Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny tråd, nye problemer. (Jeg trenger sårt hjelp, håper noen tar seg tid til å hjelpe)

Driver å tar en del hastemekk på bilen disse dager for å få den klar til ferietur til helga (som ser ut til å gå til h** nå...). Etter å ha gjort meg ferdig skulle så prøvde jeg å starte, men det vil den ikke lenger.

Symptomer:

Elektronikken lever helt sitt eget liv.

1. Lampene flimrer

2.jeg hører masse lyder (den typiske plingelyden er der og jeg får forstyrrelser på radioen, lav frekvens et par ganger)

3.noe slår inn som tydeligvis tar mye strøm for alle lampene går ned på halv effekt ca 3-4 sek. og kommer så tilbake.

4. Det er ett eller annet som slår ut - inn - ut - inn osv med intervaller på ca 1 sek, høres ut som det kommer bakfra ved batteriet mest, kanskje noe forran også. Man merker tydelig at noe er galt.

5. Prøver å starte: lyden av det som slår ut og inn går mye raskere (3 klikk per sek ca) og hovedlyset blinker deretter. Den prøver ikke å dra rundt motoren. Lampene i dasjen blinker også i takt med kjørelysa..

Har prøvd å lade batteriet (var litt dårlig) og å koble vekk batteriet en halvtime, ingen fremgang.

Det jeg har klusset med i dag var et jordingspunkt bak ved batteriet, og jeg tok fram og titta på noen styreenheter foran ved førersiden over pedalene. Jeg tok ikke ut noe der, bare flytta på no ledninger for å se bedre.

Fikk et forvarsel. En gang jeg hadde tenningen på skrua jeg fra et jordingspunkt (som jeg er ganske sikker kun hører til noen lys i baklampene) Tenningen kom på men radioen sto slik viste bare klokka. Da jeg skrudde AV tenningen kom radioen på, og bilen ble ikke død, selv om jeg tok ut nøkkelen. Når jeg skrudde på igjen jordingspunktet så døde bilen (som om jeg skulle slått av tenninga) og allt var normalt. (til jeg skulle starte da)

Dette er skikkelig trasig da jeg, kjærringa og et vennepar skulle til sverige til helga, så hvis noen kan hjelpe meg å finne ut av dette før den tid så er jeg veldig takknemmelig.

Noen? Hvor skal jeg begynne? (har ikke noe bmw-verkted på en radius av 15 mil) Noen i valdres eller omegn som kan komme å ta en diagnose mot betaling?

Skrevet

Første du må gjøre er å sørge for batteri med minst 3/4 kapasitet (ca 12,4v), ellers er det håpløst med feilsøking på bilens elektronikk.

Prøv det først;et batteri som er 100% i orden.

Deretter skulle du hatt start og målt spenningsregulator, dynamo osv...

Deretter sjekke hovedsikring fra +kabel,gods, sikringer, releer...

Men får du dyttet nedi et batteri som er godt kan du måle frem til starter og dynamo at de får spenning.

Kan være hvis det ikke er tilfelle at du har kobler fra/løsnet ledninger under rattet tilhørende releer eller tenningslås.

Skrevet

Har hatt nesten samme problemet på en tidligere bil. Høres ut som ett jordingsproblem for meg. Sjekk alle jordinger nær batteriet. Dårlig jording= rape tullat bil:D

Skrevet

høres litt ut som en jordingsfeil ja!

husker vi glemte en bitteliten ekstra jordingskabel på en escort!

FY F#¤& og merkelig den bilen var etterpå!

satte på tenninga men bilen tente ikke, tok ut nøkkelen og tenninga sto fortsatt på(!) helt til man tråkka på bremsen! :P

Skrevet
høres litt ut som en jordingsfeil ja!

husker vi glemte en bitteliten ekstra jordingskabel på en escort!

FY F#¤& og merkelig den bilen var etterpå!

satte på tenninga men bilen tente ikke, tok ut nøkkelen og tenninga sto fortsatt på(!) helt til man tråkka på bremsen! :P

Får håpe det er at jordingspunkt da. Men hvor skal jeg begynne å lete? Har trippelsjekka det ene jordingspunktet som jeg skrudde vekk før på kvelden.

Ingen i nærheten som kan ta en diagnose for meg??

Skrevet

Stressmekking er no' dritt! Finn deg en leiebil og kos deg i helga. Så har du kanskje god tid til å feilsøke etterpå (?). Å sette bilen på verksted med sånne feil kan fort koste mer enn leiebilen.

Skrevet

Jeg tenkte jeg fikk melde om at feilen er funnet! Problemet var batteriet. Siden det hadde stått på lading i nesten halvannen time i går lveld før jeg prøvde så anntok jeg at det var bra (målte 13,3 volt like før jeg prøvde å starte!!) men det var tydelig vis ikke bra nok. Etter 16 timer hard lading så tok det endelig til seg og bilen var like fin.

Tydelig at desse bilene er UTROLIG kresne på batterier.

Før jeg prøvde å starte det igjen tok jeg batteriklemmene (fra karosseriet) og holdt de inntil hverandre i 10 sek, etter et tips jeg fikk, for å gjøre systemet HELT strømtomt. Er jo en liten mulighet for at det var problemet, men som dere sier (og jeg ikke visste) så må batteriet være 110%.

Takk for all hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...