Gå til innhold

Problemer med rar kondensator..


Anbefalte innlegg

Jepp.. nok en tråd om en kondensator..

Har nettopp gått i anskaffelse av en ProSound 1,5F kondensator, men i manualen så blir jeg litt forvirret.

For, er tre ting jeg lurer på:

Det står INGENTING i manualen at det skal brukes en motstant under oppladning, men det følger med en motstand... Dette står det om hvordan lade den opp:

1. Connect the power cable to the digital power capacitor. Connect the ground cable first and second the positive cable.

2. The digital pcb system will turn on automatically at first charging process. Then, the status led will light and the decimal point display will flicker, to indicate the system is charging the capacitor.

3. When the capacitor has been fully charged, the decical point display will not flicker and you will see the display show the DC voltage of the car electronic system.

Står INGENTING om noen motstand her... :? :?

Det andre som er rart, er at i manualen for hvordan sette opp systemet med en kondensator, så står det at det skal (/bør) brukes en "High-performance Distribution Block". Ifølge teksten og figuren, så skal denne blokken (som jeg faktisk hadde fra før av) dele strømmen i to grener.

Se tegning under:

kondensator.jpg

Er dette normalt?

Trodde mer det var slik at strømmen fra batteriet ble koblet til kondensatoren, også da VIDERE fra den til forsterkeren?

Den siste tingen:

Det ser ikke ut til å være noen remoteinngang på den kondensatoren.. Hvordan skal den da fungere? Dvs, vil den da være konstant PÅ, siden den ikke har noen kondensator til å fortelle den til å slå seg av? :? Høres ut til å dra strøm av slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manualen som fulgte med min dynabel kondensator var heller ikke så veldig god....

Kondensatoren kan plasseres i direkte paralellkobling slik du ser det for deg, eller slik som på den tegningen. Hovedsaken er at forsterker og kondensator er paralellkoblet på plusskabelen, om kondensatoren er "før" eller "etter" spiller ikke så stor rolle såfremt alle tilkoblinger er gode og med et passe tversnitt. Forsterker og kondensator kan altså være tilkoblet samme jordingspunkt eller hvert sitt.

Med "high performance distribution block" menes vel mest at alle tilkoblinger skal ha stor nok kontaktflate til at det ikke er fare for at det skal oppstå gnistrer.

Motstanden kobles ganske enkelt i mellom batteri og kondensator på pluss-kabelen, det er praktisk enkelt å bare sette den inn der sikringen skal stå. Husker ikke tiden den skal stå der, men det skal vel holde med et minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk skal vel ikke en kondensator bruke noe særlig strøm da den skal fungere som et høyeffektivt batteri.... Jeg har remote på min, men jeg vet ikke om det bare er for å slå på den påmonterte voltmåleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alle kondensatorer fungerer teoretisk sett likt.

Utifra tegningen tydet det på at de heller vil at du skal bruke en koblingsboks i stedet for å seriekoble på kondensatoren, noe som i og for seg har lite å si hvordan man gjør det.

Det at kondensatoren ikke har remoteinngang er vel fordi den merker på et eller annet vis når bilen er i gang (Har ikke satt meg inn i det, men det gjør min) og så skrur den seg av et par sekunder etter motoren er skrudd av. Den merker vel når forsterkeren slutter å trekke strøm tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....

Takker og bukker for svar, folkens!

Skal prøve å se om jeg får koblet det opp slik som på tegningen, og brenner ikke bilen opp, så har det vel virket da ;)

Her er forresten en 3D-tegning jeg har laget av hvordan jeg skal lage en boks som forsterkeren skal ligge i.

Forsterkeren blir nemlig en god del varm når subben trekker 1000w rms (1800w peak), så skal da lage en innretning for å kjøle den ned, samt plassere kondensatoren på.

På tegningene ser dere:

-Den blå boksen er selve forsterkeren (for å illustrere)

-Boksen er laget i tre (det brune/mørke) og i pleksiglass (det gjennomsiktige)

-Hullene på toppen er for å montere PC-vifter (2x 120mm kanskje)

-Hullene nederst på siden, er for å suge luft inn

-Den store sylinderen på toppen er selve kondensatoren. Den skal stå i denne vinkelen for at det skal se i litt kult ut, samt at man lett kan lese av displayet på den.

-De to pleksiglassplatene skal bli laget for at man skal skyve dem inn ut. Evt, så kanskje jeg skal henglse topplokket kanskje istedenfor.

i.jpg

i.jpg

i.jpg

i.jpg

i.jpg

i.jpg

Viftene vil da suge luften UT, slik at luften trekkes INN nedenfra og opp.

Treverket rundt skal nok bli malt sort, og ikke brunt som her.

Hva syntes folk om idéen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...