Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått uventede problemer rett etter skifte av katalysator+overgang til kn-filter. på tomgang har motoren begynt å jage. Ved det mener jeg at den normalt ville stabilisert på rundt 1k rpm, men nå stabiliserer den ikke i det hele tatt, og hopper opp og ned, fra 1,5k til 0,5 ca. Noen ganger kveler den seg selv som følge av disse svingningene. Noen ganger er han dog snill gutt og holder seg stabil (som regel når motor er kald). Når jeg kjører merker jeg ikke noe til det, litt kjedelig når jeg blir stående i kryss da :evil:

Skiftet katalysator og luftfilter pga for høyt co utslipp. Resultatet var fra 0,9 til 1,5 i utslipp. Det er jo litt imot naturlovene. Jeg tror det enten må være lambda-måleren i eksosanlegget som er gåen eller kanskje luftmengdemåleren har gått skeis(?) Bilen har vist noen tendenser til å jage litt på tomgang før, men bare hvis den har stått lenge og gått, og ikke til de grader som nå! Er det tilfeldig at dette skjedde nå, eller kan det nye filteret ha forårsaket det?

Takker for all hjelp :)

Skrevet

prøv å rens tomgangsmotoren med forgasserrens. Ett spjeld oppi der som har en uvane å få mye sot på seg slik at det ikke åpner og lukker skikkelig. Gjorde det på min nå når jeg hadde overhaling av motor, funka som bare det!

Skrevet

Var rens av tomgangsregulatoren samt bytte av luftbelg som skulle til på min også.

Men om du har unormalt bensinforbruk og stor forskjell mellom tomgang på kald og varm motor er det vel noe annet ... lambda?

Skrevet

da skal jeg sjekke det spjeldet også! :) ja, lambda-måler, er et annet ord for den også men det husker jeg ikke (node?) Den sitter iallefall litt fremmenfor katalysatoren og skal regulere mengde bensin i forhold til co mengden eller whatsoever :P Verkstedet der jeg godkjenner gir meg bare "kanskje det kanskje det, tenkte jeg skulle høre med noen eksperter :P Bestillte en ny slik "node" så får vi se om jeg ikke avskjærer biltilsynet før de vil avskilte bilen! skulle vært vist i april :wink:

Takk for hjelp så langt!

Skrevet
er det noen som kan illustrere hvor tomgangsmotor/regulator holder til eller ser ut?

Tror det er litt forskjell fra motor til motor men på min M40 sitter den omtrent "midt i", koblet til en slange fra innsugsbelgen (eller hva den heter) som går fra LMM.

• 2 weeks later...
Skrevet

Hele problemet mitt ble løst med en ny lambdasonde :) co utslipp gikk ned til 0,02 og motoren går så fint og rolig som aldri før :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...