RoaldJ Skrevet Juli 1, 2007 Skrevet Juli 1, 2007 Vær så snill og les dette.. trenger hjeelp!! Kjørte hjem fra jobb på torsdag. Skulle svinge av fra riksvegen og ner mot en hjembyen min.. Hører på litt høy musikk og sitter i min egen verden, så jeg "glemmer" og gire ner da jeg bremser ned og skal svinge. Kjører på 5`te gir og får ett kanskje litt for lavt turtall. Plutselig slår oljelyset seg på under 1000 omdr. Hvorfor skjer dette?? Over 1000 omdr slokker lyset, så jeg prøver og holde turtaller over det, uten og overdrive da seff. Tilsammen kan jeg tenke meg at oljelyset har lyst i ca 1 minutt. Men ikke mer enn 3-4 sek sammenhengende. Kjører Shell-olje 10-40 (noe jeg treger på jeg fyllte på, eneste jeg fikk tak i da jeg hadde tappet olja av på en lørdagskveld.) Har ikke fått tillgang til oljetrykksmåler før idag (søndag, men har ikke kjørt bilen siden torsdag) Oljetrykket er ca 4,5 bar på tomgang ved kald motor, men går gradvis ned etter som motoren blir varm til ca 1,5 - 2 bar. Det første jeg gjør er og hive på innvendig motor-rens og la motoren gå i ca 4-5 min, og tapper så av olja. Fyller så på Valvoline si del-syntetisk 5-30 (tror jeg) og måler oljetrykket på nytt. (Fikk ikke tak i nytt oljefilter eller annen olje, men filteret er kun 2 mnd gammelt) Da blir oljetrykket bedre, ca 2-3 bar på tomgang og stiger til ca 4-5 bar, og oljelyset kommer ikke på. MEN når jeg har ca 3000 omdr. så hører jeg en liiiten rasslelyd. Høres egentlig ut som ventilene, for jeg tror ikke rådelagrene kan ha blitt utslitt etter så lite kjøring med lite oljetrykk. Men skulle dette være saken, at rådelagrene er blitt utslitt. Hvis jeg ikke kjører bilen noe særlig, kan jeg klare og redde veiven ved og kun bytte rådelagrene?? håper på svar fortest mulig!! TAKK!! _-Roald-_
Ballder Skrevet Juli 1, 2007 Skrevet Juli 1, 2007 Lite hjelp og bidra med, men 1,5-2 bar i trykk på varm motor burde ikke føre til bekymring. Prøv og bytt oljetrykk giveren.
BoSJo Skrevet Juli 1, 2007 Skrevet Juli 1, 2007 Hvis rådelagrene er utslitte, Noe som kan forklare lavt olje trykk (Skal ligge mellom 4 & 6bar på M20B25) så er det nok klogest å polere veiven i samme slengen. Men kan jo også vere selve pumpen som er dårlig. Rasle lyde er vel ikke akkurat normalt for dårlige rådelagre, det blir vel nermere banking/klakking.
RoaldJ Skrevet Juli 1, 2007 Forfatter Skrevet Juli 1, 2007 tengte også på pumpa.. hadde lagerbank i den forige motoren, og lyden er ikke lik. på den gammle motoren rasslet det litt når jeg skrudde av motoren og ved kaldstart. det gjør den ikke nå. Bunnpannepakningen lekker, så jeg skal bytte den a.s.a.p. Og da sjekker jeg rådene og veiven med det samme. men takk for tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå