Gå til innhold

e34 525tds feil på girkasse?


bmwe-21
 Share

Anbefalte innlegg

hjelp... har en 95 mod tds som har blitt litt rar i automat kassa... ligger og girer opp og ned fra 4 til 5 gir om hverandre når man kjører i 80 til 90 km...

har også mistet ene symbolet for hvilket program girkassa står i... skulle gjerne ha fått lest av feilkodene på bilen... noen her inne som har mulighet til det eller hvet om noen i oslo som har mulighet til det? gjerne privat hvis der finnes mulighet for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter Kjetil Sømme her i forumet. Han utfører det privat hvis jeg forstår signaturen hans riktig.

Alternativt blir det Stenshagen eller Autozentrum.

Er dette med hyppig girskifte noe som har kommet nylig eller har du hatt det lenge? Regner med at sen E34 525 TDS deler motor/kasse med tidlig E39 525 TDS og den har iallefall en tendens til å være glad i å gire opp og ned...

Forøvrig så vil ikke et oljeskift på girkassen skade heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gamel tråd dette men hiver meg på da svigers e34 525td 1995mod har samme symptom.

Den girer fint og slurer ikke mer enn den skal i noen av girene gir men ligger å skifter mellom 4.gir og lock-up hele tiden i 80-90km/t.

hvis farten er høyere enn 90-95km/t så går den over i lock-up så lenge man gir litt gass men med en gang man slipper opp litt eller slipper helt på gassen så legger også lock-upen ut igjen. skikkelig irriterende og ikke minst gir det jo stor slitasje så lurer på om noen vet hva som kan feile den.

Er en 4-trins kasse.

Har skiftet olje og sil (filter) nå i dag, ble litt bedre allround prestasjon fra kassa men lock-up problemet er det samme.

den er glad i å gire både tidlig og langt ned så kick-down funksjonen kunne de nesten skippa. Men den må vel nesten gire så mye da den ikke har noe som helst drag før 3000 å opp når turboen kommer. Selv om det føles uvant fra 325ia'n jeg hadde som oppførte seg helt anerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde de var sånt de skulle være på disse? på min går den over i lock up ved 90,og girer ned igjen hvis du kommer under 80 igjen,masete,men tror de skal være sånn... fungerer sikkert utmerket på autobahn,kanskje ikke fullt så bra i kuperte norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde de var sånt de skulle være på disse? på min går den over i lock up ved 90,og girer ned igjen hvis du kommer under 80 igjen,masete,men tror de skal være sånn... fungerer sikkert utmerket på autobahn,kanskje ikke fullt så bra i kuperte norge...

ja lock-up'en skal slippe når farten minsker men ikke bare av å slippe gass pedalen.

Når den går i lock-up skal den jo såvidt jeg vet være der helt til farten minker ned til ca 70-80 eller at belastningen blir så stor at den slipper så turtallet kan øke.

men den skal vel ikke slippe bare fordi man slipper litt på gasspedalen f.eks i en nedoverbakke.

samme med det at den i ved ca 85km/t så virker det ikke som den vet helt hva den skal gjøre da den blir liggende å veksle mellom lock-up og ikke en gang i sekundet.

noen som har vært borit dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers kunne i dag fortelle at kassa har gått seg til og at kassa nå funker som den skal så hvis noen har samme feilsymptom som de jeg har nevnt over så ga filter skift og oljeskift kassa nytt liv i dette tilfellet i allefall :)

Man trenger ny oljesil (filter), ny pakning rundt begge bunnpannene, 4liter olje ++ (gikk ca 3 liter på kassa men biltema pumpa sølte ut 2 liter :D

vi skrudde først opp den lille bunnpanna, der var det mye og stygg olje, vet ikke om det skal være olje der men den var i allefall stygg så vi tømte ut den og skrudde den på igjen. så tappet vi av den store bunnpanna med bunnpluggen, skrudde den av, skiftet filter, skrudde på bunnpanna igjen ( her kan det være ett tips å fylle litt olje i bunnpanna på forhånd da det å fylle olje igjen gjennom nivåplugg-hullet er sølete saker).

åpnet nivåpluggen, pumpet på ny olje til det rant over nivåplugghullet, skrudde igjen.

vi brukte ei oljepumpe fra biltema som sølte ut like mye som vi fylte men det ble bra.

startet bilen, satte den i de forskjellige girene flere ganger men uten å kjøre noe sted, stoppet den igjen.

så åpnet vi pluggen igjen å fylte etter, kjørte en tur, fylte etter for siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten en 5 trinnskasse med lockup/overdrive funksjon ;) Der mange tolker lockup som et "6 gir". Men det er helt normalt at den maser litt mellom 5 gir og lockup rundt 80-90 km/h, men dette er jo for at du skal ha dreiemoment når du skal akselerere.

Vi har brukt å slenge kassa i vintermodus for at den ikke skal gire så forferdelig mye opp og ned. Med vintermodus og D så holder den litt lengre på gira før den girer, og bruker samtidig litt lengre tid før den girer seg ned, litt kjipt når du skal kjøre forbi da, men for crusing i 80-90 er det perfekt og slippe den giringa hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 525td 5-trins? har nå ikke kjørt den stort, bare litt prøvekjøring da svigers kjøpte en men menr nå at den bare har 4 gir.

står jo 1-2-3-D på girvelgeren å da bruker jo D å være det siste (4. giret) pluss at man har lock up, lock-up'en er jo bare at kassa låser seg så den ikke slurer (leker manuell kasse) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...