02dag Skrevet Juni 26, 2007 Skrevet Juni 26, 2007 Har en E46 320D som har dårlig oljetrykk ved start av kald motor, eller hvis bilen har stått lenger en halvtime. Lampa bruker veeeldig lang tid på å slukke(3-4 sekunder) og lyden av tikkende ventiler gir seg ikke før det har skjedd. Dette begynner å bekymre meg mer og mer. Hva er det som kan forårsake dette? Renner all olja tilbake i bunnpanna? skal det isåfall skje? Hva kan det skyldes? Vil gjerne ha en diskusjon rundt hva dette kommer av, for jeg tror ikke selve oljepumpa er dårlig. Legger ved en link til hvordan pumpesystemet ser ut: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AX71&mospid=47664&btnr=11_2103&hg=11&fg=30
icc Skrevet Juni 26, 2007 Skrevet Juni 26, 2007 Ta et ordenlig oljeskift.. Når det blir lenge mellom oljeskift blir olja seig og tung. Spesielt på dieselbiler.
02dag Skrevet Juni 27, 2007 Forfatter Skrevet Juni 27, 2007 Jeg må skuffe dere, jeg har gjort begge deler, uten at det hjalp. Dessuten så kjører jeg på den olja som BMW anbefaler, Castrol SLX, som forsåvidt bare er noe tynt skvip, i forhold til andre "normale" oljer. Må også legge til at jeg var på NAF-test ang. dette, og kontrolløren synes det var foruroligende. Han ringte dermed en bekjent av seg som jobbet på et av de store bmw-verkstedene i Oslo, og fikk til svar at E46 320D pre-facelift kunne være slik Jeg tror det må være en feilkonstruksjon ute og går her, eller noe annet galt. På oljepumpa så sitter det en liten ventil, bestående av delene nummerert 5,6,7,8 og 9. Er det ikke denne ventilen som skal forhindre at olja renner tilbake i bunnpanna? Eller kan det være at pakningen mellom 12 og 13 suger falsk luft, så den har problem med å komme i gang? Noen forslag?
FritzP Skrevet Juni 27, 2007 Skrevet Juni 27, 2007 Hei, tror ikke du skal bekymre deg for mye om dette, tror faktisk at det er mer vanlig på disse modellene, har lest på forum om andre som har opplevd det samme. Har selv en -99 320 d, og har det samme fenomenet på den. Når jeg starter den kald så tar det en liten stund før lampa slukker, og jeg hører det på motoren idet den slukker, ventiltikkingen som er der forsvinner. Min er nå gått ca 212000 km, bruker ikke olje, og motoren virker ellers fin den. Det er ikke noe forskjell på dette om oljen er ny eller har gått en stund.
Ballder Skrevet Juni 27, 2007 Skrevet Juni 27, 2007 Kanskje litt teit og bygge løsninger selv på en såpass ny bil, men kunne kanskje vært en ide med el pumpe som kjører opp litt trykk før start.
02dag Skrevet Juni 28, 2007 Forfatter Skrevet Juni 28, 2007 Det høres akkurat ut som min det der Fritzp. Min har gått 116000 og problemet gjelder bare ved oppstart. Eller så er det aldri noen problemer. Den bruker ikke en milliliter olje ved vanlig kjøring. Jeg har også vært inne på tanken med en elpumpe Ballder, som kunne laget trykket før man startet opp, for det er jo ikke bare ventiler som tikker her. Turboen kan heller ikke ha så veldig stort trykk de første sekundene, og andre komponenter vil jo også være utsatt. Men elpumpe hadde om ikke annet gjort at jeg slapp å bekymre meg over slikt lenger. Hvor finnes slikt?
Ballder Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Det høres akkurat ut som min det der Fritzp. Min har gått 116000 og problemet gjelder bare ved oppstart. Eller så er det aldri noen problemer. Den bruker ikke en milliliter olje ved vanlig kjøring.Jeg har også vært inne på tanken med en elpumpe Ballder, som kunne laget trykket før man startet opp, for det er jo ikke bare ventiler som tikker her. Turboen kan heller ikke ha så veldig stort trykk de første sekundene, og andre komponenter vil jo også være utsatt. Men elpumpe hadde om ikke annet gjort at jeg slapp å bekymre meg over slikt lenger. Hvor finnes slikt? Sniffet litt rundt om etter dette med oljetrykk før oppstart. Fant bla. denne siden. http://www.pre-luber.com/installoverview.htm Mye styr, men burde lett la seg fikse med et par koblinger her og der og en liten pumpe. Har tenkt tanken mange ganger, men blir alltid med tanken.
Sir Hofstad Skrevet Juni 28, 2007 Skrevet Juni 28, 2007 Touringen min med M50B20 (bensin) motor er lik, og jeg mener det er returventil som ikke gjør jobben. skal se hva slags triks jeg finner på, for det er ikke noe særlig å ha det sånn. På MB fikset vi slike problemer med originalfilter og delsyntetisk.
02dag Skrevet Juli 3, 2007 Forfatter Skrevet Juli 3, 2007 Ja det har jeg ogsaa hoert. At ved aa bytte til en litt tykkere olje saa kan dette problemet bli borte. Men jeg har ogsaa vaert inne paa tanken med en daarlig ventil etteller annet sted.
Sir Hofstad Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Har prøvd Omega olje (svindyr...) som garanterte 80 000 km ( ja 80 ). Tykk kvalitetsolje for anleggsmaskiner egentlig. Men ble ikke noe bedre, kanskje lengre periode med tikking med den. Har egentlig prøvd mye rart, rens og tilsetning osv... Veldig ujevnt på min hvor lenge det tikker, av og til er den helt fin og av og til tikker den ved oppstart. Kan nevne at det er en byttemotor gått ca 200 som går veldig fint når den har fått litt varme... Men blir prioritert straks jeg er ferdig med de 2 andre bilene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå