Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen lever sitt eget liv over kumlokk og i ujevnheter i veibanen. Den drar seg plutselig ut til siden bak, noe som er veldig ubehagelig.

Skjønner at dette har med dårlige foringer i bakstillingen å gjøre. Nå vil 99% her inne si traversforinger! Men hvilke??? Han ene på Motortechnik mente at det var fler sett baki der.

Noen som vet om dette er en dyr verkstedjobb? Eller lar det seg fikse av en "hobbymekaniker" hjemme i garasjen? Hva trenger jeg evt av verktøy?

Tor

Skrevet

Disse er helt kaputt på min bil.

Nr 2 på bildet.

http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup.php3?strInnoWebRef=&/

Kombinert med senk uten 4 hjulskontroll/justering, så er bilen min lite elegant banebil i øyeblikket for og si det sånn.

Ikke det at en 520 blir konge på bane anyway lissom. :D

En enkel sjekk er og jekke opp bakstussen på bilen og ta skikkelig tak i underkant av hjulet og røsk godt frem og tilbake.

På min så er det nesten 1 cm slakk på hver side.

HUSK Å SIKRE BILEN så den ikke detter av jekken om du bruker det!!

Har bilen din fått senk uten og justere for/bakstilling, så kan det bare være det som skal til.

Min fikk 40 cm senk, hvilket gjorde spissing og helling bak temmelig gal ja.

Nå har ikke jeg skiftet foringer ennå, men det var visst helt vanlig at nettopp de foringen var utslitt.

Skrevet

Min er senka 60mm, og tviler egentlig på at det har vært noen justeringer der etterpå. Bakdekkene mine var nye i vår, og nå er de nesten helt blanke, så noe er rimelig galt.

Får jekke den opp bak i morgen å se om det er noen slakk, har stor tro på at det er det :?

Skrevet

Bilen min er 96 mod. med 162000 på telleren.

Fikk bekreftet at km stemmer ved avlesing. :)

Vet jo ikke hvor langt eller hvilken mod. du har.

Er bilen din rimelig ny/gått lite, så kan jeg garantere at en 4 hjulskontroll løser nesten alt.

Jeg selv har justert camber/spissing grovt ved hjelp av simple målinger hvilket hjalp betraktelig.

Den sliter ikke mer på hjula nå, så jeg traff nok temmelig godt.

Min hadde også så godt som nye dekk når jeg fikk den.

Så godt at det ble slitt mye på de 14 dagene jeg hadde bilen før jeg heiv meg på og garasje stilte littt selv.

Bare jeg får bytta foringer nå, så er det 4 hjulskontroll neste.

De vil ikke justere om ting ikke er ok.

Med så mye senk som du har, så tviler jeg på at caster vil kunne bli rett med de begrensede muligheter som finnes for justering orginalt, men spissing vil jeg tro går fint.

Og ved normal kjøring uten ville rivstarter så er det spissinga som i grove trekk spiser opp dekka om den er feil.

Skrevet

Foringene jeg viser til estimerer BMW til 1 - 1,5 time pr side.

Tips når du skal sjekk om disse er gåen, så gir disse etter for sideveiskraft når de blir ut slitt. Vistnok vanlig 'slitedel' på E39. Mine ga 1-2cm sideveislakke.. Dette var et kjempeproblem spesielt på vinterføre.

For å sjekke disse må bilen jekkes opp på diffen bak, slik at hjulene henger fritt. Ta så et svært skrujern el.l og stikk mellom foringa og bærebora og bend utover mot hjulet. Da ser du om den gir etter sideveis.

  • 2 weeks later...
Skrevet

I mitt tilfelle så er det visst bare hjulstilling som er problemet samt breie dekk :D Hadde bilen på EU kontoll i dag og alle foringer viste seg å være bra :) Har lagt om til vinterdekkene som er 225-17" og det ble en helt ny bil igjen.

Har bestilt nye dekk, så de kommer på etter hjulstillinga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...