Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har merka at bilen jeg kjører, 320 ci e46, 00 mod, 150 hk, ikke funker i det hele tatt på lav omdreining... Fikk bilen på verksted å det viste seg utifra datan han leste av at "eksoskammakselstillingsføler" eller vanus'n ikke funka slik den skulle.. dette er en elektronisk føler/sensor som stiller kammakslingen for åpning å lukking av ventiler så vidt jeg forsto.. (har ke peiling egentlig :? ) Men hvertfall, mekanikeren sa at jeg bare kunne skru av "vanusen" å håpe på at det bare var irr eller dritt som forårsaket at føler/sensoren ikke funka? Noen her som har peiling på slikt?! Vet den ligger framme på motoren en plass, men er ikke 100% sikker hvor.. Noen som har vært borti lignende?!

På forhånd takke takk

Ingen

Skrevet

Tror ikke du skal skru av vanosenheten det hørtes ikke ut som noen god løsning.siden du ikke har peiling ,sier du selv.Hvis det er feil på en elektronisk giver ville jeg vel byttet denne du fikk vel kansje et papir på feilkoden ?.

Skrevet

Litt OT men hva er vanos? hva gjør den? er det fordel eller ulempe å ha vanos?

Skrevet
Litt OT men hva er vanos? hva gjør den? er det fordel eller ulempe å ha vanos?

Ballder ga meg følgende forklaring en gang:

Vanose er veldig enkelt forklart noe som gjør at ventiltidene justeres for og optimalisere dreimomentet på hele turtalls spekteret.

Hakke snøring på hur det egentlig funker...

Virker jo logisk da om en sensor i den ikke funker så mister man dreimoment på lavt turtall. Eller?

Skrevet

Fusket den og var ustabil på tomgang? Så den kunne kvæle seg? Har en kompis med en 320 e46 med komp som får en motor feil hele tiden.. :? Han har hatt bilen på verksted en del og de sliter med å finne feilen.. Lurer på om det kan være no av det samma, men virker egentlig ikke sånn da.. :?:

• 2 weeks later...
Skrevet
Fusket den og var ustabil på tomgang? Så den kunne kvæle seg? Har en kompis med en 320 e46 med komp som får en motor feil hele tiden.. :? Han har hatt bilen på verksted en del og de sliter med å finne feilen.. Lurer på om det kan være no av det samma, men virker egentlig ikke sånn da.. :?:

Den fusker litt når den er kald, hakker på en måte når jeg holder jevnt turtall... til tiden "kvæler" motoren seg å dæver ja... jævla forbanna drittbil!!! så lekker den litt kjølevæske fra radiatoren i tillegg... humm!?...

Skrevet
Men hvertfall, mekanikeren sa at jeg bare kunne skru av "vanusen" å håpe på at det bare var irr eller dritt som forårsaket at føler/sensoren ikke funka? Noen her som har peiling på slikt?! Vet den ligger framme på motoren en plass, men er ikke 100% sikker hvor.. Noen som har vært borti lignende?!

På forhånd takke takk

Ingen

Online ETK burde kansje gi deg svar på hvor den ligger.

http://www.autopower.se/ finnes noen DIY så ikke umulig det kan stå noe der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...