drittludo Skrevet Juni 2, 2007 Skrevet Juni 2, 2007 Har merka at bilen jeg kjører, 320 ci e46, 00 mod, 150 hk, ikke funker i det hele tatt på lav omdreining... Fikk bilen på verksted å det viste seg utifra datan han leste av at "eksoskammakselstillingsføler" eller vanus'n ikke funka slik den skulle.. dette er en elektronisk føler/sensor som stiller kammakslingen for åpning å lukking av ventiler så vidt jeg forsto.. (har ke peiling egentlig ) Men hvertfall, mekanikeren sa at jeg bare kunne skru av "vanusen" å håpe på at det bare var irr eller dritt som forårsaket at føler/sensoren ikke funka? Noen her som har peiling på slikt?! Vet den ligger framme på motoren en plass, men er ikke 100% sikker hvor.. Noen som har vært borti lignende?! På forhånd takke takk Ingen
The_transporter Skrevet Juni 2, 2007 Skrevet Juni 2, 2007 om du tar en tur innom bilrekvisita.. så har de sikkert en haynes håndbok på motoren din.. se f.eks 5 serie nyere modeller... de har samme motor
drittludo Skrevet Juni 2, 2007 Forfatter Skrevet Juni 2, 2007 Har en håndbok fra haynes, står litt forklart.. men bare lurer på om noen her på forumet har vært botri saken
Bonden Skrevet Juni 2, 2007 Skrevet Juni 2, 2007 Tror ikke du skal skru av vanosenheten det hørtes ikke ut som noen god løsning.siden du ikke har peiling ,sier du selv.Hvis det er feil på en elektronisk giver ville jeg vel byttet denne du fikk vel kansje et papir på feilkoden ?.
Jaws Skrevet Juni 2, 2007 Skrevet Juni 2, 2007 Litt OT men hva er vanos? hva gjør den? er det fordel eller ulempe å ha vanos?
Radeon Skrevet Juni 2, 2007 Skrevet Juni 2, 2007 Litt OT men hva er vanos? hva gjør den? er det fordel eller ulempe å ha vanos? Ballder ga meg følgende forklaring en gang: Vanose er veldig enkelt forklart noe som gjør at ventiltidene justeres for og optimalisere dreimomentet på hele turtalls spekteret. Hakke snøring på hur det egentlig funker... Virker jo logisk da om en sensor i den ikke funker så mister man dreimoment på lavt turtall. Eller?
Gustav C. Skrevet Juni 3, 2007 Skrevet Juni 3, 2007 Fusket den og var ustabil på tomgang? Så den kunne kvæle seg? Har en kompis med en 320 e46 med komp som får en motor feil hele tiden.. Han har hatt bilen på verksted en del og de sliter med å finne feilen.. Lurer på om det kan være no av det samma, men virker egentlig ikke sånn da..
skillbill Skrevet Juni 3, 2007 Skrevet Juni 3, 2007 BMW=VANOS TOYOTA=VVTi HONDA=V-TEC Variable ventiltider!
Bonden Skrevet Juni 3, 2007 Skrevet Juni 3, 2007 Honda har et system som øker løftehøyde på ventilene ved gitte parametere, slik som motorturtall.oljetrykk,tempratur,belastning.
drittludo Skrevet Juni 12, 2007 Forfatter Skrevet Juni 12, 2007 Fusket den og var ustabil på tomgang? Så den kunne kvæle seg? Har en kompis med en 320 e46 med komp som får en motor feil hele tiden.. Han har hatt bilen på verksted en del og de sliter med å finne feilen.. Lurer på om det kan være no av det samma, men virker egentlig ikke sånn da.. Den fusker litt når den er kald, hakker på en måte når jeg holder jevnt turtall... til tiden "kvæler" motoren seg å dæver ja... jævla forbanna drittbil!!! så lekker den litt kjølevæske fra radiatoren i tillegg... humm!?...
cazber Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Wikipedia kan ofte gi slike svar. Som alltid med info fra internett. Vær kritisk. Ligger også en link til enda en forklaring på denne siden. http://en.wikipedia.org/wiki/VANOS
Glenno Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Men hvertfall, mekanikeren sa at jeg bare kunne skru av "vanusen" å håpe på at det bare var irr eller dritt som forårsaket at føler/sensoren ikke funka? Noen her som har peiling på slikt?! Vet den ligger framme på motoren en plass, men er ikke 100% sikker hvor.. Noen som har vært borti lignende?!På forhånd takke takk Ingen Online ETK burde kansje gi deg svar på hvor den ligger. På http://www.autopower.se/ finnes noen DIY så ikke umulig det kan stå noe der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå