Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er relativt nybakt eier av en tidlig 2000-mdell 523 iAT. Den har originale xenon-lykter med orange blinklys. Jeg har bestilt disse faceliftlyktene fra GS som jeg synes ser veldig bra ut på bildet:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=649801&type=new

Men, jeg tenker nå at dette kanskje var litt overilet da jeg ikke visste så mye om hva som trengs...

Er det noen her som har noen erfaringer med disse? Har de for eksempel innebygget motor for høydejustering etc, slik som de originale (er ikke dette et lovkrav)? Er kvaliteten ok og er de lovlige?

Jeg lurer også på om man må justere lyktene på et verksted etter montasje? Som dere skjønner er jeg temmelig "blank" når det kommer til lykter og xenon. Setter pris på litt tips, info og erfaringer!

Skrevet

Er du usikker på hva du har kjøpt, ville jeg ha ringt til GS og fått mer info om lyktene der jeg. Vet ikke om dette er Hella lykter eller ikke, men er de det får du kvalitet og har ingen ting å bekymre deg for. Er det FK lykter får du langt fra samme kvalitet...

Lønner seg å justere lyktene på et verksted etterpå, siden xenon blender veldig hvis de er feiljusterte. Koster ikke all verden det. Du kan jo prøve å markere mot en vegg hvordan lysbildet ditt er fra før, og justere det så godt du kan etter det når lyktene er montert. Men helt hundre vil det jo ikke bli.

Skrevet

Hei, du trenger desverre tendere også for at dette skal passe.

Gikk i denne fella da jeg fikk oppgradert fra 2000 model med Xenon orginalt til disse lyktene.

Nå skal det sies at jeg ikke gjorde jobben selv men at påstanden om at det ikke passet ble gitt av et verksted (over gaten til GS)

Skrevet
Hei, du trenger desverre tendere også for at dette skal passe.

Gikk i denne fella da jeg fikk oppgradert fra 2000 model med Xenon orginalt til disse lyktene.

Nå skal det sies at jeg ikke gjorde jobben selv men at påstanden om at det ikke passet ble gitt av et verksted (over gaten til GS)

Dette er nok ikke Hella-lykter. Produsenten er ikke angitt. (edit: Pprodusenten er DEPO).

Justering av lyktene etter montasje er OK og noe jeg har regnet med som en mulig kostnad.

Men, om de originale xenon-tennerne ikke passer er det betydelig verre. Det står på nettsiden til GS at man må ha nye tennere (etter 1998). Antok da at de passet, noe som også ble bekreftet av GS på telefon. Jeg har vel 30 dagers returrett etter loven da det er postordrekjøp, slik at det neppe blir noen krise om det ikke passer. Håper du bare hadde uflaks eller at verkstedet ikke kunne jobben sin.

Men, hvordan er du forønyd med lyktene dine da? Er de OK når de først er montert?

Skrevet

Nå er lyktene montert og det gikk overraskende bra. Resultatet ble faktisk ekstremt bra og bedre enn jeg hadde trodd!

Lyktene har motor innebygget, kommer med xenon-pærer og de originale xenon-tennerne passet fint.

Instruksjonene er fraværende. Lå med en lapp som mer forvirret enn noe annet. Jeg tror den egentlig skulle forlare hvordan man bytter pærer i angeleyes'ene, men det var elendig engelsk og elendig forklaring - helt ubrukelig.

Monteringen gikk lett når jeg først skjønte hvor de nedre skruene satt. Hadde jeg visst hvordan det gjøres til å begynne med, hadde det sikkert gått med mindre enn 15 min. pr. lykt. Jeg måtte forøvrig inn med H7 12v 55w pærer på fjernlysene og kunne dermed ikke gjenbruke de gamle pærene. Pinlig, men det tok meg faktisk 5 minutter før jeg skjønte at de gamle pærene ikke passet...

Jeg har da to gjenværende problemer som jeg håper noen kan hjelpe med:

- Jeg får ikke tak i gule blinklyspærer 12v 21W "opposite" (dvs. med tappene rett overfor hverandre) noe sted. Hvite pærer er finnes overalt, men gule er umulig! Hvor får jeg tak i disse?

- Det fulgte med noe som ser ut som to releer til de nye lyktene. Jeg aner ikke hvor de evt. skal. Ingen instruksjoner heller. Alt ser ut til å funke, men regner med at de fulgte med av en fornuftig grunn? Noen som har peil?

Ellers må jeg selvsagt på verksted å få justert inn lysen skikkelig en av de nærmeste dagene. Gjorde bare manuell grovjustering for å unngå å blende noen. Greit så lenge det er rundt midtsommer og ingen kveldskjøring...

Skrevet
- Jeg får ikke tak i gule blinklyspærer 12v 21W "opposite" (dvs. med tappene rett overfor hverandre) noe sted. Hvite pærer er finnes overalt, men gule er umulig! Hvor får jeg tak i disse?

Bare kjøp de med tappene som ikke står overfor hverandre, og 'fil' av den ene tappen og monter de i lyktene :) Helt enkelt og funker som bare det!

Skrevet

Bare kjøp de med tappene som ikke står overfor hverandre, og 'fil' av den ene tappen og monter de i lyktene :) Helt enkelt og funker som bare det!

Takk for smart tips! Synd jeg ikke sjekket forumet før jeg stresset i drosje til GS Bildeler i rushtiden for å kjøpe det som antagelig ble Norges dyreste blinklyspærer :roll:

Ellers sa GS at jeg ikke trengte releene og at om alt virket var alt også OK (kan være greit å vite om noen andre skal prøve seg på det samme).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...