Simpel Skrevet Juni 27, 2007 Share Skrevet Juni 27, 2007 Hei, Har akkurat kjøpt en 525i, E34 1996 modell. Fantastisk bil, det lurerste jeg noengang har kjøpt. Utrolig tøff lyd og kjøreegenskaper i fantasiland. I den forbindelse har jeg begynt å bli interessert i biler. Men: Noen som vet hva slags motor som sitter i denne, M20, M50....?? Original motor, 2,5 l og 192 hester. Mens vi er inne på motor: Har alskens lurium av typen motorrens type "hell i bensinen og alt blir mye bedre" noe for seg? Og hva slags kjølevæske skal bamse ha, den røde og flotte og dyre eller blå og billig? Takknemlig for alle svar. Perik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Juni 27, 2007 Share Skrevet Juni 27, 2007 Du har vel en m50 med vanos. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Juni 27, 2007 Share Skrevet Juni 27, 2007 Motoren din er en m50b25 vanos, en motor æ gjerne kunne dytta ned i min bil=) Sikkert ikke dumt å få rensa opp motoren litt, men vær sikker på at det du heller på virkelig virker (prat med bmw-verksted). Har sjøl ikke prøvd noen av disse motorrensproduktene... Bamse tar det den får den=) ...det skal jo kun kjøle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 27, 2007 Share Skrevet Juni 27, 2007 Gratulerer. M50B25TÜ eller M52B25 har du nok. M52 kom vel egentlig fra MY95, men jeg er usikker på om E34 ble levert med M52. Det er det helt sikkert noen andre her som vet. Motorrens og alt dette her ville jeg personlig latt være å bruke om det ikke er noe feil med motoren din. Ikke rød og flott og dyr - den skal ha blå væske. Gjerne originalvæske fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Juni 27, 2007 Share Skrevet Juni 27, 2007 det er nok m50, m52 ble ikke levert til e34 nei.... hehe, for å være på den sikre siden kan du jo spørre han her: http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=379714 edit: leifelink Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Juni 27, 2007 Share Skrevet Juni 27, 2007 Det er M50B25TÜ. Motorrens er ikke nødvendig. Det er lite soting på datastyrte motorer. Renses best ved å kjøre litt hardt uansett. Ikke sikkert det gjør noe skade på motoren men sjangsen er nok større for det enn at det fikser noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Juni 27, 2007 Share Skrevet Juni 27, 2007 I følge BMW skal det ikke brukes blå kjølevaske og orginalvæsken fra BMW er rød. BMW verkstedene fikk ett skriv om dette for mange år siden. Blå glykolbasert kjølevæske gir avlæringer (sannsynligvis når den blir gammel). Til tross for dette ville jeg brukt blå kjølevæske på en gammel bil ettersom den er så mye billigere og det er så mange svakheter på kjøleanlegget på disse motoren at den må skiftes ofte uansett. Det er nok ingen fare for avleiringer når den skiftes ofte nok (hvert 2. år). Du får både rød og blå hos Biltema og de er minst like bra som orginalvæsken til BMW men mye billigere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 28, 2007 Share Skrevet Juni 28, 2007 I følge BMW skal det ikke brukes blå kjølevaske og orginalvæsken fra BMW er rød. Ber du om kjølevæske hos BMW får du blågrønn væske med BMW-logo på... Du får både rød og blå hos Biltema og de er minst like bra som orginalvæsken til BMW men mye billigere. Det er mange som anbefaler på det sterkeste å kjøre originalvæske. Den er ikke stort dyrere enn andre merker uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Juni 28, 2007 Share Skrevet Juni 28, 2007 Kjøp den fra biltema du. Jeg har kjørt forskjellige biler i over 20 år og kjølevæske har aldri vært problemet. En runde med holsts radiator-rens vil få bukt med alle avleiringer som finnes, men ikke bruk det hvis du ikke har et reelt problem. For den kan føre til lekkasje i dårlige, gamle pakninger. Sjekk bare etterpå at kjølevæska klarer -30 grader minimum, men det heller er ikke noe problem hvis du tømmer alt og bare heller på nytt ufortynnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Juni 28, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2007 Takk for alle tips og opplysninger allesammen! Angående kjølesystem, har hatt litt problem med høy temperatur, dette har vist seg å være luft i systemet, ikke uvanlig har jeg forstått på forumet. Bare å skru opp lokket, la det boble ut litt og nyte synet av en temperaturmåler som kryper fint ned mot midten igjen. Men, når bilen blir 11 år og 1750000 km, er det da på tide å bytte vannpumpe og termostat? Og hva skyldes luft i systemet, vil tro en lekkasje? Kan ovennevnte utskiftninger hjelpe noe på dette? Igjen takk for alle svar så langt! Perik "Det gjør ikke noe at noen ikke vet av BMW er verdens beste bil. Det er verst for de det." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå