Gå til innhold

bytter ut orginal stereo i e32


Anbefalte innlegg

halloen :)

dette kunne sikkert stått i prosjekt forumet, men siden det gjelder rent stereo-bygge så passer det vel like greit her..(?) om ikke så er det vel bare å flytte ;) opprinnellig tråd fra bilformet.net så bare kopierer derfra:)

-har gått lei av å høre på orginal høyttalere i bilen..noe som oftest skjer relativt kjapt..hehe.. så tenkte jeg skulle sjekke markedet litt over hva som finnes av brukbare greier og kom frem til at jeg bruker orginale høyttalerhull og lager det litt diskre og enkelt.

dette trenger ikke koste skjorta, mest fordi jeg har andre prosjekt som sluker penger, men også pga at bilen er relativt godt dempet og innvendig støy er minimalt plagsomt..så har lite veistøy å overdøve ;)

har sony dvd spiller med løs skjerm så den delen er grei, så mangler 2stk komposett, 12" sub, 4ch forsterker og kabler.

frontsett koblet på 4kanalern og får 2x100wrms @4ohm, baksett koblet på spilleren siden det er bare rearfill og trenger ikke mye watt.

resten av 4kanaleren blir brokoblet til 1x450wrms @4ohm på en 12" som står i en lukket kasse og i seteryggen og spiller fremover gjennom skiluka. er som oftest bare meg og et par til i bilen så armlenet i baksetet er stortsett nedfelt.

om det blir for spinkelt med spilleren på bakhøyttalerne, eller 12" vil ha mer, eller begge deler, så kobler jeg bakhøytt på 4kanaleren og kjøper en ekstra forsterker til 12".

bilen er en 92` bmw e32, diamantsvart med 19"hjul og senket en ørliten cm eller to og er ganske grei utseendemessigt :)

har sms`et litt med Pål på http://www.morel.no og håper han har alt på lager..han ikke har fått den "endelige" listen, men er det manko på noe så blir det utbyttet med tilsvarende utstyr.

og blir det snakk om et par % rabatter så er det godt mulig noe blir byttet ut, utenom kabler, mot noe dyrere da veil prisen på denne listen er rundt hva jeg tenkte å bruke,eller under 10000,-, men det jeg har plukket ut vurderte jeg som grei `bang for buck`;)

og slik ser listen ut over de tinga jeg har planer om å bestille mandags morgen :D

3x EVUS RCS 50 , 5m rca kabel.

1x EVUS ANL3 , sikringsholder med V.display, 50mm2 inn,to 33mm2 ut

1x EVUS , grått teppe, 1.4m x 0.75m

16m EVUS CA 12. , 2x3 mm² høytt.kabel ,

2x Morel Pulse 5 , 5.25" komp.sett

1x Resonant Engineering SR12

1x US Amps XT1600.4 , 4x100wrms / 2x450wrms @ 4ohm

ps: må vaske og polere bil før jeg kan legge inn bilder..hehe...

NB:edit, 18.06.07, 17:20:

har fått vaska kjerra og tatt noen bilder ganske seint på kveld..sola på vei ned kl.11 visstnok..

e32.jpg

e32-1.jpg

bildene av interiør å bagasje ble litt for mørke til å legge ut, så får ta nye i kveld :) men nå er det off til jobb igjen.

mvh, stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter litt prat og tilbud og lettere overtalelse så har budsjettet blitt sprengt..

forsterkeren blir en slik sak, usamps ax4300, til veil.5200,- 4x75wrms, men litt underated så er vel strømsterk..

ax435600.jpg

høyttalerene blir enten en serie som er tatt ut av produksjon og har fått reduset pris for tiden..

2way_dotech1.jpg

eller en serie som i utgangspunktet er dobbelt så dyr, ca.veil.2900,- som de først planlagte, og en oppgradert versjon av de ovenfor, dotech mk2..

2way_dotech_ovation1.jpg

hvilke komposett det blir kommer an på når og hvor jeg får sjangs til å prate med importør ;) nå er det bursdagselskap med kake og brus :P

og pga 12-14t dag på jobb så blir det i første omgang bare montert dette, så kommer vel sub og subforsterker så snart jeg tar meg en veke ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter litt mer frem og tilbake..og tilbake..så vil jeg tro dette blir den endelige avgjørelse..så det blir da:

1stk usamps xt1600.4

2sett morel dotech 5 mk2

2stk resonant engineering se10

1stk usamps xt2000d (eller en xt4000d, siden pål/importør mener den passer best til SE..hehe..

fortsatt i tanker om diskret install..men kunne jo vert greit å bygd det slik at man viser det frem, men da seff med mulighet for å bygge om til orginal stand ved evnt salg

blir vel nesten dobbelt så dyrt enn utgangspunkte..eller mer da jeg har tenkt litt på tv-tuner og navi også..i tillegg til de to ekstra skjermene i nakkestøttene.. mine budsjett blir aldri holdt til slutt alikevel, så forstår ikke hvorfor jeg i utgangspunktet setter opp et budsjett..hehe..

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida..var ikke den endelige avgjørelsen i forrige post.. for da er ordren endelig avklart og alt er bestilt...budsjett = tull..

2stk se10 d4 -à 1598,-

1stk xt4000d -à 3298,-

1sett dotech ovation 5 -à 2898,-

1sett integra avation 5 -à 2698,-

1stk xt1600.4 - à 2598,-

---------------------

total= 14688 ,-

(nesten det dobbelte av hva jeg i utgangspunktet tenkte da men..hehe..)

se10d4 er en 10", dobbeltspolet 4ohm og 600wrms, grei slaglengde på 18mm og er kjent for å vere av den serien som spiller dypt med kraft i lukket kasse for en billig penge, blir koblet med spoler og element i paralell på xt4000d som i 1ohm vil kunne gi rundt 1500wrms om behovet er der..

dotech er 5.25" komposett med 28mm diskant bass/mellomtone i kickpanel og diskant øverst i døra eller i dashbordet for å bytte plass med den orginale 2.5"mellomtonen.

og integra er 5.25" coaxial som enkelt skal skrus fast i hatthylla i orginal hull.

kabler og slikt som jeg ikke har, kjøper jeg lokalt eller hos eltek. så får håpe pakke fra morel dukker opp i løpet av uka eller til helgen :D

og er fortsatt usikker på installasjon og finish.. godt mulig det blir skinn som i resten av bilen..og litt glassfiber..?

blir vanskelig å finne skinn/vinyl i samme farge, så om ikke lik farge så blir det en passende farge som ikke skiller seg ut altfor voldsomt..

men så var det bilder da...kommer vel etterhvert..

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut! Vurderer å gå for det samme i E34'en min.

Jeg har mange forskjellige elementer med forskjellige dimensjoner liggende, men ingen 5,25". Da dette er den dyreste bilen jeg har hatt så langt har jeg liten lyst til å begynne å tilpasse hele bilen kun for anleggets skyld. Så, diskrè, men gjennomført, blir litt av min stil også.

Lykke til videre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte å dele med dere noe jeg har nettopp skrevet på et engelskt forum som jeg er inne på ganske ofte, og har en del folk jeg kjenner der, fra tiden jeg bodde i london.. makter ikke å oversette så klipper det bare utifra tråden:

1.6.07 ,yesterday sunday morning at 04:00 my 22year old nephew died in a car crash couple of km away from his home..and on his way home..

and since he was very close to me and i loved him very much, i`m gonna dedicate this build to him..and gonna put a little bit more effort on the finish then i supposed to do.

also because he said that `you car is not complete until you get a system fixed, and when you get it i wanna be your driver all day long in the weekends..` and then he smiled..ear to ear :D

he was a guy you couldnt manage to say no to..(especially the girls..lol..) so..i did everything for him. gave him free subs with box installed in his car at his birthday, last wednesday i gave him a greenfilter for his car..and helped him put it on, then i changed oil on the engine..done at around 01:30..

gotta love the guy..besides the 120kg+ of pure muscles, he was very kind to and loved his 1year old lovely daughter to pieces..

so..a polished plate of stainless steel is gonna be cut out with laser/water-cutting machine, and with the text:

" in memory of christopher - 02.06.2007 "

i think he kind of loved my car, tho maybe not as much as his own e36 318is coupè with m3 look, so i feel that dedicate this is the least i could do.

besides..i cant build this ice without thinking of him anyway..

-stig

(signed, with tears)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da er pakken endelig henta i posten :D

pga at 5" kompsett ikke var på lager betyr det ombygging med glassfiber på kickpaneler så pass man får skrudd i de ovation 6" som kom. det var jo sikkert like dumt da 5" sjeldent har såpass nivå på dype toner som (jeg foretrekker av) en 6.5"..

takker for den og alt annet Pål, som feks T-shirt`en :) men venter fortsatt på en faktura..:D hehe..

har et par kalkulasjoner igjen på kassen, vurderer litt plexi/glass såpass man får se rumpa på to SE10.. så kassa blir kappet og bygd imorgen, og menst limet tørker får jeg finne meg noen rca og høytt. -kabler å få putta i..skulla vel i grunnen bestilt det også med Pål da men..shit happens....

har 50mm2 dynabel strømkabel så trenger fordelings/sikrings-blokk og diverse snacks. men det finner jeg vel på `lokalen`..om jeg ikke går over til 30mm2 fra batteri til hver forsterker da..

regner med bilder blir tatt regelmessig, og siden det er så fint vær blir man vel utendørs å montere/bygge :D

har tenkt på å legge rca i rør under bilen pga heidundrendes mye orginal-kabling inne i bilen som kansje vil gi noe støy..med litt uflaks..som kan skje den `beste`...

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

har fått snekret litt i helga.. ikke så mye fritid i kvardagene så stjeler meg fri i helga :D og nå nettopp ferdig på jobb og klar for mer mekk på bil.

har fått snekret ihop et par kickpanel...her ubehandlet og ikke pusset, men montert i bil for lyttetest...dog fullrange uten sub, og på spilleren :/ brukbar bass med 20w :D

bassen drar litt mot venstre og ned, diskanten ligger greit over dashen. regner med bassen kansje vil forandre seg når de blir delt litt høyere enn fs og subbene kommer på plass..kansje..ellers blir det ombygging og annen vinkel ;)

høyre kickpanel...:

right_kick_morel6.jpg

her det venstre (sorry..matta skitten etter å ha tråkket inn og ut av bilen i regnver :( )

left_kick_morel6.jpg

har også fått bygd , en begynnelse på kassa.. `ramme` av plate og baffel av fleece/polyester...kommer nok en del pussing på dette..som normalt..

box_front_fg_mold.jpg

fått kutta til et par plater til sidene..skal ligge litt fra baffel så jeg får lagt mellom matter og polyester.

box_front_complete_se10.jpg

prøvde subber i kassa...ser i grunnen ikke så verst ut denne `rompa`...hehe...det skal sparkles og fylles slik at ringene ikke vises så mye. ble litt for stram fleece`n ja..

se10_ass_in_box.jpg

har ikke fått tappet tlf for bilder men på søndagskveld fikk jeg på 3lag med 600 flettet matte (-ikke den vanlige glassfiber), så er passelig stivt nå ja :)

forresten..buene og formen generelt stiver opp mye i samenligning med rette flater.

legger like greit med et bilde av motorom :P

PIC_0933.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

fikk jo til den fordømrade mobtlf tilslutt...hmf.. men det betyr jo et par bilder.. har omtrent samme bilder på dig.cam men det er borte foreløbi.

bakseter er ute:

DSC00089.jpg

orginale griller i hatthyllla:

DSC00095.jpg

kutta ut to plater som passer innvendig i grillene:

DSC00099.jpg

ufrest hull til element og nedsenk av griller:

DSC00106.jpg

og jaggu passa element også oppi der:

DSC00107.jpg

så etter litt lim og glasfiber/sparkel ble det slik:

DSC00112.jpg

og slik sitter de i hylla på venstre side:

DSC00125.jpg

kassa har fått gjennomgå litt tenking å bannskap å hodebry og et spark.... men fann ut at portet kasse gjorde det enklest, og e jo igrunnen det som burde blitt gjort i utgangspunktet:

her vurderer man hvor å kutte:

DSC00131.jpg

og her tok man sjangsen å kutta første, toppen på kassa.. og kutta like gjerne ut til portene:

DSC00136.jpg

og like greit tok nedre plata og:

DSC00144.jpg

og her testa om det ble seende noenlude ut...og fått 4" porter på toppen også ja:

DSC00147.jpg

så fikk vi tak i litt lexan:

DSC00161.jpg

blir kuttta til 95 x 42cm:

DSC00162.jpg

og lastestropp gjør armene mine ledige til å gjøre andre ting:

DSC00163.jpg

som feks:

DSC00164.jpg

lexan`en er `bare` 8mm , men buen vil gjøre plata myye mere stabil enn om den hadde vert litt tykkere og flat :) dessuten er det nok stress å holde orden på en slik 8mm plate med bra spenn... :s

så derav buet bakside...i tillegg til at aller fleste har vanligvis slike kjedlige rette flater..hehe

den blir skrudd fast, under 5cm mellom skruer og limt med evnt tec7 vil jeg tro.

ps: beklager den "flotte arbeidsbenken" i form av en sprengt stol, men benken ser helt for jæ**** ut så det ble en stol.. :P

ps: siden bakplata på elementa er chrome så er gaffateipen enklere å ha på enn å fjerne skrap i chromen;)

bilder sier mer enn 1000 ord(?) så jeg holder kjeft så jeg får hivd meg i bilen og til verkstedet og får gjort nytte :D

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått tenkt litt og mekket litt... ikke mye..men litt er da bedre enn intet ;) men pokker til digcam så gir bare møkka error på pc, så bruker mob :(

forsterkerene er bare koblet for å få lyd, så ignorer koblinger og rot :P

her er monoblokka xt4000d på venstre side..

DSC00168.jpg

og her 4kanaleren xt1600.4 på høyre side..

DSC00169.jpg

og her hullet som all morroa skal gjennom..

DSC00170.jpg

og et orginalt 30Ah ekstra-batteri som hvor i alle dager man skal plassere...hehe...

DSC00173.jpg

så fikk jeg en ide om å begynne å trekke kassa innvendig..er ikke helt ferdi på desse bilda..

DSC00179.jpg

fant ut at jeg ikke legger så mye tid å stress i det nå da vinteren kommer om litt og bilen skal i garasja for litt puss..

men det ser jo oki ut da..

DSC00178.jpg

og slik ser det ut med elementa i:

DSC00180.jpg

DSC00183.jpg

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo..har vert borti et par biler før... :)

mange som spørr om å få bygd noe, men svaret er som til de fleste :

har ikke tid...har såvidt tid til mitt eget..hehe...

kunnskap leser man seg til.... og så rydder man bagasjen, legger utstyret ned i der, og setter seg på en stol og stirrer i bagasjen til man får ideer og så begynner man såvidt å planlegge å tenke :D hehehe.... visjoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

jadda....blir et par bilder over ting som har blitt gjort, mens noe som er blitt gjort uten å fått tatt bilder, men det har slukt mye tid ...

et lite oversiktsbilde...

DSC00186.jpg

og et til...

DSC00187.jpg

og et av hatthylla bakfra...ser du noe....? :s

DSC00195.jpg

og her på et verksted for å låne søyle for å komme seg under for å kansje legge rør for kabler...noe som visste seg å vere mer arbeid enn morro...

DSC00203_kopi.jpg

men senere på dag i ren frustrasjon over å måtte legge kablene under teppet som førebels løsning, og med antydning til støy, så fiksa jeg litt på kartleslampene med litt led`s...

DSC00229.jpg

så trekker man kickpaneler...et ferdig...one more to go...

DSC00234.jpg

slike ser det ut halvveis:

DSC00236.jpg

DSC00237.jpg

og slik ser de ut....

DSC00243.jpg

DSC00268.jpg

DSC00271.jpg

og måten man får diskanten tilkoblet uten å røske av dørtrekk:

DSC00246.jpg

DSC00251.jpg

DSC00253.jpg

DSC00255.jpg

DSC00256.jpg

DSC00259.jpg

så kobler man alt til et såkalt delefilter, heretter kalt alien av en komips..hm...

DSC00264.jpg

og man kjeder seg og begynt på noe man vet man aldri skulle begynt på....så etter å fått gjort dette, fant man ut at det skal gjøres om igjen senere..hehe...

DSC00276.jpg

ser oki ut på bildet...men...hm...er en skjøt på totalt feil plass for jeg blingset med kniven...hmf...

DSC00277.jpg

så for litt stress-beroligende greier så monterte jeg nye baklykter...

DSC00288_kopi.jpg

men besøkte en kompis som driver mekanisk verksted...og fant en sag...hm...

DSC00298.jpg

og med den fikk jeg kuttet to slike rør-greier..som jeg tilfeldigvis fann en laaang lengde av....

DSC00300.jpg

som ble brukt til dette....

DSC00306.jpg

DSC00303.jpg

DSC00304.jpg

og fra mitt sete når jeg er ute å råner.. og ikke ser på veien så ser det slik ut....

DSC00313.jpg

har vel 3-400bilder til nå men tar bare det `viktigste`....:P

men når man kjeder seg så tar man gjerne litt mob-video...

th_MOV00311.jpg

såg igrunnen ikke så mye til den nye ColaZero flaska så fikk rista og hoppet ut all kullsyre...

vel...en 20kroner kan brukes til så mangt...feks 16sec med "morro"....

th_MOV00279.jpg

men...dette var ikke meg..*..kremt..*..som lager manna-brøl..som resulterer i et par 25cm breie svarte manna-spor...*host..kremt..host..* :o

th_MOV00199.jpg

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...