Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har faen meg biln begynt å lage stygge lyder man girer. Har gått relativt langt da (260k) Lyden kommer når du skal ha bilen ut av gir i 2. og 3. er en slags skrapelyd. I tillegg er den vanskelig å få i gir, men dette er vel ganske normalt når den har gått såpass langt. Noen som har hatt dette problemet? evt. vet som er feil? hadde vært kjedelig om gullet tar kveld snart... Hvor mange flere kilometer kan jeg forvente meg å kunne kjøre før girkassa må ut?

Skrevet

Har nettopp byttet olje på mekonomen. Vet ikke hvordan olje de satt på, men problemet kom ikke rett etter oljebytte, men en stund etter...

Skrevet
Har nettopp byttet olje på mekonomen. Vet ikke hvordan olje de satt på, men problemet kom ikke rett etter oljebytte, men en stund etter...

Grunnen til jeg anbefalte å forsikre seg om kvalitet og mengde var at jeg har opplevd biler som har kommet til verkstedet mitt og bedt om ny girkasse på det grunnlaget som du nevner.

Problemene oppstår gjerne i forbindelse med feil type olje da synkroniseringsringer ikke får jobbe i rett viskositet osv.

De fleste jeg har holdt på med har blitt bra med oljeskift og korrekt mengde.

Gjerne 2 skift også...

Tør jeg spørre hvorfor det ble byttet olje i utgangspunktet, og om du kan se på kvittering hvilken type og mengde som de hadde på?

Skrevet

Det ble byttet olje fordi jeg ikke hadde peiling på hva som var gjort med bilen når jeg kjøpte den. Orket ikke å gjøre det selv siden jeg verken har tilgang på bukk/grav eller noe verktøy. Og bile var utroig lav. Den hadde bare vært på eukontroll på 15000, så byttet olje på motor, gir og dif. pluss noen andre småting, men ikke noe som hadde med gir å gjøre. Står CASTROL SAF-XO på kvitteringa. Har du noe olje å anbefale til girkassa?

Skrevet

tror de har hatt den på girkassa også, de jævlene! Det var eneste oljen på kvitteringa, og det var 1lx4... og det vel bare 1,7 bak 1,1 på gir hvis jeg ikke husker helt feil. Tror du det kan være årsaken? Vil jeg få byttet olje på girkassa igjen gratis?

Skrevet

Nederst på side 2 på produktdatabladet står det merknad fra Castrol at produktet IKKE er egnet til synkroniserte manuelle girkasser...

Ville hørt med verksmester om kvittering er korrekt og hva han mener, og forøvrig innhentet uavhengig uttalelse(kanskje epost til Castrol/importør)

Vil tro det finnes noen prosedyrer for å forsikre seg om full funksjon i girkassen etter nytt skifte osv.

Skjønner nå hvorfor jeg påpekte olje i første svar sikkert.

Håper det ikke er Mekonomen i Stjørdal sentrum du har benyttet da jeg tenkte å kjøre en av BMWene mine dit for PKK, som står på Stjørdal...

Skrevet

takk for fornuftige svar... stikker innom der på mandag og hører hva de mener. Var nok mekonomen i Stjørdal sentrum ja. Har nettopp byttet fjærer og dempere (H&R 40/15:) der også, og de har stort sett gjort en bra jobb tidligere på bilen, med hardykobling osv. utenom det med giroljen da....

Skrevet

Stemmer det ja, men det sto faktisk ant.3 på kvitteringa. Hadde den ikke foran meg når jeg sa 1lx4. Men da er det vel meget sansynlig at samme oljen havnet på girkassa... litt kjedelig mtp. at det sto "NOTE: Neither Castrol SAF-XO or SAF-XJ are recommended for synchronised manual transmissions" :cry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...