Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg kunne øse ut litt kunnskap i tilfelle det kommer noen etter meg som sliter med dette på samme måte som meg.

I flere manualer og tilogmed i TIS mener jeg det står at kardangen må skrus fra diffen og en må bytte en pakning og div låsemuttere ++.

Nei, det går fint uten å skru fra hverandre kardangen, så lenge mellomleddet er liggende og det ikke bryter noe sted. Jeg skrudde fra hverandre festene til kardangene så jeg enkelt kunne kjenne om det var spenn i den. Hele jobben tok ikke mer enn noen timer. En må helt av med bremsecalippere, eksosanlegg. Kardang/diff sitter festet i ei svær ramme som er skrudd til karosseriet på fire punkter, de løsnes og jeg brukte tre garasjejekker slik at når jeg fikk løsna ramma kunne jeg justere ramma og hver enkelt side av bilen uavhengig av hverandre.

dsc03480jx7.jpg

dsc03482om2.jpg

Akkurat det var veldig kjekt å ha tre jekker så jeg fikk bilen akkurat i den vinkelen jeg ville når jeg skulle jekke opp igjen diffen. Det anbefalles å være to, for meg gikk jobben greit alene. Mener å huske at det også i "skriften" (haynes) sto at en må koble ut håndbrekkvaierene, det klarte jeg meg også uten, men det er veldig lett å glemme evt ledninger som følger med nedover når en senker kardang/diff, bla a til tyverisensor.

Dett var dett. Håper dette er til hjelp for noen. Jeg har ihvertfall fått mye hjelp fra forumet, så tenkte jeg skulle gi litt tilbake:) Spesielt takk til Bjørner i dette tilfellet som supplerte med utskrift fra TIS m.m.

• 5 months later...
Skrevet

Dette var en meget informativ tråd, takk for den.

Noen her som har peiling på hvor det er billigst å skaffe forsterkede fjærer til E39 stv? Har en importbil, og bruker endel til både båthenger og campingvogn... Uten luftfjæring blir den litt i slappeste laget når kuletrykket ligger der det skal være.

Håper på svar.

Skrevet

Kuletrykket ? På min E39 touring med orginalt hengerfeste (avtagbart) så er det advarsel om maks vertikal belastning på hengerfestet 90Kg.

Det vil si.... det er hengeren som skal ta vekten, og balanseres på akselen til hengeren.

Min mening er at forsterkede fjører er kun for de som må kjøre med veldig skeivfordelt vekt på hengeren. Men det gir jo dårlige kjøreegenskaper\dårligere bremseeffekt. Eller trafikkfarlig, slik jeg ser det da.

Men om den er slapsete, er det ikke demperen som er for svak\slapp ?

er jo primært demper som regulerer hvor mye bilen gynger.

Skrevet

Vil tro at 90 kg belastning må være når bilen står parkert. Når bil med stor kampingvogn setter seg i bevegelse vil nok belastingen være på langt over 90kg i homper mm. Derfor tror jeg også at stivere fjærer er en fordel hvis man skal kjøre med vogn bakpå.

Skrevet

Vel, da er det jo en fin veiledning da, så lenge henger balanserer så spiller den på lag med bilen.

Står bilen med rompa nede og fronten opp når bilen er parkert så er det et dårlig tegn.

(Husk også å sjekke i vognkort hva din bil har lov til å trekke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...