Toro Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Bilen lever sitt eget liv over kumlokk og i ujevnheter i veibanen. Den drar seg plutselig ut til siden bak, noe som er veldig ubehagelig. Skjønner at dette har med dårlige foringer i bakstillingen å gjøre. Nå vil 99% her inne si traversforinger! Men hvilke??? Han ene på Motortechnik mente at det var fler sett baki der. Noen som vet om dette er en dyr verkstedjobb? Eller lar det seg fikse av en "hobbymekaniker" hjemme i garasjen? Hva trenger jeg evt av verktøy? Tor
Ballder Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Disse er helt kaputt på min bil. Nr 2 på bildet. http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup.php3?strInnoWebRef=&/ Kombinert med senk uten 4 hjulskontroll/justering, så er bilen min lite elegant banebil i øyeblikket for og si det sånn. Ikke det at en 520 blir konge på bane anyway lissom. En enkel sjekk er og jekke opp bakstussen på bilen og ta skikkelig tak i underkant av hjulet og røsk godt frem og tilbake. På min så er det nesten 1 cm slakk på hver side. HUSK Å SIKRE BILEN så den ikke detter av jekken om du bruker det!! Har bilen din fått senk uten og justere for/bakstilling, så kan det bare være det som skal til. Min fikk 40 cm senk, hvilket gjorde spissing og helling bak temmelig gal ja. Nå har ikke jeg skiftet foringer ennå, men det var visst helt vanlig at nettopp de foringen var utslitt.
Toro Skrevet Juni 23, 2007 Forfatter Skrevet Juni 23, 2007 Min er senka 60mm, og tviler egentlig på at det har vært noen justeringer der etterpå. Bakdekkene mine var nye i vår, og nå er de nesten helt blanke, så noe er rimelig galt. Får jekke den opp bak i morgen å se om det er noen slakk, har stor tro på at det er det
Ballder Skrevet Juni 23, 2007 Skrevet Juni 23, 2007 Bilen min er 96 mod. med 162000 på telleren. Fikk bekreftet at km stemmer ved avlesing. Vet jo ikke hvor langt eller hvilken mod. du har. Er bilen din rimelig ny/gått lite, så kan jeg garantere at en 4 hjulskontroll løser nesten alt. Jeg selv har justert camber/spissing grovt ved hjelp av simple målinger hvilket hjalp betraktelig. Den sliter ikke mer på hjula nå, så jeg traff nok temmelig godt. Min hadde også så godt som nye dekk når jeg fikk den. Så godt at det ble slitt mye på de 14 dagene jeg hadde bilen før jeg heiv meg på og garasje stilte littt selv. Bare jeg får bytta foringer nå, så er det 4 hjulskontroll neste. De vil ikke justere om ting ikke er ok. Med så mye senk som du har, så tviler jeg på at caster vil kunne bli rett med de begrensede muligheter som finnes for justering orginalt, men spissing vil jeg tro går fint. Og ved normal kjøring uten ville rivstarter så er det spissinga som i grove trekk spiser opp dekka om den er feil.
Bjørner Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Sleit et par dekk på 1500km. Da var det disse foringene som var problemet http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/11780.gif nr 2 på bilde. Det er vel dissse foringene Balder viser til. Balder du på høyreklikke på bilde hos GS og velg 'copy link adress' ellers blir ikke linke fullstending.
paa Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Stor sjangs for at det er traversforingene ja... Det er fire stk relativt store foringer i hvert hjørne av traversen. BMW har spesiaslverktøy for å presse de ut. Jeg betalte ca 5000 for å skifte på min E39. http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... oWebRef=&/ paa
Ballder Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Sleit et par dekk på 1500km. Da var det disse foringene som var problemet http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/11780.gif nr 2 på bilde. Det er vel dissse foringene Balder viser til. Balder du på høyreklikke på bilde hos GS og velg 'copy link adress' ellers blir ikke linke fullstending. Sjekket ikke at linken fungerte jeg.
Toro Skrevet Juni 24, 2007 Forfatter Skrevet Juni 24, 2007 Okey.. Takk for svar folkens. Dyrt blir det visst, men absolutt verdt det for å få kjøregleden tilbake
Bjørner Skrevet Juni 24, 2007 Skrevet Juni 24, 2007 Foringene jeg viser til estimerer BMW til 1 - 1,5 time pr side. Tips når du skal sjekk om disse er gåen, så gir disse etter for sideveiskraft når de blir ut slitt. Vistnok vanlig 'slitedel' på E39. Mine ga 1-2cm sideveislakke.. Dette var et kjempeproblem spesielt på vinterføre. For å sjekke disse må bilen jekkes opp på diffen bak, slik at hjulene henger fritt. Ta så et svært skrujern el.l og stikk mellom foringa og bærebora og bend utover mot hjulet. Da ser du om den gir etter sideveis.
Wildbill Skrevet Juli 2, 2007 Skrevet Juli 2, 2007 Jeg fikk byttet alle fire foringene bak på min E39 Touring på bruktbilgaranti. Kostet egentlig 6000 kr hos Stenshagen Lillestrøm.
Toro Skrevet Juli 4, 2007 Forfatter Skrevet Juli 4, 2007 I mitt tilfelle så er det visst bare hjulstilling som er problemet samt breie dekk Hadde bilen på EU kontoll i dag og alle foringer viste seg å være bra Har lagt om til vinterdekkene som er 225-17" og det ble en helt ny bil igjen. Har bestilt nye dekk, så de kommer på etter hjulstillinga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå