Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Funker fint med vanlig diffbrems også :)

Må vel gi mellom 3 og 5 tusen for en diffbrems.

Brukt that is. Pratet med en kar forige mnd som skulle selge en 325 diff/kardang for 5000, uten slark og ulyder. Syness selv dette var en helt ok pris.

Skrevet

Dere tar grunnleggende feil.

1. Det er lettere å spinne med vanlig difrensial.

2. Sveiset difrensial gir dårlige svingegenskaper.

3. Difrensialsperre kan ikke benyttes under normal kjøring.

4. Difrensialbrems kan bety så mye en LSD brems vil avhengig av sperrevirkningenn kunne gi hjulspinn på to hjul.

5. En sveiset diff er en ødelagt diff.

la oss nå se på hva en diff gjør.

Den utligner hastighetsforskjeller mellom det hjulet som ruller innerst i en sving og det som ruller ytterst, fordi disse hjulene har ulik rullebane vil det bli hastighetsforskjeller dette må utlignes av noe om ikke vil det innerste hjulet bli nødt til å sppinne på overflaten.

Ved en sveiset difrensial vil begge hjulene rotere like fort og man vil få en bil som ikke vil svinge.

En bil med LSD har en difrensial som enten elektronisk begrenser slippet eller som har en forspenning tilsvarende bilens maksimale svingdiameters ulike rulleomkrets, dette vil gi bilen tilnærmet svingegenskaper som en bil uten LSD, men vil samtidig gi en sperrevirkning når momentet eller farten overstiger en på forhånd gitt verdi. Dette vil bidra til å øke energioverføringen ved feks banekjøring uten at det påvirker svingegenskapene i vesentlig grad, avhengig av oppsettet da naturligvis.

Når en bil kjører rett fremover og det ene hjulet bryter ut i hjulspinn er det fordi grepet til det aktuelle hjulet er brukt opp, momentet som driver hjulet rundt vil da oppta fart og effekten som avgis vil bli levert i form av varme og friksjonstap.

Ved en låst difrensial vil momentet fordeles likt til begge hjul og man vil ikke få en effektøkning på det ene hjulet dermed vil man også kunne oppretholde fremdriften og ikke miste dette i form av varme og friksjonstap.

Med andre ord ønsker du å spinne mest mulig, ha åpen diff, ønsker du å sladde mest mulig, altså ha lavere friksjon og høyt energitap kjør med sveiset diff, men det siste forutsetter altså at du har nok kraft til å komme deg over friksjonsgrensen til to hjul.

Helt til denne grensen nås har du ingen fordeler av å ha låst difrensial, i friksjonstaps øymed.

Dersom du ønsker å overføre mest mulig friksjon eller moment så er en difrensialbrems/sperre helt uvurderlig.

Under terrengkjøring er derfor sperrer en unik fordel som gir bilen ekstremt mye bedre fremkommelighet.

Mens under gatekjøring er det en stor ulempe, det samme er det under banekjøring dersom det er svinger på banen.

Skrevet

Bil med diffbrems tar seg så voldsomt mye bedre fram på vinteren enn en med åpen diff. Snakker av erfaring.. Har en 325 med diffbrems og en 320 med åpen diff.

Også er det jo så mye kulere å spinne på to hjul enn på et ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...