Gå til innhold

Hvordan bytte Auxillary vifte (air con elektrisk vifte)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Det viser seg at min air con vifte foran kondenseren bak nyrene/grillen har tatt kvelden. Jeg slår på air con, men viften går ikke rund selv om den får 14V fra det elektriske systemet. Det blir derfor ikke noe kald luft inne i bilen. På dette tidspunket er det uutholdelig uten air con når det er sol og nærmere 40C i bilen.

Har noen bilder av operasjonen?

Hvis noen i trondheim-området kan bytte viften for meg mot betaling har det vært toppers. Jeg trenger også en vifte. Hvis noen har en som kan brukes snakk gjerne høyt. Det er en BMW E39 520iA (bensin) 2000 modell. R134A gassen er helt i orden. Ingen lekasje og gasstrykket er ok.

håper på svar fort.

mvh

Dung

Skrevet

Air con blir ikke slått på hvis ikke controllenheten registerer vifteshastighet. Det blåser luft som har lik temperatur som omgivelsen. Det føles litt kaldere enn stillestående luft fordi luften er i bevegelse og kjøler på samme måte som vind gjør.

Når viften endelig går, merker jeg at (når panseret er oppe og jeg ser motoren og hører den tydelig) motoren jobber mer. Med en gang viften stopper igjen blir motoren rolig igjen.

Skrevet

Vifta kjøper du i sin helhet på f.eks GS bildeler. Du bytter vifta og plastramme i en enhet.

En del arbeid å bytte denne, du må av med frontfangeren.

- Vifta sto i stein på min E39 97', hadde bra futt i klimaanlegget alikevell, men ikke max. I tillegg hjelper denne vifta til med nedkjøling av motoren.

Skrevet

Kompressor kobler og kjøler i bilen med deff vifte, men hvis du kjører med ac på og deff vifte blir det for varmt og man risikerer at sikkerhetsventil slår ut og gassen forsvinner ,OBS ac vifta har en stor/rød 50 A sikring bak hanskerom .

Skrevet
Kompressor kobler og kjøler i bilen med deff vifte, men hvis du kjører med ac på og deff vifte blir det for varmt og man risikerer at sikkerhetsventil slår ut og gassen forsvinner ,OBS ac vifta har en stor/rød 50 A sikring bak hanskerom .

Gjelder dette E34? jeg har ei 30A som går hele tiden, men den er i sikrinksboksen som er i motor rommet.

Skrevet

Det er en e39.

Jeg har en stor 40A sikring bak i bagasjerommet. Har byttet ut 3 releer i den lille sikringsboksen over bilbatteriet også, men uten noe forskjell.

Alle sikringer er hele. Sikring 15 ryker hele tiden når jeg har air con på. Den kan ryke rett ved oppstart eller under kjøring. har prøvd med 10A sikring, men denne ryker også.

Nå har jeg slått av air con i bilen og kjører med 7.5A sikring (riktig størrelse) uten at den ryker. Viften har problemer med å starte. Det ser ut som den nesten starter, men stopper opp ganske fort. Når den begynner å gå rundt hører jeg at motoren jobber mer, og den blir roligere når viften stopper.

Hva tror dere feilen kan være? Gassen er full og trykk er ok.

Det er ganske varmt nå da. 25C i følge termometeret i bilen. Spenningen til viften er 14V og viften starter ikke med ekstra bilbatteri med 13V. Kan det være så mye som det er feilen?

Bonden:

Jeg ser ingen 50A sikring i hanskerommet. Den største er 20A. Bak i bagasjerommet, over batteriet er det en stor sikring 40A (Rød).

Skrevet

Hvis vifte småstarter slik du sier ville jeg gått for ny vifte .Hvis sikring er deff vil du ikke ha konstant strømm i en av de grove fram til vifta, husker ikke farge, vifta startes med minus signal.

• 1 year later...
Skrevet

Hiver meg på denne, da jeg har samme problem vifte sviver ikke og har nok ikke gjort det på veldig lenge heller tror jeg.

AC har alltid virket men er noe svak og trenger litt tid til og kjøle ned bil.

Sjekket 50A sikring og den er OK men kan ikke måle noen spenning inn på denne når bilen går og AC er innkoblet.

Ett par spørsmål:

1: slår vifta inn med en gang AC blir slått på??

2: Er det noe reele før sikring??

3: Noen med koblingsjema??

Hilsen

Terje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...