Gå til innhold

Min første bil


Bernt
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha letet i ca et halvt år fant jeg endelig en bil. Det var noe merkelig fordi det var noe som bare sa "den vil jeg ha" inni meg, selv om det antageligvis ikke var den lureste bilen og handle med tanke på at jeg er lite bil kyndig og er ikke den beste til å mekke. En gang må man lære?

Uansett, valget falt på en E36 328. Den er total ombygd (Ja jeg vet, skrekk og gru) fra en 318is fra norge og eierens, som kom fra Tyskland, 328. Karrosseriet er fra 1995, or alt annet er fra 1992. Er faktisk ikke helt sikker på lakk koden, så om noen vet hvilken det er så hadde det vært flott! Er utrolig fornøyd med intriøret, det er sort skinn med utrolig fin tre kombinasjon. Uten å gå særlig i detaljer vil det si at første eier flyttet til norge og hadde med sin bil.

Istedet for å betale ran pris for å få norske skilter, tok eier alt fra sin 328 over på et 318is karrosseri. Motor, understell, drivverk, girkasse og bremser osv. Dette ble da godkjent og tydeligvis tjente (Begrenset tapet) han noe på det. Selvfølgelig faller bilens pris litt i verdi, men men.

Bilen ble ikke særlig brukt og derfor solgt videre til eieren før meg, som var en gutt/mann i 20 års alderen. Heldigvis var den bare der i ca 6 måneder, så skadene burde (Håper jeg) være minimale. Det er tegn på diverse spinning og liknende, merkelig.

Det er på tide at denne perlen får en ny sjangse, og jeg skal jammen behandle den godt!

Bilens karrosseri har gått ca 165k, mens motor og alt fra 328'en har rullet beskjedne 85k. Motoren høres nydelig ut, ingen tegn til at den har gått lenger enn det eier påstod, desverre kunne ikke km stand bekreftes fordi den er ombygget. Jeg velger å håpe, selv om jeg også tviler.

En del små plukk er det selvfølgelig:

Vindus motoren i høyre dør lager grotesk lyd når den hever/senker vinduet, den funker men må byttes. Hjulbuene har sin rust, skal taes snarest.

Må sette på noen klips på takluken slik at den kan vippes opp og ned, den går kun frem og tilbake nå.

Mangler en liten bit av listen forran på fangeren.

Forferdelig gitter fremme i fangeren, må av.

Taket må renses, samt noen av mattene.

Må ha nye klips til å feste dør listene nede, og dør trekket ordentlig fast.

Er en del steinsprut, men det er en selvfølge når lakken er fra 95'.

Noen bilder:

37854893vn0.jpg

33478960ec9.jpg

21483483bl3.jpg

47999730qa2.jpg

74184180mw0.jpg

82653909py3.jpg

57986237kn5.jpg

26438811hz0.jpg

64971066cs6.jpg

10pp3.jpg

11lb4.jpg

12nl4.jpg

13qz6.jpg

Planen er da og gå gjennom hele bilen, skifte alt som er slitt eller ser tvilsomt ut. Kjipt og få en regning på 5000 når du kunne ha skiftet en del på 500 for å unngå det. Så skal det vel sies at fattern skal ha tilbake noen store høvdinger også. Etter det blir det antageligvis M-tech pakke, med diverse stash. Åpen til forslag, så bare kom med det! Blir vel åpnet prosjekt tråd om noen måneder. Setter også pris på tanker om bilen og om det var dumt av meg å kjøpe denne bilen.

Mvh, Bernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med morsom bil! :) En m-tech pakke og muligens noen andre felger hadde absolutt gjort seg.

Bare å slenge seg over interiørrens og motorvask!

Hvordan funker forsikringa på den 318iSn nå som den er 328? Har du utvidet forsikring slik at du ikke sitter igjen med 318iS listepris ved uhell, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Ordnet med forsikring i dag, jeg forstod det slik at de skrev ned at alt utenom karrosseri var 328. Får nesten ta en telefon og sjekke, bare for å være 100%. Bilen ble forsikret på min far. Det landet på ca 6000 kr, med full kasko. Det var med minimum kjørelengde i året, har ikke lappen enda. Synes det var rimelig pris. Jeg var innom for noen måneder siden og spurte hva en 325 ville koste, da havnet det på 7700.

Har du noen tips til interiørrens og motorvask? Har hørt at man kan bruke zalo til interiørrens, men var skeptisk til dette. Vurderer å leie en maskin. Hvilke midler bruker jeg til motorvask?

Mvh, Bernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei førstbil dette. Mye potensiale med de riktige forbedringene... Sats på litt senk og nye felger. Vil hjelpe veldig.

Ved rensing av interiøret (altså skinnsetene) bruker du BMW sin skinnrens, evnt Meguiar's. Deretter bruker du en slags krem til å smøre dem inn med for å få tilført setene fuktighet igjen. BMW har, Meguiar`s har vel og så kan man bruke slik fett man har på sko. Fungerer veldig bra ;) Husk bare på å tørke godt av setene før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :D

Ok, så det er diamant svart altså. Synes det virket som om min var litt lysere. Når det kommer til gitteret så er ikke det prioritert, det blir antageligvis sittende til M-tech settet skal på.

Jeg har en venn med en helt orginal 318, og min er faktisk en del cm lavere. Vet ikke nøyaktig fordi jeg hadde ikke noe å måle med. Men vil jo tippe den blir veldig lav med M-tech + leppe? Er en del fartsdumper rundt hvor jeg bor, så vet ikke hvor lurt det er å ha en som ligger nede på asfalten.

Felger kommer! Det jeg har lyst på er svart eiker (mange tynne eiker) med polert kant, 18". Men vet ikke hvor jeg skal begynne å leite, kan ingen felge merker. Så det er bare å komme med linker om dere vet sånn ca hva jeg mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil,grattis, er jo grom førstebil da :wink:

Ville gått for m-tech pakke,felger og senk. Er heller ikke fan av trelistene innvendig, men der er det jo smak og behag for den utvalgte, hadde gått for børsta aluminum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er m-tech dempere/fjær på bilen da de er 15-20mm lavere enn orginalt.

M-tech fronten er vel faktisk høyere enn den orginale, men siden den går "utover" ser den lavere. Tror noen skrev det en gang. Den leppa som hører til på M-fronten er vel max 1 cm høy, så bygger ikke noe vesentlig. Er ikke noe å bekymre seg over før du kommer med rieger sine lepper som kommer under her og bygger ned 4-6cm hehe

Når det gjelder felger er hvertfall jeg skeptisk til svart eiker på mørk bil. Min mening er hvertfall at du heller bør finne et eller annet i sølv med litt kant, gjerne mangeeiket som du gjerne vil ha. Et eksempel er Hartge Classic (bilder hentet fra Schmiedmann):

image_5637_big.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...