Gå til innhold

Pussermotor bak E39t


jäger
 Share

Anbefalte innlegg

Sliter litt med pussermotoren på en E39 touring.

Lurer på om motoren er defekt. viskergjennomføringen har vært eiret fast en stund åsså mener jeg å ha hørt noe om at desse motorene har en mekanisme som gjør at den låser seg hvis den kjenner motstand for at ikke motoren skal svi viklingene. Noen som vet hvordan denne funker eller hvordan jeg får "låst" den opp igjen? Vist det i det hele tatt er noe slik funksjon. Motorakslingen står bom fast, rikker seg ikke. Har ikke rukki å sjekke om det kommer strøm inn på motoren enda.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er ganske fast i utgangspunktet, men det burde vel være mulig å smøre den opp. Uansett, sjekk om motoren får tilstrekkelig strøm først med en prøvelampe eller voltmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er ganske fast i utgangspunktet, men det burde vel være mulig å smøre den opp. Uansett, sjekk om motoren får tilstrekkelig strøm først med en prøvelampe eller voltmeter.

Det skal jeg sjekke. Men er det noen som vet hvordan denne beskyttelses-mekanismen fungerer/hvordan en får låst den opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elektronikk som styrer strøm til motoren. Min visker satt fast lenge, ingen sikringer var gått, og motoren funket akkurat som den skal når jeg fikk frigjort pusseren igjen.

Åpne glasset og kjenn om pusseren går fritt. Gjør den ikke det, er det gjennomføringen som har oksydert.

Ta ut den lille skruen rett under "overhenget", der knappen for å åpne sitter. Jeg måtte slipe nytt spor med Dremel for å få tak, da unbrakoen gikk rundt. Ta så av lokket. Skru av mutteren og løft av pusserarmen. Der sitter det en ny mutter, ta den av. Så kommer det vanskelige; hvor tøff er du hvis det sitter skikkelig fast. Prøv med rustløser. Armen skal ned og ut under. Bruk pusserarmen til å vri med og hjelp til med annet verktøy på undersiden. Etter litt mikking, vri og skyv kom min løs. Puss rent for oksyd, sett på to nye o-ringer hvis de ødelagt. Det ligger sikkert bra med oksyd der den øvre o-ringen skal sitte. Ha på bra med nytt fett. Gjør alt om igjen FØR det sitter fast neste gang.

Jeg fikk hjelp her på forumet og det ble lagt ut kopier fra verkstedhåndboka. Søkte men fant det ikke igjen. Kanskje du finner det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen, bra beskrivelse det der, men det jeg lurer på er hvordan denne beskyttelses-mekanismen fungerer, noen som vet det? Både bryteren, ruta, ramma for bakruta og bryteren/knotten på ruta er bytta, i tillegg til selve pussergjennomføringen. Så her er det ikke problemer. Problemet er at motoren står bom fast...

Skal en ikke kunne snu frem og tilbake på viskeren hvis motoren er i orden? (med glassluka nede såklart)

Bjørner: Hadde nøyaktig samme problemet selv, så jeg skulle bytte microbryteren. Lang hisorie kort så koster det meg tett oppunder 10'000 med alle delene som jeg ramset opp under, pluss lakkering av ramme og liming av rute. (tok i for mye i microbryteren, ruta knuste, ramma var full av rust, pussergjennomføringen var nesten rusta bort og bryteren var gåen)

Når jeg ser tilbake på det så skulle jeg nok latt bakrutepusser vært bakrutepusser og takk ei uke i syden :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg skrev visst en lang avhandling om ting du allerede visste. :oops:

Har lest litt i Bentley-manualen:

Alle visker- og vasker-funksjoner er styrt av "General module III". Hovedvisker er sikret ved at strømmen skrus av hvis den ikke er innom park min hvert 16. sekund. For bakviskeren er det benyttet Hall-effekt sensorer i motorenheten. Det står ikke, men jeg tipper en utkobling resettes så snart bryteren/tenning har vært avslått.

Du kan ikke bevege viskeren når glasset er nede. Utvekslingen gjør at det blir for tungt. Kan man det på noen biler?

Følgende kjekke funksjoner er også nevnt:

-Viskeren kobles ut når luka er åpen.

-Tidsintervallet er programmerbart.

-Skifter fra intervall til kontinuerlig visking ved rygging (signal fra ryggelyset).

Hvis tegningen i boka er riktig, skal det gå fire ledninger til viskermotoren. To driver motoren (GMIII skifter + og - for å endre retningen) og to går til Hallsensorer.

Ang. feilsøking; hvis en ser på det jeg skrev over; så er det altså nok at mikrobryteren i låsen ikke virker eller at det er brudd i en av ledningene til denne eller hallsensorer - så vil ikke motoren få strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk "dvil", nøyaktig det jeg var ute etter. Må ha meg en slik manual, tydeligvis uunværlig hvis en skal mekke litt sjøl. Det finnes altså en bentley-manual, hvor fikk du tak i den? Har bestilt meg haynes-boka, er ikke kommet enda. Lurer på om den er noe tess...

For bakviskeren er det benyttet Hall-effekt sensorer i motorenheten.

Hva vil det si egentlig? "hall-effekt"? Eller er det "halv effekt", at den ikke tar i så mye eller hvordan er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns brukbare ting billigere på CD, men jeg liker å ha noe å bla i. Bentley er amerikansk, litt dyr - men er verdt prisen mange ganger. Du kommer til å kaste Haynes så langt du får den.

Søk på Google; E39 + Bentley. Jeg kjøpte på en tilfeldig nettbutikk i Tyskland, det ble over 1000 kroner med hurtigfrakt hjem. Du får den billigere på Ebay.

Hall-sensoren er en form for magnetføler (som ABS og kamsensor). Forteller om det går rundt eller ikke (eller evt. hvor fort det går rundt). Skal ikke prøve å forklare mer. Les her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...