Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Wategate er en port eller ventil som kjører eksosen utenom turboen for å holde trykket nede.

En dumpventil derimot sitter mellom turboen og innsuget og slipper ut trykk når du slipper gassen, dette gjør at turboen ikke skal miste så mye fart og man får opp ladetrykket raskere.

Skrevet

Wastegate ventilen blir åpnet og lukket avhengig av turbotrykket i innsugsmanifolden. Er vanligvis styrt av en trykkfjær eller motorens styringsenhet. Dens oppgave er å slippe eksos forbi turboladeren.

Dumpventil er en sikkerhetsventil om åpner seg når trykket stiger til det den er satt til. Dumpventilen slipper ut ladeluft når gasspjeldet lukkes etter at turboen har ladet. Det er dette som gir blåselyden. Hensikten er at man raskere bygger opp ladetrykk etter girskifte. Den beskytter også turboladeren mot for mye belastning. Dumpventilen åpnes av vakuumet som oppstår bak gasspjeldet når det lukkes.

Dumpventilen fungerer bare på bensinmotorer siden turbodiesel motorer har åpent gasspjeld hele tiden.

Jarle

Skrevet

Da skal vel denne wastegaten sitte på grenrøret før turboen.

Da lurer jeg på følgende, er det uttak for det på kita til "a-dekk" her på forumet, noen som vet?

Skrevet

Nei, det er såvidt jeg har sett ut fra bilder ikke utgang for ekstern wastegate på de grenrørene han selger. De må du nok kappe opp å sveise selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...