Simpel Skrevet Juni 30, 2007 Skrevet Juni 30, 2007 Hei, Sitter med en nyinnkjøpt BMW og klør etter å gjøre noe fint for den. Spørsmålet er, hva er lurt å gjøre? Har hørt at oljeskift er veldig lurt, dvs en enkel jobb du har mye igjen for. Andre ting som er lurt? Filter, kjølevæske....? Mvh, Perik
BoSJo Skrevet Juni 30, 2007 Skrevet Juni 30, 2007 Hvis du ikke har service bok på den, da ville jeg skjiftet; Motorolje + Filter Innsugs filter samt sjekke tilstanden på innsugsbelgen (Sprekker) Tenn plugger Gearkasse olje Diff olje kansje Kjøleveske Bremse olje Servo olje og sjekket alt av gummi på aksler
JoCCe Skrevet Juni 30, 2007 Skrevet Juni 30, 2007 Ang girolje å olje på diffen, hvor ofte er det anbefalt å skifte? Bytta olje å filter på motoren i dag så.
BoSJo Skrevet Juni 30, 2007 Skrevet Juni 30, 2007 Tror det er hvert Inspection II, men jeg har tenkt å bytte olja på min Auto kasse ved hvert motor olje bytte. Får uansett ikke ut alt olje av automatkasse (Kun ca 3-4Liter), derfor syntes jeg det er greit å gjøre det ofte.
JoCCe Skrevet Juni 30, 2007 Skrevet Juni 30, 2007 ja kansje like greit å bare gjøre det, koster ikke så mye så
haakon Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 byttet 5.5 liter olje samt oljesil for to år og 20 tusen km siden så det er vel på tide igjen nå,men bortimot to ganger i året blir vel litt mer enn nødvendig? hvis man ikke gjør det selv ryker det på nærmere 3 lapper og etter hva jeg forstod så måtte man ha spesialutstyr for å måle riktig nivå ved riktig temp osv noen som vet anbefalte intervaller på aut.oljeskift?
Gjest Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 byttet 5.5 liter olje samt oljesil for to år og 20 tusen km siden så det er vel på tide igjen nå,men bortimot to ganger i året blir vel litt mer enn nødvendig?hvis man ikke gjør det selv ryker det på nærmere 3 lapper og etter hva jeg forstod så måtte man ha spesialutstyr for å måle riktig nivå ved riktig temp osv noen som vet anbefalte intervaller på aut.oljeskift? Det er bare å kjøre bilen driftsvarm,så dra opp peilepinnen på kassa å sjekke.
BoSJo Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 Man skal egentligt fylle olje til det renner over, Skrue i pluggen self. Starte bilen Sette på håndbremse Sette den i M (Hvis man har sports bryter) Og da dra man gjennom hvert gir hvor den står i hvert gear i 3 sekunder. Stoppe Motor, Fylle olje igjen hvis nødvendigt, Jekke bilen op bak og starte den, Sette den i D og la den gå på tomgang i ca. 10 min Da skulle oljen ha en temp. på ca. 30-45 grader (Tror jeg det var) Stoppe bilen, Jekke den ned igjen og sjekke olje standen, og evt. fylle til den renner over igjen. Dette er hvertfall prosedyren som beskrevet av ZF
haakon Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 husker jeg skifta på merca og fikk da beskjed om at jeg ikke trengte å komme tilbake igjen før etter 40000 km. var på en 82 modell med 4trinns aut så kanskje den var litt mer solid?
spitz Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 husker jeg skifta på merca og fikk da beskjed om at jeg ikke trengte å komme tilbake igjen før etter 40000 km. var på en 82 modell med 4trinns aut så kanskje den var litt mer solid? Jeg diskuterte dette med intervall på BMWs Steptronic-kasser med Ole Ringstad (www.rats.no) i forbindelse med sluring i min E39. Jeg fikk da beskjed om at 60.000 km var et fint intervall, såfremt man skiftet ALL olje da, ikke bare de fire literne som renner ut fra bunnpluggen. Dette er altså Steptronic-kassene med såkalt "Lifetime-olje".
haakon Skrevet Juli 3, 2007 Skrevet Juli 3, 2007 de tok av bunnpanna og rengjorde alle pakninger og flater så regner med de gjorde grundig jobb...? får vel ta det med neste "service" uansett. kjedelig hvis kassa skal gå pga jeg er gnien. er rats stedet å satse på for å fått sjekka automaten eller er det kun for gutta med M6? blitt anbefalt ATS på fetsund også. synes ikke kassa alltid er like myk i giringene og gir fra seg klunkelyd innimellom. autopower prøvekjørte og mente den var så smud som en E34 kasse kan bli,men det gnager meg litt alikavel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå