Gå til innhold

Vurderer kjøp av digitalt speilreflekskamera

HelgeS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på å kjøpe et digitalt speilreflekskamera for å blant annet ta bedre bilder av biler og generelt alt annet :D

Lurer på om noen av dere har noen erfaringer på dette området? F.eks. bra og dårlige merker og objektiver og lignende :) Er veldig fersk på området :)

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Nikon D40 for en liten stund siden og det ser ut til å være et bra nybegynnerkamera. For en som er helt fersk på foto er det mye å sette seg inn i, men er man ivrig så skal det ikke ta så alt for lang tid.

Husk å kjøp en bag til kamera, spesielt hvis du skal ha det i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville anbefalt 400D, men det er nå litt dyrere enn Nikon. Ellers ville jeg satt meg ned å tenkt nøye igjennom om jeg har lyst til å bruke et speilrfleks-kamera. Det er INGEN vits å kjøpe et slikt kamera om du ikke går inn for å sette deg inn i kameraets funksjoner og innstillinger, dette er et must.

Jeg ville også tenkt meg grundig om med tanke på at et slik kamera er vesentlig større og mer kronglete å ha med seg, så dersom du ikke er skikkelig sugen på å bruke det bør du gå for et bra kompaktkamera:)

Hvis du fortsatt er sugen på et DSLR så hold deg til de mest kjente merkene, canon, nikon.

Kjøp et av kitene de tilbyr, optikken som oftest følger med (std. optikken) er "dårlig", men duger mer enn nok i en lang tid fremover. Samtidig kjøper du en god snutebag med mange rom samt en "brilleklut" til optikken.

jeg kan forresten anbefalle siden www.fotopia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CanonCanonCanon! ;)

De aller fleste speilreflekskamera som er ute på markedet er bra. De mest annerkjente er vel Canon og Nikon. Olympus/Sony er også bra merker. Uansett, det du må tenke på er hva du faktisk skal ta bilder av. Trenger du kamera som kan ta 10 bilder/sek for å ta bilder av biler som står i ro, eller trenger du dette for å ta bilder av ting i rask bevegelse for å få det perfekte øyeblikket?

Selv har jeg Canon 10D (sikkert 5-10 år gammelt), og det gjør fremdeles nytten. Objektivet har ofte mer å si på bildene en selve kamerahuset, så ikke se deg blind på et veldig bra kamerahus hvis du ikke har noe penger igjen til objektivet. Dette vil du skjønne/merke etterhvert som du bli bedre og tar mye bilder. Med Canon er det bra å vite at 350D og 400D (de billigste digitalkameraene) bruker EF-S linser, mens de dyrere bruker EF linser. De sistnevnte leveres i større og bedre utvalg, men EF-S linsene dekker de aller aller fleste behov for "normale" folk.

Alle merker lager sine egne objektiver, slik som Canon har sine og Nikon har sine. De er dyrere en "replikaene" som f.eks. Sigma eller Tamron lager til de ulike merken (samme som felger ;)) Du vil merke stor forskjell på de fleste orginale vs. replicaene på den måten at de er tregere og man gjerne ikke får helt samme kvaliteten på bildene. Som amatør vil du ikke merke dette så godt, men du vil se dette etterhvert som du får mer kjennskap til ulike objektiver.

Annet som er verdt å vite angående objektiver er at blender (tallet som står med F foran) er det som gjør forskjell på pris på objektivet. Høy blender (les: jo nærmere 0 man kommer), jo bedre er som regel objektivet. Som regel får man med objektiv med kamera man kjøper, og har det gjerne blender som f3.5-5.6. Dette vil kort sagt si at når man zoomer går blenderen opp fra 3.5-5.6, og dette gjør at det blir vanskeligere å ta bilder når det blir mørkt. Bra objektiver har ofte fast blender f2.8, noe som tilsier at dets egenskaper er like uansett hvor mye du zoomer. Blender vil si noe med objektivets egenskap til dybdeskarphet/"punktskarphet."

Menmen, blir mye her nå, og veldig langt å forklare. Lykke til uansett, du blir sannsynligvis fornøyd uansett og læringskurven med speilrefleks er veldig bratt i begynnelsen så lenge du orker å holde på med det å eksperimentere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 350D, og har vært meget fornøyd med det. Enkelt og greit for nybegynnere med digital speilrefleks. Disse kan nå fås billig pga lanseringen av 400D! Men kjøp med ekstra objektiv (f.eks 55-200), for det 18-55 objektivet er ikke spesielt mye å skryte av hvis du vil zoome litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...