Gå til innhold

kjølesystem, problemet er løst! en gang for alle (håper jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå aldri opplevd på min bil hvertfall, at tempraturen stiger mer etter å ha nådd driftstempratur, ved at jeg belaster motor... Men si i praksis da, at jeg vil ha motorkutt ved 3/4 av vandringen på nåla..

Lurer på om jeg virkelig må pønske på dette altså..

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Har nå aldri opplevd på min bil hvertfall, at tempraturen stiger mer etter å ha nådd driftstempratur, ved at jeg belaster motor... Men si i praksis da, at jeg vil ha motorkutt ved 3/4 av vandringen på nåla..

Lurer på om jeg virkelig må pønske på dette altså..

Hehe.

Du SKAL ha motorkutt du. ;)

Da må du finne ut hvor du vil måle/overvåke denne tempraturen hen og finne ut hva temp er på den aktuelle plass, for så og finne en bryter som stiler den graden du har der.

Denne kan igjen kobles via ett rele som kutter strøm fra tenning f.eks.

Skrevet

Må ikke ha motorkutt.. Absolutt ikke.. Spørst jo helt hva som er mest ideelt.. Det fine med systemet er jo at du fort finner ut selv hvilken løsning du vil gå for.. Nødblink.. Horn.. "shiftlight".. Motorkutt.. Tvangskjøring av vifte eller andre nødløsninger...

Går jo selvfølgelig an å gjøre systemet så avansert du selv vil.. Shiftlight under kjøring, motorkutt ved tomgang.. osv...

Men jeg trenger det grunnleggende.. Hva bør jeg bruke av sensor.. og hvor bør den ligge? Er det ideelt å ha den tilknyttet radiatorslanger. Eller evt slangene fra toppen? Altså.. Den enkleste løsningen jeg kan komme på er ett elektrisk steketermometer der du bytter ut varsling over høytaler med "shiftlight" feks.. Trenger knapt nok bytte ut nåla.. :P

Det er jo faktiskt ikke vanskeligere enn det?

Skrevet

Fysj så sure de var i telefonen påverkstedet.. Menmen jeg satte hardt mot hardt og fikk bilen fraktet på bergningsbil til verkstedet (som ikke er nærmeste verksted, bare så det er sagt.)

Når vi kom dit var de ikke akkurat overivrige etter å se meg igjen men de måtte jo bare ta det, det er jo snakk om garantisak. De prøvde seg med den her "er det ikke noe du kan ha gjort så det har blitt ødelagt da ?" ... ingen videre komentar på den.

Uansett så er slangen festet og slangeklemmene er nå strammet til (i forhold til forige forsøk..) Han så litt rar ut han som fann slangeklemmene neddi motorommet.. var samme fyren som "fikset" de første gangen.

De fyllte kjøleveske og sendte meg avgårde, ikke vet jeg hvor lenge dette vil holde, for lydene motoren ga fra seg da den tok kvelden var noe av det verre jeg har hørt.. Hvis det viser seg at noe mer skjer i etterkant av dette, hvordan går jeg frem da ? Tror verkstedet vil gjøre alt de kan for å motbevise at det var pga deres feil at motoren evt. ble ødelagt.

m.v.h

restify

Skrevet

Jeg hadde ikke kjørt den EN meter før de hadde gjennomført full komp. test.. Diagnose.. Bytta olje og oljefilter.. Viskosekobling og termostat.. Og også bedt de kjøre den i noen timer..

Skrevet

*sukk* :( blir play'a trill rundt jeg.. De serverer bullshit på kumøkk og jeg vet ikke bedre enn å godta det.. Vet ikke om jeg gidder å prøve å sette igang noe om motoren skjerer seg etterhvert. Bilen her har kosta meg for mye både av tid, penger og psyke..

Finnes jo snart ikke seriøse og kundevennlige verksteder som samtidig har peiling på skruinga lengre. Det består for det meste av sinnatagger, sure mandagshatere og wannebe mekanikere som heller hadde hørt hjemme hos en bilhugger. Så har vi da også disse deleskifterne som bare bytter del etter del helt til problemet forsvinner, dette er jo bare syke og forvirrede gamblere som får en ubehaglig imponerende rus av å bruke dine penger..

Gir meg over jeg snart altså--

Skrevet

kjipe greier dette

hadde en bil for noen år tilbake som eg kjøpte av forhandeler . alt var bare en fryd ,men når det hadde gått en måneds tid begynte den å bruke vann . verkstedet prøvde å hale ut garanti tiden ved å si at dette er bare luft i systemet ,men eg måtte til slutt ta en naf test for få bekreftet feilen

ganske som eg trodde gåen topp pakning ,men for å gjøre en lang historie kort så måtte eg true de med forbruker rådet og tv to hjelper deg da skal eg si det ordnet seg .

eg sier bare en ting stå på :D

Skrevet

Blir lei meg på dine vegne etter å ha lest hele tråden, fy faen for en dritt bil du har fått tak i.

Men skal du bytte til M50, ville jeg tatt en B25, og heller skaffa en veiv fra B28, da får du jo 2.8 liter, og støpejernsblokk, som igjen gjør at ting holder lengere, og bedre. Hadde vel ikke gjort noe for deg det ? :)

Skrevet

Vet vel litt åssen du har det.. Har ødelagt ett helt Infinity Kitt på katter, steiner o.l. Har hatt "havari" etter at vannpumpa knela og en slange revna..Måtte bytte, 2 dyser, hjernen, insturmentene, silikonslanger, toppakning,3 coiler, ++..

men en ting skal verkstedet her ha.. Tronrud Bil (nå Glitre Bil fordi volvo kjøpte Tronrud), er seriøst vidunderlige på service, delelager og mekaniske ferdigheter.. Har fått de til å ta komp test 2 ganger.. Diagnose 2 ganger.. Avgasstesting og full gjennomkjøring på bilen.. Og alle gangene jeg har gjort det sier verkstedsjefen: "vi kjørte den på rampa.. Kobla til.. Sletta noen feilkoder (om det var noen), åsså fikk vi vist lærlingene her hva dem skal se etter osv.... Gidder ikke ta noe for jobben.. Går fint det.."

Gratis alle gangene.. Og dessuten har de alltid vært interessert for prosjektet, kommet med gode råd og tips.. lånt ut verktøy.. Forklart fremgangsmåter... Og på delelageret trenger jeg bare komme med varenummer fra gsbildeler.. Slik som lista på prosjektsiden min... så skaffer Vidar det, og sender melding når det har ankommet... Og anfører og fakturerer meg det...

Gutta her nede er skikkelig ålreite.. Så det skal de ha!

Når det kommer til din sak igjen... Nytter ikke å gjøre seg til uvenn med de gutta, men det betyr ikke at du skal finne deg i å bli behandlet slik.. Håper du finner en løsning uten å måtte true med rettsak, og tv2 hjelper "seg selv til seertall på en torsdag".. Det løser seg nok.. Ellers er det bare å parkere i grasjen.. Skru på varmen.. Brette opp ermene.. Og finne skralla..

• 2 months later...
Skrevet
bra du ikke er like hissig som meg, for da hadde du dratt med deg en hagle og en pakke patroner ned på det verket for lenge siden...

Har en øks liggende her :lol: Skal vel greie å utrette noe skade med den tenker jeg..

Men til saken:

Bilen har jammen oppført seg i det siste nå. Ikke et knyst om temp. overskridning. MEN det som er plagen nå er at OBC'n maser om "Check Coolant Level - blablabla" Jeg sjekker og sjekker men det er jo helt perfekt. Når den er kald så er nivået på streken, eller av og til i verste tilfelle 5mm under (men er dette nok for at den syns nivået er for lavt ??) Er det evt. en sensor som er gåen? (radiator inkl ekpsansjonstank ble bytta for 2mnd siden.)

En annen feilmelding jeg plages med er "Brake circuit failure" Har jeg forstått dette rett kan det vere bryteren på bremsepedalen, eller for mye motstand over en av pærene. Noe annet det kan ver ?

Takker for all hjelp :)

Skrevet

Vil tro det er sensoren for kjølevæskenivå som krangler. Fyll til mellom min og max på kald motor, kjør motoren varm og sjekk om den står på maks. Se om det gir seg. Usikker på hvor pirkete føleren er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...