Glenno Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Hei! Som ledetråden sier ville jeg hatt noen råd tips angående oppgradering av bremser på min 520i touring. Bilen skal brukes daglig og kansje noen runder på bane noen ganger i året. Bilen har ut ifra teknisk data 150hk. Tenkte litt på oppgradere foran, da skivene bak er egentlig nye og største bremse effekten ligger vel foran. Gsbildeler har jo nå kampanje ut juni, så om jeg skal gå for noe der bør jeg få ræva i gir. Tenkte litt på de ebc turbo groove skivene samt redstoff klosser. Men etter vært på http://www.brakes.no/undersider/bremser ... losser.htm ble jeg litt i tvil. Dette er jo beregnet for biler over +200hk. Ellers så har http://norway.schmiedmann.com noe billige skiver. Hvordan disse er og hvilken klosser som kan/bør brukes hadde vært kjekt vist. Ellers så har jo Steffan på bimmers her noen erfaringer med sine bremser bl.a http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=2 ... &start=150 Her er jeg noe usikker på toll,frakt event reklamasjoner etc... . Hadde vært kjekt med noe innspill, erfaringer og råd.
Glenno Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Skrevet Juni 23, 2007 Kikket litt på noen tråder bla annet denne http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... c&start=45 der stålomspunnet bremseslanger ble nevnt. Ut ifra mine kriterier er jeg usikker på hvor viktig dette vil være for meg jeg. Noen som vet?
Sir Hofstad Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Det jeg har prøvd på bremsesiden på min er originale,BT og Incar Spa fra Schmiedmann. De ventilerte med slisser og hull fra Schmiedmann monterte jeg med DON klosser foran (fulgte med bilen og er antagelig Mekonomen vare), og Mintex bak. Innkjørt på 500km, fungerte så greit at når jeg byttet tilbake til standard føltes det som jeg ikke hadde bremser, helt sprøtt. Noe arbeid i pedal kjentes med disse vent, noe som sikkert kan tilskrives riller osv. Når jeg fikk kast pga "avtrykk av kloss etter vask.." demonterte og sjekket jeg og etter ca 40.000 km var det slitt minimalt av klosser foran... Skivene holdt seg godt og står fremdeles montert bak. Vurderer disse skivene igjen, eller kanskje jeg rekker GS tilbud på EBC. I tillegg har jeg liggende kraftigere kalipere som skal brukes bak. Egentlig har disse touringene svært gode, nesten overdimensjonerte bremser fra fabrikk så det holder svært godt til normal bruk. Stålomspunne slanger kan være greit for å få følelse med pedal osv, men jeg har ikke vurdert dette enda.
Glenno Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Skrevet Juni 23, 2007 Takker for innspill Ske1eton Du skrev: Når jeg fikk kast pga "avtrykk av kloss etter vask.." var dette fordi skivene var varme eller? De ebc skivene du vurderte fra gs var det de ventilerte turbo groove skivene? Ja det er i utgangspunktet gode bremser. Var på en tur forrige helg der turen gikk over fjellet så det ble noe nedbremsing. Fikk da noe bløtt pedal noe som sikkert skyldtes dårlig kokepunkt på bremse væska. Så da kunne jeg tenkt oppgradere til noe bedre. Mulig det er godt nok med vanlig ventilerte ebc uten slisser og greenstuff klosser? Er de ebc skivene bedre enn Schmiedmann sine tro? Ble noen spm dette
Sir Hofstad Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Nei, vasker aldri med varme i motor eller bremser eller noe... Kan forklare det slik at skiven oppførte seg som den hadde kast, men når jeg kikket så det ut som det var et avtrykk av klossen på skiven med "grovere" partikler/misfarging. Dette resulterte sikkert i at klossen beit bedre på dette partiet og derfor pulserte. Ja vurderte turboo groove, men har vurdert mye jeg bla "rotoflex" fra England, men kanskje litt ekstremt Kjenner ikke noe til EBC men kan virke som det er kvalitet. Jeg er sikker på at vanlige bremser holder jeg Men fint å ha litt ekstra, spesielt når du virkelig MÅ bremse I allefall; Motortechnic tar ca 2-2,500 for kompl skiver med slisser og hull, disse har jeg prøvd og kan anbefale med vanlige klosser. Kampanjen til GS tilsvarer sikkert den samme summen, og det er svært real pris for kjent produkt, vet ikke hvilke klosser som passer på disse. Samtidig vil jeg anbefale sjekk av: kalipere, funksjon,tilstand osv. Bremseslanger og rør. Bremsevæskebytte fra forseglet pakning. Sjekk på wire til håndbrems og tilstand til klosser osv til den. Skulle du ønske en oppgradering går det an å få tak kalipere med større stempel osv. Men bruke hodet litt og tilpasse oppgradering så det plutselig ikke er voldsom bremsing bak hvis du skjønner.
Glenno Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Skrevet Juni 23, 2007 Men bruke hodet litt og tilpasse oppgradering så det plutselig ikke er voldsom bremsing bak hvis du skjønner. He he, ja har tenkt tanken. Lurte derfor på om kansje ebc turbo groove skivene som da også trenger redstuff klosser ble litt overkill da disse er beregnet fra +200hk ut ifra linken til ebc. Men det er disse slissa som lokker litt med tanke på tåle varme ved eventuelt tøffe fjell turer eller bane kjøring viss jeg tørr da he he.
Sir Hofstad Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Bruker å remse på kassa jeg, men sikkert derfor bremsene holder lenge Blir ikke overkill bare mer brems... Slissene ventilerer ikke så mye som hullene og ventileringen mellom skivene (fremme). Noe du kan gjøre er å montere bremseluftere fra 540, burde hjelpe en del på varme...
Glenno Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Skrevet Juni 23, 2007 Har den uvannen jeg også bruke kassa men må bytte clutch om ikke lenge så.. . Bremseluftere? er dette slags skjold av noe slag eller? Redsuff hadde kledd fargen på bilen min da denne er rød . hmm nok en grunn hehe
Sir Hofstad Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Autolat jeg da... http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/540_ducts.asp Hjelper til å føre luftgjennomstrømming inn mot bremser. Og så er det den tøffeste fronten til E34 Synes touringene fortjener å skjemmes bort, så da mener jeg at har du lyst på EBC,redstuff osv go ahead
Glenno Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Skrevet Juni 23, 2007 Synes touringene fortjener å skjemmes bort, så da mener jeg at har du lyst på EBC,redstuff osv go ahead Hehe flink til å lette samvittigheten min for bruke for mye penger på kansje overkill nå du Ske1eton. Jeg får håpe på flere innlegg her ihelgen, så får jeg prøve bestemme meg for noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå