil du oppleve bilen tilsynelatende som ok med en gang, men du har da en såkalt åpen senterdiff om du du skjønner.

Altså...

Forholdet foran/bak kan du sammenligne med forhold/virkemåte som en bak diff med viskose diffbrems.

Spinner du lenge med et hjul på en sånn diff, så er du uten diffbrems om litt.

Fordelingen mellom front og bak kan i grove trekk sammenlignes litt med en diff me brems.

Konstrukjsonen er annereldes på en måte, men kan som nevnt ødlegges på samme måte.

Håper dette var til og forstå. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...