Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med tap av motorkraft ved lange motbakker og f.eks. fjelloverganger? Jeg var nede i første gear oppi Strynefjellet med tre til fem pers i bilen og utstyr, kjørte ikke spesielt hardt, ville følge trafikken helt til alle kreftene bare forsvant i løpet av et minutt. Fra 100 til 30-40 km/t. Skjedde flere ganger, alle et godt stykke oppi bakkene. Verst hvis utetemp var over f.eks. 15 grader. Ved ett tilfelle tok et vogntog meg igjen i E39-tunnel mellom Førde og Bergen mens jeg lå og sleit i første. Stilig.

Kjølevifta slo seg av og til på men da var kreftene for lengst borte. De kom tilbake hver gang etter et par minutter på flat mark. Tempnåla var av og til litt til høyre for normal men ikke mer enn til neste strek og aldri rødt. Bilen er fra 1996, kom til Norge i 1998. 335 kkm, turbolagre og konverter skiftet, fleste NB servicer fulgt. Skal være e-tunet til 173 hk iht. tidligere eier (BMW tillater 186 hk). Turforbruk 0.78-0.83 med masse ski på taket. Tysk kjøleoppsett? Sliten turbo? Sperring fra autokassa? Finner lite brukererfaringer og kvier meg for diagnostisering hos Bavaria...

Skrevet

Røyk det svart da den var så treg?

Hvis turboen er dårlig, så ligger svart-tåka etter bilen.

Tipper at turboen er i orden jeg, men:

Kan nesten garantere deg at dieselfilteret ditt begynner å bli tett.

99% sikkert. Bytt det først.

Det du sier er typiske symptomer.

Skrevet

Har hatt samme symtomer på min E39 tds, gått 400' km. Men da ble motoren så varm at jeg måtte stoppe bilen. Ingen svartrøyk.

Ikke funnet ut hva der kommer av, pga det får kun problemer med svært krevende fjelloverganger.

Samme problem var nevnt i en tråd her for ikke lenge siden. Da var det noen som mente det kunne vær dieseltilførselen. Men ser ikke helt sammenhengen her mellom manglende dieseltilførsel og oppheting.

Håper vi finner fram til problemt.

Skrevet

Hei, takk for opplysende svar. Jeg har ikke merket røyk og har hatt plenty anledning til å se det. Og tempen har ikke steget særlig iflg. måleren. Filter høres aktuelt ut, at det til slutt ikke kommer nok diesel gjennom. En gang i blant kommer også et kjapt dødpunkt ved første pådrag f.eks. under parkering eller lyskryss. Og ved kaldstart hakker og spytter den i 10-15 sekunder før den blir stabil på tomgang. Kan hende henger alt sammen. Har du prøvd filter, Bjørner? Hvordan går din ellers?

Skrevet

Var borti noe lignende for lenge siden på en VW diesel. Mener det endte opp i at drivstoffpumpa i tanken var defekt. Denne har også en sensor som indikerer for drivstoffnivået som kan henge seg opp. Siden du forteller at det var verst når du kjørte opp fjellovergangen så kan jo dette tyde på at det er noe feil i drivstoffpumpa, innsprøytingspumpa, dieselfilteret eller noen av dysene. Håper du finne utav det!

Jarle

• 2 weeks later...
Skrevet

"En gang i blant kommer også et kjapt dødpunkt ved første pådrag f.eks. under parkering eller lyskryss."

Har merket det samme, spesielt hvis jeg feks girer fra 1-2gir. Har faktisk oppleved at har blitt kvalt.

Skrevet

Finnes en del gode linker på http://www.autopower.se Søk på tds så finner du gode linker.

Blant annet ble det kommentert at blien mister kraft hvis fødepumpen ikke yter som det skal når man gir mer eller mindre max pulver.

Hvis den er helt død, vil bilen stoppe når du får under 15-20 liter. Da vil den gå over i nødmodus og være sinsykt vanskelig å få startet og så stoppe hver km. Her gjor det et par-tre gang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...