///MoePower Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Er det bare meg og min pc, eller har bimmers vært veldig treg/serversprengt i det siste? Pleier å være innom flere forum, men det er bimmers som har begynt å gå tregest å navigere rundt i. Kommer vel kanskje av mange brukere og innlegg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sycho Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Har samme problem. Tar tid og gå inn på tråder. En annen ting, er at når du går inn på forsida, så kommer alt fort opp, men forumtrådene på forsida bruker en del tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Thomas Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Jupp, Bimmers.no er blitt litt treigere i det siste.. men vet ikke hva som forårsaker det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ixturbo Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 har hatt d samme jeg å. funker greit no da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 samme her. vil tro det har noe med stor trafikk å gjøre. siden bimmers.no er den beste nettsiden som er laget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tweety bimma Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Syns det går altfor treigt om dagen,blir kjedlig å sitte å vente på at tråder ska komme opp..men når det er sagt så har vel detta vært tatt opp før så er vel et problem som høvdingen vår prøver å gjøre noe med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Tidvis går det trått. Sånn som nå så popper trådene opp på 1-2 sek her hos meg ihvertfall. Det er desverre ikke bare-bare å ordne noe bedre. Vanskeligst er det å ordne sted å ha servere uten at det koster en formue. Har prøvd å finne folk her inne som kan hjelpe, men det koker desverre som regel bare bort i ingenting når det kommer til stykket. Har fått tak i et par servere (brukte) som forhåpentligvis kan brukes om vi bare får linje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Hva slags kostnader/prisklasse er det snakk om for å få noe "fullgodt" på plass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Well.. det kommer jo da alt an på hvordan man vil gjøre det, men det beste hadde jo vært å få hosta serverne et stabilt sted i nærheten av her jeg bor, slik at det ikke er så langt å dra for å ordne feil. Nå har jeg over 20 mil hver vei når noe skjer. Har funnet et aktuelt sted i nærheten som er billig, men det er liksom i kjelleren i et bolighus. Det er bedriftslinje via fiber, så alt er ok slik, men allikevel er jeg litt skeptisk. Dessuten må jeg da fortsatt betale per server, selv om det fortsatt er samme båndbredde som benyttes, bare fordelt på flere servere. Hos de dagens server står hos har jeg god pris, men får ikke plassere flere servere til samme pris (tredobles), og må dessuten fortsatt kjøre langt. Det utvilsomt beste og mest fleksible hadde vært om jeg kunne hatt en fornuftig linje (10Mbit f.eks.) hjem hit, da kunne jeg satt opp så mange servere jeg ville, men det lar seg desverre ikke gjøre. Hos foreldrene mine har jeg den muligheten (kan blåse inn en ekstra fiber og ha bedriftslinje på den), men de bor jo da på andre siden av landet. Uansett snakker vi fort noen tusenlapper i måneden i bare linjeleie siden jeg må ha bedriftslinje. Det koster alltid 3-4-5 ganger mer enn privat. Så om noen har kontakter til å skaffe meg en brukbar linje hjem (får bare vanlig ADSL nå - for dårlig uplink), så er det bare å kjøre på.. Edit: Nå går det forresten skikkelig trått igjen. SQL-daemonen bruker all prosessorkraft den klarer å karre til seg.. gjerne 99.9%. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
efjeldse Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Det skal da ikke være behov for flere servere for å drifte disse sidene. Alt som trengs er ei linje med god bredde. Hvorfor ikke leie plass på et webhotell og drifte sidene ut derfra? Da slipper du å tenke på serverdriften i det heletatt. Grunnen til at det går treigere på forumet enn f.eks framsiden er så enkel som at serveren har framsiden lagret statisk, og man har bildene derfra lagret på pcen sin etter første besøk, mens forumsidene må lages av serveren hver gang de klikkes på av en bruker EDIT: MyWeb Pro her f.eks: http://www.mywebhost.no/?html=/webhotell/main Dette bør holde en stund, og dekkes ganske enkelt av sponsorer/nettbutikken her. Bør selvfølgelig ha mer lagringsplass med alle brukergalleriene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Nytter ikke å ha noe slikt på et standard webhotell. De billige kutter sidene med et eller annet dårlig argument så fort de skjønner at det brukes mye båndbredde OG serverkraft, believe me. Mange har vært der og lært det på den harde måten. "Ubegrenset båndbredde" er bare svada. Noen har maks ditten og datten i liten tekst, og andre bare kaster deg ut med melding om at du lagrer noe copyrighta materiale eller andre bullshit-meldinger. Man må gå for de dyreste før det er noe vits, og da går vinningen opp i spinningen. Dessuten har man null fleksibiltet og minimal kontroll med hva som foregår. Du feilbedømmer i tillegg sidenes behov. Alt er jo relativt, men en kraftig linje er ikke et behov. En 10Mbit duger lenge. Det er prosessorkraften det hele står på. Nå er det to stk Xeon-prosessorer som går det de klarer nesten døgnet rundt. SQL-prosessene krever vanvittig mye på et forum med en halv million innlegg. En egen SQL-server tror jeg hadde løst mange problemer, samtidig som det hadde innført en større sjanse for feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
efjeldse Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Syns den SQL-serveren var veldig ressurskrevende i forhold til det jeg er vant til.. Håper for all del den er satt opp skikkelig når den brukes så mye Vil påstå en kraftig linje er veldig essensiellt iallefall.. Jeg har hatt litt problemer med et par sider jeg hoster på min server, men det er utelukkende pga for dårlig uplink. Skulle ønske jeg kunne hjulpet, men jeg har ikke bra nok hastighet på serveren min her hjemme, og desverre for mange begrensninger på serveren jeg leier gjennom firmaet... Men du har jo litt sponsorer her, så vil tro det kan dekke ei veldig grei linje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 21, 2007 Share Skrevet Mai 21, 2007 Så lenge man har en linje med god responstid trenger man ikke en 100Mbit for å hoste en side med bilder og tekst. Selv med 200.000 besøkende i måneden (12-13 mill hits) som sidene her nå ligger på, så er det på ingen måte snakk om noe høyt gjennomsnittsforbruk på båndbredde, men man må såklart ha linje nok til å ta peakene. Jeg har prøvd diverse "tweaks" på SQL-configen uten at noe egentlig har hjulpet. Det er dårlig info på nett, for man må ha supportavtale for å komme inn på knowledge basen (MySQL). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 23, 2007 Share Skrevet Mai 23, 2007 Har det gått like trått i dag eller? Har gjort en del configendringer på SQL'n. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Mai 23, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2007 Litt tidligere på dagen var det litt treghet ja, men akkurat nå så skjer tingene nesten med engang man klikker seg inn på tråder! Edit: trekker det tilbake, går litt opp og ned ennå, spesielt når man skal skrive innlegg, da går det litt tregt, men jevnt over så går det jo kjappere å bla gjennom de forskjellige trådene da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå