jäger Skrevet Juni 26, 2007 Skrevet Juni 26, 2007 Driver å prøver å finne ut hvorfor øvre baklyset mitt ikke lyser. Måler bare 6-7 volt. Ser at den brum/gule ledningen som kommer ut ved bakluka til bremselyset kommer fra "styreenhet for belysning" (ref haynes-boka). Sitter den lett til?? Eller kanskje noen vet hvor den svarte går hen? (som går til gods) Noen som kan hjelpe litt fort, står å klundrer med det nå og skal på ferie til ukeslutt..??
Ballder Skrevet Juni 26, 2007 Skrevet Juni 26, 2007 Det gjemmer seg like foran høyre fordør bak bekledningen.
jäger Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Skrevet Juni 26, 2007 Takker!! Gull verdt med tips når en feilsøker. Har funnet ut at ledning fra styreenhet er hel og gir rett spenning. Da er det kontakten til godset er for dårlig. Kan noen være så snill å si meg hvor den svarte lederen går til gods hen? (så slipper jeg å rive opp takledningen)
jäger Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Skrevet Juni 26, 2007 Hjelper ikke å følge kabelen heller, kabelen går inni karosseriet. Ingen som vet hvor den svarte er koblet til gods, eller kan titte i noe koblingsskjema for meg? (haynes viser ikke hvor den går hen)
dvil Skrevet Juni 26, 2007 Skrevet Juni 26, 2007 Hei, Har sendt deg en PM om saken, men skjønte ikke helt om den ble sendt. Gjentar her: Ifølge Bentley skal punktet være i nærheten av batteriet, (høyre bak). Dette er felles jordpunkt for flere lys. Da synes jeg det er det tvilsomt at det er årsaken. Er du sikker på at pæra du prøver er OK? Riktig Wattstyrke? Får den kontakt? Du kan måle motstand mellom jord i pæreholderen og jord et annet sted. Da vet du om pæra får minus.
jäger Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Skrevet Juni 26, 2007 Hei,Har sendt deg en PM om saken, men skjønte ikke helt om den ble sendt. Gjentar her: Ifølge Bentley skal punktet være i nærheten av batteriet, (høyre bak). Dette er felles jordpunkt for flere lys. Da synes jeg det er det tvilsomt at det er årsaken. Er du sikker på at pæra du prøver er OK? Riktig Wattstyrke? Får den kontakt? Du kan måle motstand mellom jord i pæreholderen og jord et annet sted. Da vet du om pæra får minus. Takk for det, dvil. Jeg er rimelig sikker på at det er kontakten til jord som er dårlig ja, (jeg har målt mellom + i kontakten til bremselyset og - batteripolen, da fikk jeg full spenning) men som du sier er det ikke naturlig å tro det, da burde vel de andre pærene lyse dårligere også, men så er det slik at bremseskinna på touring er ei LED-remse. Og jeg måler jo oppmot 8 Volt inn på den. Det er kansje ikke nok til å tenne led remsen, men glødepærene vil jo lyse helt ned i et par volt. (men svakere, selvfølgelig. Ei diode på 1,5 V vil ikke lyse før spenningen er oppmot 1 V, eller 70% spenning) Da får jeg bare lete jeg da. Takk for hjelpa! En slik Bentley-manual må jeg ha meg...
dvil Skrevet Juni 26, 2007 Skrevet Juni 26, 2007 Ok. jeg skjønner nå at jeg misforstod. Trodde du feilsøkte på et av baklysene. Men uansett, jeg ser i boka at det øvre bremselyset har samme jordpunkt som baklysene.
jäger Skrevet Juni 26, 2007 Forfatter Skrevet Juni 26, 2007 Ok. jeg skjønner nå at jeg misforstod. Trodde du feilsøkte på et av baklysene. Men uansett, jeg ser i boka at det øvre bremselyset har samme jordpunkt som baklysene. Sliter fortsatt jeg. Tar vekk jordingspunktet, ingen endring. Fortsatt ca 7 V. Nå mistenker jeg at det rett og slett er brudd på lederen, og at den "lekker" litt til gods slik at en bare får litt spenning. Kjedelige greier altså. Hvordan i h*** skal en få ny leder opp dit og beholde det tett og skikkelig? Du ser ikke føringsveien på denne lederen? Så kunne jeg kobla meg innpå den et sted inne i bilen og laget ny jordforbindelse... Takk så langt!
dvil Skrevet Juni 27, 2007 Skrevet Juni 27, 2007 Har ikke boka her nå, men jeg tror ikke den viser det så inngående. Har er en svensk side med noe du kanskje kan bruke: http://www.touringklubben.com/bakrutefix_e39.asp Sikker på at du har funnet rett jordingspunkt? Siden mange funksjoner får jord herfra, må du kanskje splitte de fra hverandre for å måle noe fornuftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå