Gå til innhold

Riper laget av husdyr, hvem har ansvaret

Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Dekker eiers innbo forsikring skadde der f,eks katt har årsaket riper på panseret?

(naboens katt hadde tatt seg inn i garasje som var delvis åpen og mesket seg på panseret etc.. under regnværet som forårsaket riper på panser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med forbehold om hvilket naboforhold du har så er det vell bare for deg å melde det inn som hærverk på bilen, men jeg vet ikke om du her må anmelde saken for å få det innvilget som sak. Slik er du ihvertfall garantert å få dekket skaden. Det enkleste hvis naboen er medgjørlig er vel bare å ta det privat. Har du fått taksert skaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om hvilket naboforhold du har så er det vell bare for deg å melde det inn som hærverk på bilen, men jeg vet ikke om du her må anmelde saken for å få det innvilget som sak. Slik er du ihvertfall garantert å få dekket skaden. Det enkleste hvis naboen er medgjørlig er vel bare å ta det privat. Har du fått taksert skaden?

Er vel slik at "hærverk" belønnes med bonustap hvis en benytter seg av bilforsikringen her i Norge, med mindre en har en navngitt ansvarlig motpart som kan og vil ta støyten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at min kjæreste flyttet inn i ny lelighet ihelgen og parkerte sin 318i bauer i garasje der garasje dørene hadde et rom i bunn på 15cm som var åpent. Da vi igår skulle se etter bilen så jeg katte spor med mye søle etc.. på panseret og videre over cab`en og ned på bagasjen. Sannsynnligvis har katten hatt et opphold på panseret å laget riper.Prøvde spyle med hage slange for å se før bilen blir vasket og det var da vi så ripene(bilen er ikke vasket ennå.

Ut ifra en liten samtale jeg ikke var tilstede på hadde hadde naboen sagt hun ikke kunne bli belastes for hvor katten holdt på med. Men vi tok noen bilder idag med mob da vi ikke hadde noe annet for hånd.

Kjedelig dette når en flytter inn og ønsker ok forhold til nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt er jo på en måte sin egen herre når den er ute og vandrer, så jeg kan skjønne eierens reaksjon, men det gjør jo ikke din sak noe enklere. Men er ripene alvorlig da? Føler du dem med negelen din hvis du fører den over?

Det finnes bare en metode å fjerne riper i lakken på – omlakker kjøretøyet. Det er allikevel et par ting du skal merke deg:

Riper i klarlakken kan fylles igjen og bli totalt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm skal få kjent etter med neglene men var noe lyse farge på de værste ripene så tenkte kansje det var grunning jeg så.

Om vi ruber så hvor dypt går dette? Klarlakk, lakk, grunning? Må det legges ny klarlakk? (Metalic lakk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel slik at "hærverk" belønnes med bonustap hvis en benytter seg av bilforsikringen her i Norge, med mindre en har en navngitt ansvarlig motpart som kan og vil ta støyten?

Enten det eller anmelde saken til purken såvidt jeg vet. Man skal vel ikke kunne bli påført ekstra kostnader iform av bonustap på skader man ikke på noen måte kan lastes for selv?

Om det er en katt, en naturkatastrofe eller en person som har påført bilen skade skal vel ikke bety noe sålenge man ikke har opptrådt uaktsomt? Her er det jo åpenbart at det er en katt som er synderen, men det kan jo hypotetisk også være noen annen en naboens katt.

Glenno:

Rubbing skal såvidt jeg vet ikke "ta" noe lakk, men den oppfrisker lakken og jevner den ut. I mange tilfeller får man bort småriper også. Håper dette er løsningen for deg. Vanlig polish av ordentlig merke har noe av den samme effekten, verdt å prøve først hvis du har det for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis du tror at eier av en katt kan bli holdt erstatningspliktig, må du tro om igjen. Dessuten er det åpning i garasjen din, og hvilkensomhelst katt kan gå inn der.

Har katter på bilen hele tiden jeg, men ennå ikke fått riper pga de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrenset hvor mye ugang katteklør kan gjøre, med mindre den står vertikalt og river opp lakken. Problemet er vel at kan bli vanskelig å bevise hvilken katt som har gjort det (?).

Ser jeg en av kattene våre gå på bilene så blir det en enveistur rett nærmeste vanndam. Samme prosedyre gjelder ved valsing på kjøkkenbordet. Litt dressur må disse late dovendyrene ha!

Det burde stå klart i forsikringspolisen hva som gjelder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...