Mpowerman Skrevet Juni 25, 2007 Share Skrevet Juni 25, 2007 Har begynnt å få problemer med kassen i det siste. Hvis jeg bremser opp og stopper mens den står i drive. kobler den fri. og jeg må vente noen sekunder etter at jeg har sluppet bremsepedalen for jeg kan gi gass. Har sjekket feilkoder og der var det ingenting, så da er det bare olje og filterskift som kan hjelpe. Eller bytte kasse da... Er det noen som har en DIY på bytting av olje og filter? Mengde? Oljetype? Peilemetode? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spitz Skrevet Juni 25, 2007 Share Skrevet Juni 25, 2007 Jeg har skrevet endel i denne tråden fra da jeg gjorde samme operasjon på min E39 med steptronic: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=3 ... c&start=15 Når det gjelder peiling etter påfylling anbefaler jeg absolutt at du gjør den biten på verksted da bilen må stå 100% rett og olje må ha 100% korrekt temperatur for å få en korrekt måling (i tillegg til at kassa ikke har noen peilepinne pga "Lifetimeolje", så olja må peiles gjennom påfyllingshull). Får du dette feil og fyller for lite/mye gjør det fort enda mer skade i kassa. Jeg kjørte 500 km etter skift før jeg tok bilen på verksted for å peile og etterfylle, og mener å huske at jeg betalte ca 1400 kr på Furubakken (Bekkestua) inkl påfylling av rundt en liter olje pluss noe annet småtteri (nullstilling av adapsjonsverdier i kassa og initiering av regnsensor bl.a.). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet August 6, 2007 Share Skrevet August 6, 2007 Jeg har fått byttet gearolje på min E39 med steptronic ved 80k fordi jeg ikke tror noe på denne "lifetime" oljen. Verkstedet (ikke merke-verksted) som gjorde jobben tappet av olja, byttet filteret og fylte på med Valvoline MaxLife ATF. Er dette bra olje for denne girkassa? Jeg opplever til tider en del rykking og nykking ved giring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spitz Skrevet August 6, 2007 Share Skrevet August 6, 2007 Såvidt jeg har forstått skal min kasse (som har grønn tappeplugg) KUN ha Esso LT47717 eller hva den heter, ATF er no-no. Vet ikke om E39 ble levert med flere forskjellige steptronic-kasser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet August 6, 2007 Share Skrevet August 6, 2007 Nivået på feks 5HP18-kassen "peiles" ganske så greit ved påfylling. Girolje skal ha en temp på 30-50 grader celsius ved fylling/peiling. Ha bil i rett posisjon, og ha motor i gang med kasse i feks "P". da skal nivået være helt opptil den store pluggen under bunnpanna. Jeg "peiler" bare med å fylle olje til kassen ikke tar mer olje. Husk at etter hver fylling, så bør kassen "kjøres" litt i gir.... enkel og grei måte å gjøre dette på.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Jeg har nå vært i kontakt med en mann i Valvoline, fortalt han hvilken bil/modell jeg har, og fått følgende svar: "MaxLife ATF dekker din bil's spesifikasjoner, og modellen før og etter din årsmodell" MaxLife ATF dekker altså BMW LT71141(esso) http://www.bimmer.info/forum/showthread.php?p=247258 Så da er det vel bare for meg og få bytta all olja i kassen, da jeg tviler på at verkstedet har fått ut all den gamle... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå