LarsFromasj Skrevet Juni 25, 2007 Skrevet Juni 25, 2007 Hei! Står på kanten til å kvitte meg med Cosworthen og anskaffe meg en rimeligere E30 og påkoste denne det jeg selger Cossien for. Har noen spørsmål i den sammenheng... 1. Hvis jeg kjøper en pre-88 modell, vil det være mulig å få på M-TechII kit på denne uten å bygge om halve bilen og rammevanger etc? Vet ikke hvordan BMW'ene ser ut i karroseriet og likheten mellom pre-88 og nyere utgaver. 2. Hvis jeg kjøper en E30 med rekkesekser (323 ombygd til 325 titter jeg på), vil det da være lettvint om jeg plutselig skulle ønske å putte nedi en firesylindret M3 motor (S14, tar jeg feil?) da? Eller er det bare nye bolt-on motorfester så sklir den inn? 3. Er det lettvint å skru på disse gamle BMW'ene? Har jo eid Cosworthen en stund nå og den er jo ikke akkurat lettskrudd sammenlignet med andre 80-talls biler jeg har vært borti. 4. Hvordan er det å turbokonvertere disse bilene? Hva slags motor egner seg her? Eller er det bedre å hive inn en 3.8 M5 motor eller andre spreke stock-motorer? Kom med innspill, trenger å lære På forhånd takk!
zephyr23 Skrevet Juni 25, 2007 Skrevet Juni 25, 2007 hei, 1. ) hvis du kjøper deg en pre 88 mod e30 så får du kjøpt mtech2 bakfanger til den som passer rett på metallfangern, men forann må du bytte til facelift front, men der bytter du bare ut selve fanger festene til facelift, og disse passer bolt on, og kjøper deg en facelift støtfanger og frontplate. dørplatene passer rett på på forskjermene og dørene, men på hjulbuen bak så er den anderledes på facelift en pre.facelift så der må du tilpasse den plata litt, men trenger ikke stresse med rammevanger osv. holder på med akkurat dette sjøl nå. 2. ) den heter S14 B23 ja ,en firer får du lett nedi motorrommet (men du må jo ha en sinna sekser i da gud for en deilig lyd det er i de) du må seff ha nye motorfester og girkassefester og ledningsnettet osv, og så da hadde jeg i samme slengen bytta til m3 forstilling og bakstilling, men er jo ikke bare bare dette. ( er ingen ekspert på dette området så er mange her inne som kan svare deg mye bedre på dette området) 3. ) de er jo lettskrudde hvis man kan det, men allt har jo sine komplikasjoner, eneste er at prisene på deler noen ganger kan ligge litt høyt, men har du skrudd på cosworth så burde du være kjent med dyre deler:P men gennerelt sett er det greie biler å skru på 4. ) S38 B38 som den M5 motoren der heter er en gøy motor å putte i en e30, eneste er hvor mye du må kødde for å få den i, torpedeo veggen må f.eks flytten ørtten centimeter bakover, ( helt opp mot 40cm mener jeg å huske) og motorfester osv her og, og da må du også ha bedre understell, her kan du bruke e36 m3 og e30 m3 deler for at de skal tåle påkjenningene fra motoren. turbo har jeg ikke mye peil på, men her kan du enten bruke en m20 b25 f.eks eller turbokonvertere en s14 motor. håper dette hjalp deg litte grann ihvert fall
oddis Skrevet Juni 25, 2007 Skrevet Juni 25, 2007 Hei!Står på kanten til å kvitte meg med Cosworthen og anskaffe meg en rimeligere E30 og påkoste denne det jeg selger Cossien for. Har noen spørsmål i den sammenheng... 1. Hvis jeg kjøper en pre-88 modell, vil det være mulig å få på M-TechII kit på denne uten å bygge om halve bilen og rammevanger etc? Vet ikke hvordan BMW'ene ser ut i karroseriet og likheten mellom pre-88 og nyere utgaver. 2. Hvis jeg kjøper en E30 med rekkesekser (323 ombygd til 325 titter jeg på), vil det da være lettvint om jeg plutselig skulle ønske å putte nedi en firesylindret M3 motor (S14, tar jeg feil?) da? Eller er det bare nye bolt-on motorfester så sklir den inn? 3. Er det lettvint å skru på disse gamle BMW'ene? Har jo eid Cosworthen en stund nå og den er jo ikke akkurat lettskrudd sammenlignet med andre 80-talls biler jeg har vært borti. 4. Hvordan er det å turbokonvertere disse bilene? Hva slags motor egner seg her? Eller er det bedre å hive inn en 3.8 M5 motor eller andre spreke stock-motorer? Kom med innspill, trenger å lære På forhånd takk! Hei, og velkommen til Bimmers.no Supplerer litt jeg: 1. Du får M-tech II kopisett i glassfiber fra f.eks Koed.dk og schmiedmann.no. Schmiedmann har som det blir sagt en egen bakfanger som skal passe mot den gamle bakenden (pre facelift). Foran må du bygge om til faceliftfront, som flere her på forumet har gjort, bla K1T. Hovedforskjellen er at overgangen mellom skjerm og bakfanger er noe ulik på pre facelift kontra facelift. 2. Alle E30 motorer går omhverandre, så alt passer over. Hvis du vil sette inn E30 M3 motoren, S14B23, så flytter du bare komplett motor, gir, elnett og motorfester over. Eneste modden er at du må flytte om litt på pin'ene i motorkontakten. Muligens du må skaffe deg en rundt motorkontakt (som bla facelift motorer har). På pre facelift skal denne være rektangulær. Uansett er det ikke noe stort problem. 3. Om det er lettvindt er vel alt etter treninga, men min første motorkonvertering tok litt tid i forhold til den siste! Støter du på problemer skal jeg nesten garantere at du kommer til å få hjelp her. Hverken M20 motorene (320i, 323i, 325i), M10 motorene (316 og 318i før 87), M40 motorene (316i og 318i etter 87) er noe særlig avanserte av seg. Det ligger også masse info ute bare man søker litt, og det finnes i bøttevis av folk med bred kompetanse. 4. Hva angår motorombygginger så er det nesten alltid mest driftsikkert og billigst og gå for en stock S motor uten turbo (Motorkode for alle ///M motorer). S38 (E34 M5) er en skikkelig kraftpakke av en motor, kom i 3,6 og 3,8 versjon med hhv. 315 og 340hk. Disse konverteringene har foregått i en årrekke nå og oppskiftene er temmelig enkle. Derimot har det blitt fler og fler som har blitt bitt av turbobasillen og turbokonverterer bilene. Skal man først gjøre dette så er det greit å gjøre det skikkelig, med kvalifisert datasprut, ordentlig toppakningsløsning og evt smidd innmat. Da går tusenlappene fort. PPF i Sverige (www.pure-pf.com) har spesialisert seg på BMW turbo og fører alt du måtte trenge til din konvertering. Til turbokonvertering er det alltid en god forutsetning med god ånding, så en 24v er å foretrekke ( M50B25 f.eks - E36 325i motoren). Har du banken full av cash kan du slenge 250 laken på disken til PPF og hente ut en 1000hk maskin ferdig innstallert. E30 er morro uansett! Lykke til!
LarsFromasj Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Skrevet Juni 26, 2007 Hei! Takk takk Dette var nyttig informasjon... har hatt lyst på E30 lenge, og nå er det bestemt. Interessert i Cosworth anyone? hehe http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1546220
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå