Gå til innhold

hvordan ser utdanninga til en bildesigner ut?

in2you
 Share

Anbefalte innlegg

Driver og pønsker på om eg skal gå for den store drømmen min om å bli bildesigner, men aner ikke hvordan utdanninga ser ut eller hvor eg må for å få den utdanninga. Har snakka endel med rådgiver på skolen, og han meinte eg nok måtte til sverige eller england, men han hadde ingen anelse om hvor, eller hvilke studieretning eg burde ta på videregående og etter videregående. Er det noen her som kanskje kunne hjulpet litt? Eller i det mindste vet hvem eg kan ta kontakt med? Har litt dårlig tid siden eg burde søke så tidleg som mulig før skulestart. Blir utrolig glad for alle svar..! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige:

Umea Institute of Design

Umeå Institute of Design at Umeå University (Sweden) provides four academic programmes focusing exclusively on industrial design and related specializations. Programmes range from bachelor to masters and doctoral levels and include Industrial Design and Transport Design.

http://www.dh.umu.se/

Se her:

http://www.carbodydesign.com/directory/ ... n-schools/

håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/hadde samme drøm som deg, men har til slutt innsett at karakterene ikke strekker til. Men da jeg var på mitt ivrigste tok jeg kontakt med Einar Hareide, som har vært designer for blant annet Saab (så kan man spørre seg hvor vellykket det var :wink: ).

Selv gikk han tegning, form og farge på videregående, og deretter Industridesign i Gøteborg. Han anbefalte derimot Designhögskolan i Umeå dersom man vil bli bildesigner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ser at det er ganske høge krav og få som får plass på dei ulike inntaka :( men vet du Chriso cirka hvilke karakterer man bør ha på Vgs. for å i det mindste ha mulighet? og siden eg nå har gått et år på studiespesialisering (allmenn), mener du eg burde gå over til tegning, form og farge? eller går det an å gå allmenn 3 år på vgs, for så å gå Industridesign?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har eg fått en intressant mail fra en i Aschehoug :

Hei Endre,

Tenkte jeg fort skulle sende deg den lille mailen som jeg fikk av en på AHO, sjekk ut http://www.utdanningsmagasinet.no/um/To ... r_i_Norge/ trykk på link for å komme deg videre til hjemmeside.

De vedlagt bildene er fra en student som gikk ved denne skolen før. Somm du sikkert forstår så har din rådgiver tatt svært feil da hun/han sa du måtte reise utenlands.

Du kan sjekke følgende skoler i Norge som du kan bruke for å studere deg mot å bli bildesigner (det er link til hver enkelt skole på vår side):

- AHO (Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo): http://www.utdanningsmagasinet.no/um/To ... en_i_Oslo/

- NTNU (Norges Tekniske- og Naturvitenskapelig Universitet): http://www.utdanningsmagasinet.no/um/To ... itet_NTNU/

- HiOF (Høgskolen i Østfold): http://www.utdanningsmagasinet.no/um/To ... i_Ostfold/

- HiAK (Høgskolen i Akershus): http://www.utdanningsmagasinet.no/um/To ... _Akershus/

I tillegg finnes det flere andre designskoler som gir deg en forsmak på et slik studie, eks Designinstituttet (http://www.utdanningsmagasinet.no/um/Ve ... ow;ID=1511)

Dersom du ikke finner mer informasjon på våre hjemmesider, kan du bruke link på våre sider til å komme til denr ette hjemmesiden hos hver enkelt skole.

For mer informasjon anbefaler jeg at du tar direkte kontakt med studentservice ved hver enkelt skole.

Lykke til!

Og her er bildene av bilane som den eine studenten designa :

JonasAabelSaabSonettIV_22ejpg1.jpg

JonasAabelSaabSonettIV2ejpg1.jpg

JonasAabelSaabSonettIV_42ejpg1.jpg

sidewiew2ejpg1.jpg

Skal ta en telefon til AHO imårra viss eg får tid å høre om dei har noe info som er greit å vite :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell studiekompetanse med 3MX og helst også 3FY er normen idag for hva som kreves til de fleste ingeniør-utdanninger idag.

En bachelor eller master i ingeniørdesign er nok det som skal til, dette tilbyr de fleste store ingeniørhøyskolene i Norge. Med en slik grad er jobbmulighetene maaange, slik at utdanningen er trygg og aktuell om jobbmarkedet for bildesignere av en eller annen grunn ikke skulle ha plass til deg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3FY er fysikk, du skal gå etter ny læreplan ja, er det jeg har når jeg nå har hatt fysikk alle 3 åra på gymnaset....angrer egentlig på at jeg ikke tok 3KJ (kjemi) også, da det så og si bare er realfagene jeg ser fornuft i å lære, da de er anvendelige både i hverdagslig forståelse av hvordan ting fungerer og i det at man får bedre søkermuligheter til høyere utdanning. Det meste i sosial og samfunnsfagene samt engelsk lærer man ved å være litt våken på fritiden, lese litt nyheter, tidsskrifter osv...min mening 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da bør eg med andre ord velge Matte R (3MX), Fysikk (3FY) og kjemi (3KJ) viss eg skal ha best mulig utgangspunk med tanke på om bildesign ikkje skulle fungere? Blir ikkje dette UTROLIG vanskelig å holde følge med egentlig? spør bare av rein nysgjerrighet :D da blir det ingen ''avslapping'' det 2. og 3. året på Vgs :P hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemi trenger du jo ikke da, dette er av ren interesse, men hvis du har interesse for realfag er det like greit. Arbeidsmengden er ikke noe større hvis man bare får faget til. Men som sagt 3MX og minimum 2FY er greit å ha når du skal søke :)

Selv har jeg hatt et forholdsvis avslappet forhold til skolen, og har heller jobbet for å få råd til bensin til bilen enn å gjøre lekser man ikke må gjøre. Dette spørs jo selvfølgelig på hvordan du lærer, jeg har aldri hatt problemer i fag som interesserer meg og i realfagene har jeg hatt meget gode lærere på vgs, som muligens har gjort det hele litt enklere :)

Med de poengene jeg har totalt nå er jeg ganske sikker på å komme inn på mitt førstevalg. Det er riktignok ikke NTNU, som pga. høyt søkertall krever endel mer enn mange andre høyskoler og universiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3mx, det er matte R, men 3FY hva er det? Er det matt X?

3mx er høyeste eller mest avanserte grad av matte på videregående, du må da også ha hatt 2mx som er avansert andreklassematte. 3mx tar man i tredje klasse.

3fy er høyeste eller mest avanserte grad av fysikk på videregående, du må da også ha hatt 2fy som er avansert andreklassefysikk. 3fy tar man i tredje klasse.

Har hatt disse to fagene var ferdig med dem i går og vil si at vis du skal ta disse MÅ du være interessert i matte og fysikk ikke bare spesielle deler av matten eller fysikken. I disse fagene gjennomgår du veldig mange forskjellige former for matte og fysikk. De er ikke spesifisert mekanikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det nok lite sannsynlig ja :roll: men hva går det an å bli med rettslære, næringslivs-økonomi og sosiologi/sosialantropologi ? det er det eg valgte tidlegare rundt jul/nyttår , tenkte da på om eg ville starte egen bedrift eller noe i den duren. men 8 av 10 nyoppstarta bedrifter går jo dunken, så det tviler eg på at eg skal prøve meg på.. eg hater å være i denne situasjonen, føler eg vet null og niks! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med et knallhardt løp i maange år hvis du vil bli bildesigner. Husk at det ikke akkurat er mange som er BIL-designer, det er en håndfull stillinger (de som bestemmer helheten) hos hver bilprodusent, så du kan jo tenke deg antallet på verdensbasis. Resten av de som driver med bildesign tegner smådeler.

Har du interesse for design kan du heller tenke på industridesigner/produktdesigner. Bildesign er nok manges store drøm en stund, meg inkludert, men jeg må nå si at det er gøy uansett hva slags bransje en er i. Selv tegner/utvikler jeg forsvarsprodukter. Meget spennende og prestisjefylt bransje! På mandag drar jeg og to kollegaer til den amerikanske marinens skytefelt i Indiana (USA) for å skyte MK47 40mm sammen med et par sentrale personer fra de amerikanske spesialstyrkene. Moro og spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...