Gå til innhold

Vifte foran radiator? Work in progress, litt hjelp trengs


Bjørn B
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann...

Skal til med å skifte vannpumpe og termostat på min 530 før sommeren nå, bedre føre var kom jeg frem til. Noen som vet om dette er en grei til å gi til et verksted uten at det blir for dyrt? Har funnet ut i Denne tråden at uorginale deler nok sikkert er mer enn godt nok.

Men i min Bentley manual for 535, altså ikke 530, så står det at det skal være en elektrisk vifte foran radiatoren. Jeg er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket det nå. Stemmer det at det altså er 2 vifter på en E34?'

Er det noen vanlige feil med den viften i såmåte?

Bilen min begynner å bli litt varmere når den er under tung belastning (full bil opp bakker) eller hvis jeg står i kø. Har mistanken rettet primært mot vannpumpen, men kanskje noen andre har andre erfaringer?

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A tow-speed electric auxiliary cooling fan is mounted behind the front of the radiator. The fan is primarily used for the A/C system, but also operates when the coolant temperature exceeds a predetermined level.

Om det er noe spesiel svakhet/ problemer med den vifta eller styresystemet til den kjenner jeg ikke til :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke AC så tror gjerne jeg ikke har den viften, har ikke lagt merke til den hvertfall..

Hører en liten klunking når bilen står på tomgang, så tror det kanskje er vannpumpen som har sett bedre dager. Faren til en kompis av meg med verksteds erfaring på Bmw antok også at det var vannpumpen, så håper det er den. Har nå bestilt vannpumpe og termostat. Er det mye jobb å skifte den vifte koblingen når jeg først er igang? Har forstått det slik at viften er festet på reimskiven til vannpumpen.

Er litt teite spørsmål her nå, men siden bilen står i Bergen og jeg er i Haugesund, så er det vanskelig å gå ut å sjekke:)

Takker for svar

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ac/klima så er det vanlig att det står en ekstra kjølevifta foran radiator.

Kjøleproblemene du nevner kan godt være en utslitt vifleclucht på hovedkjølevifta.

Tror jeg også, men i forbindelse med en gjennomgang av kjølesystem på en slik motor som jeg helst ikke ville hatt varm ville jeg gjort ren kjøleribber på radiator,tatt en skylling på kjølesystemet, byttet termostat og sjekket viskosekobling og vannpumpe.Er vel høytrykkspumpe i forbindelse med vannventiler på den også og ville sjekket funksjonen på den også.

Avsluttet med ny kjølevæske og sørget for å få ut all luft.

I tillegg sjekke slanger,tilkoblinger og gått over alle slangeklemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta å spyle radiatoren godt ren, samt flushe gjennom litt radiator rens og slikt.

Det jeg dog tenker på er det at; setter jeg på varmen i kabinen så kommer det litt kjølevæske lukt i kabinen. Bilen bruker ikke vann i det hele tatt, så det jeg tenker er da at det kanskje har lekt litt og det ligger der fremdeles, evt at det pipler. Jeg vil ikke risikerer å rense det som tetter igjen den lekasjen vekk. Hvordan stiller dere dere til det?

Blir ikke å skifte viften i første omgang, var ikke så billig, og må ha litt penger til ferie og slikt.

Skeleton: Hvilken høytrykkspumpe? Vannpumpen eller en annen pumpe? Hvor sitter den i såfall, og til hvilke vannventiler?

Hører jo snakk om blå, rød, gul og rosa kjølevæske. Hvilken er det vi fyller på en Bmw?

God St.Hans, Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta å spyle radiatoren godt ren, samt flushe gjennom litt radiator rens og slikt.

Det jeg dog tenker på er det at; setter jeg på varmen i kabinen så kommer det litt kjølevæske lukt i kabinen. Bilen bruker ikke vann i det hele tatt, så det jeg tenker er da at det kanskje har lekt litt og det ligger der fremdeles, evt at det pipler. Jeg vil ikke risikerer å rense det som tetter igjen den lekasjen vekk. Hvordan stiller dere dere til det?

Blir ikke å skifte viften i første omgang, var ikke så billig, og må ha litt penger til ferie og slikt.

Skeleton: Hvilken høytrykkspumpe? Vannpumpen eller en annen pumpe? Hvor sitter den i såfall, og til hvilke vannventiler?

Hører jo snakk om blå, rød, gul og rosa kjølevæske. Hvilken er det vi fyller på en Bmw?

God St.Hans, Mvh Bjørn

Ikke ukjent at det gasser litt i utett varmeregister/slangetilkoblinger osv.

Mulig løsning er en god radiator tetter.

Må selvfølgelig helles på etter rens, men kan jo sjekke funksjonen først.

Koster ikke allverden for viskosekobling på hogger...

Høyttrykkspumpe(egentlig sirkulasjonspumpe) sitter under de magnetventilene som styrer tilførsel av varmt vann inn i kupe((finner dem under et deksel ved sikringsboks...)

Ikke alle E34 har denne pumpen dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det jeg tok av vannpumpen viste det seg at det var en del vann jeg ikke har fått ut alt vannet, og det rant ned over alle reimene som går under vannpumpen. Er det bare å la det tørke opp, og så er det gudd to go? Så det var en sensor av noe slag nede ved veiven, er den sårbar for vann? Tørke av den kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare være å la det tørke opp litt.

Kan hende det gneller litt i reimene dine til de er tørre, men har aldri hørt noen har fått skader av våte reimer når de har holdt på med radiator, kjølevæske og slike ting.

Den sensoren der nede vil jeg tro er vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig, gikk ganske så greit.

Tror jeg har fått luftet det ganske så bra også, men har med meg litt kjølevæske og tang jeg trenger til å lufte systemet om det skulle vise seg å trenge mer.

Klakke lyden jeg hadde før har også forsvunnet, tror det var pga det lille slakket som var i den gamle vannpumpen. Nå kom dog litt mer tikking frem, sikkert bare tidligere overdøvet av pumpen, får ta å stille ventilene snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte til elektrisk vifte er kanskje en ide. Får kjøpt vifter etter størrelser som du tilpasser radiatoren.

Vifta fester du i radiatoren og kobler den enten rett på tenninga, eller du setter inn et rør på kjøleslangen, etter radiatoren, med en termostatbryter på(så blir bilen fortere varm om vintern:)).

Vil anbefale dette siden det ser ut som at viskosekoblingen er en svakhet, mange som har samme problem...

heile vifta koster 200 kr billigere enn viskosekoblinga bestilt fra danmark..:D og ca. 1300 kr billigere enn viskosekoblinga kjøpt fra GS :o...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...