Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter å ha byttet topp og plana topp og ny toppakning og greier har jeg luftet moteren får varme i varmapparatet og tempen er stabil men slangene blir veldig harde og f.eks neste dag jeg skal starte opp bilen blir driftstemp normal men ingen varme i apparatet på 2000rpm så ruser jeg den til 3000rpm så kommer d varme med en gang er d fortsatt litt luft som gjør slangene harde eller? :roll:

Skrevet

hallo ny vannpumpe og termostat ble byttet tok. av toppen pga at jeg byttet til sveisa topp og ny turbokam og vippetøy.en vippearm var knekt så da bytta jeg alt. sliter med knallharde slanger men mister ikke turbotrykk osv trur ikke d er lekkasje på toppakninga. men har aldri plagdes så mye med luft som nå.. får jo varme i varmapparatet med en gang jeg ruser den litt.ca 2500rpm så er d varme og motoren blir heller ikke for varm? er d lufta son gjør slangene harde eller?

Skrevet

har aldri hatt problemer med å lufta en M20 som er frisk.Tomgang uten radiatortopp(ekspansjonstank) så er det gull etter ett kvarter! Men har sett på mange som sverger til att alt er i sjønneste orden slite, som til slutt viser seg å ha sprukken topp. (eller lekkasje på akslingen på vannpumpa)

Skrevet

M20 kan jo godt vere litt vanskelige å få luftet.

Satte min i opoverbakke, varme register på full guffe.

Bilen i tomgang

Fylle vann på mens jeg luftet på thermostat huset

Etterpå åpnet jeg luft skruen på rediator, ruset motor litt inntil der kommer en lille vannstråle ut i påfyldings hullet og ut av luftskruen.

Lukker luftskrue samtidigt som motoren fortfarende blir ruset.

Skruer deksel på rediator mens motor ruses.

Kjøre en lille tur, og setter bilen i opoverbakke igjen, lar den kjøle ned og etterfyller da hvis det er nødvendigt. Hvertfall må du løsne fylle deksel når motor er kall, for å utligne evt. vakum som kan opstå når man har hatt fylle lokket av ved varm motor.

Luft i systemet burde ikke skape mere tryk i systemet, tvertimot.

Det vann som er på bilen kan kun utvite seg en viss %

Kunn vann i systemet skaper et større trykk, da det ikke kan komprimeres serligt mye, hvorimot Luft kan komprimeres mye mere.

Lad os sige at du har en 1liters tank, fyller du den med 2 liter vann vil trykket (kun som eksempel) vere 5bar

Fyller du derimot med 2 liter luft, ja da vil trykket ikke vere mere enn kansje 1,5bar da luft kan komprimeres

Skrevet

toppen er trykktesta plana osv før montering og pumpa er splitter ny..så d må jeg jo utelukke. men første gangen jeg bytta topp på m20b25 en min tok d ca et kvarter og kun med toppa på ekspansjonstanken av og klemte litt på slanger. osv. men d kan jo hende at d er bare litt luft igjen? håper i værtfall at topp og pakning er ok :lol:

Skrevet

man kan ha uflaks og ha sprukket top selv om den er tryktestet.

Sprekken kan vere for lille til at øyet kan se den, og først åpne seg når bilen er drifts varm.

Spør du dem som har tryktestet, da vil jeg nesten vedde med at dem ikke gir garanti på at toppen er tet, selvom de har tryktestet den.

Skrevet

Kjør en tur uten lokket på ekspansjonstanken og se om det hjelper etterpå. Husk å etterfylle vann ved behov.

Skrevet

ok men bosjo angående luft i systemet skriver du at luft kan komprimeres . ok d men vist vannet stopper opp foreksempel ved varmapparatregisteret, vill vannet danne trykk/høyere trykk etter pumpa pga av for dårlig sirkulasjon.slik at slangene til radiatoren blir knallharde eller er jeg ute og sykler på trehjulssykel nå :wink:

Skrevet

Njaaaaaaa, skjønner godt hvad du mener, men er litt vanskeligt å svare på da jeg ikke kjenner til hvor mye tryk over pumpen som teoretisk kan lages på en M20 motor.

Men self. når man dimensionere at man skal ha X antal liter ved Y tryk på Z gjennomstrømning, da er det klart at man øker Y når man da minker Z, da der blir mindre X å pumpe igjennom pga. mindre Z

Dette problem vil opstå fordi pumpen ikke er variabel, men konstant drevet av reimen og rpm på motor, men du ville få akkurat samme Y tryk problem stilling om sommeren når varme registret er stengt.

Ergo vil jeg ikke mene at dette skulle vere årsaken.

He he, var kansje ikke helt så enkelt å skjønne den forklaring der :-k

Skrevet

d er vel ca 0.5bar trykk på kjølesystemet og d er kun slangen som går fra termostathuset til radiatoren som blir knallhard ellers oppfører alt seg normalt og untatt at viskosevifta driver å kødder litt da,men d skal vel ikke ha noe med dette å gjøre? den skal byttes da den slutter å virke noen ganger

Skrevet

Veit ikke hvor mye tryk der er på anlegget normalt, men 0,5 er ikke mye, eller for mye hvis jeg skal gi mit ukvalifiseret gæt :P

Hørtes merkeligt ut at det kun er den ene slangen som er hard, trykket skal/bør vere likt på begge sider av rediator(Nesten da), medmindre at rediatoren er så tæt at den ikke slipper vannet fort nok igjennom til å vedlikeholde trykket.

Altså blir rediator retur lik minus siden på pumpen og turen blir lik + siden på pumpen (Denne forskjell vil da også vere lik trykket over pumpen ved given mængde)

Er du sikker på at den er luftet skikkeligt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...