Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjører nå med shrick kvasskam på 272 grader. Denne er jo beregnet til sugemotor. Tror det blir helt feil å bruke den på turbomotor med tanke på løft og åpningstider.

Hvor kan jeg kjøpe "turbokam" og hvordan vil en turbokam fungere i forhold til en standard/kvasskam?

Er det mye effekt å hente ved å bytte?

Har hørt om enem turbokam og z45 turbokam.

mvh

Skrevet

Hva er det grade forskjellen på kammene utgjør? egentlig? har lyst og skaffe meg kvasskammer til motoren min selv jeg! Men har lyst og velge riktig..:D

Skrevet
Hva er det grade forskjellen på kammene utgjør? egentlig? har lyst og skaffe meg kvasskammer til motoren min selv jeg! Men har lyst og velge riktig..:D

grade forskjellen står for åpningstid og lukketid... med kvasskam kontra original så åpner kvasskammen tidligere og luker senere..

Skrevet

De gradene som står angitt til di forskjellige kamakslene forteller om hvor mange grader veivakselen snurrer mellom åpning og lukking på ventilen. F. eks på en 320 graders kamaksel snurrer da veiva 320 grader på tiden den bruker på å åpne og lukke. Motorens register flytter seg opp i turtall når man øker durasjonen (gradene).

Løftet på kammen forteller hvor mange mm den trykker ventilen ned. Jo mer løft jo bedre. Veldig høyt ventilløft belaster vippeytøyet til motoren, så det vil begrense seg selv til slutt.

Vil tro at din Schrick 272 grader fungerer finfint på en turbomaskin. Med tanke på at man ikke trenger varve så mye med turbo for å få effekt så er en såpass lavt durasjon en fordel, vil jeg tro

Skrevet

så det vil si at en durasjon på 254 grader er gir mer løft på toppregister? Har altså lenge åpnings tid? Har sett på disse kammene de selger på koed.. er de noe?

Hva er orginal gradene på en m50 motor på kammene? og trykklengde?

så jeg har noe og sammenligne:D

Skrevet

Løftet vil forholde seg likt på alle turtall, men kammen "henger med" lengre når åpningstiden øker, og vil derfor gi en bedre fylling av sylinderen på høye turtall, noe som igjen gir mer effekt.

Jeg kjøpte en 292 graders kam til en BMW M10 motor fra Koed. Synes den fungerte bra!

Skrevet
Løftet vil forholde seg likt på alle turtall, men kammen "henger med" lengre når åpningstiden øker, og vil derfor gi en bedre fylling av sylinderen på høye turtall, noe som igjen gir mer effekt.

Jeg kjøpte en 292 graders kam til en BMW M10 motor fra Koed. Synes den fungerte bra!

Ja, men vil en kam på 256 grader gi mer effekt på toppen av registeret?

Skrevet

Ja, men vil en kam på 256 grader gi mer effekt på toppen av registeret?

Dersom det er mer durasjon enn orginal kammen, samt at løftet ikke er mindre, ja

Skrevet
Det er "nockvinkel/lobeseparasjon" som i all vesentlighet er forskjellen på en vanlig trimkam kontra en kam for turbobruk.

Ja. Dersom noen ikke vet hva det er er det gradene mellom nockene (de som presser ventilen ned) på kamakselen

Skrevet
Det er "nockvinkel/lobeseparasjon" som i all vesentlighet er forskjellen på en vanlig trimkam kontra en kam for turbobruk.

Ja. Dersom noen ikke vet hva det er er det gradene mellom nockene (de som presser ventilen ned) på kamakselen

Altså jeg burde få byttet ut min 272 graders sugemotor kam med en z45 turbokam eller??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...