Gå til innhold

trenger hjelp her ... bassrøra gjenom hatehyla?

Anbefalte innlegg

hei ... skal bygge en ny kasse jeg.. men vet ikke hvor mange liter den skal ha ... hadde den i lukka kasse før og den var på 62 liter ... men skal ha porta kasse nå men vet ikke hvor mye liter den skal være på :S... det er en 15 tomer basser ... reaudio.. mx15... lit spec på elemente

15”

Electrical Q Value -Qes: 0.561

Mechanical Q Value -Qms: 3.098

Total Speaker Q Value -Qts: 0.475

Free Air Resonance -Fs: 20.775 Hz

Equivalent Compliance -Vas: 166.25 liters

One-Way, Linear Excursion -Xmax: 22 mm

Efficiency -SPL 1W/1m: 86.113 dB SPL

Effective Piston Area -Sd: 810 cm^2

DC Resistance -Re: 1.4 ohm

Nominal Impedance -Znom: Dual 2 ohm

Thermal Power Handling -Pe: 1500 W

Force Factor -Bl: 14.56

her har dere sida til elemente http://reaudio.com/specs.html

vis det er noe som vet hvor mange liter det skal være så rop det i da .... skal beggyne og bygge i morgen ^^

takker for alle svar;) :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hørt mx men har hørt de fleste andre RE elementer, så igrunnen det beste du gjør er å sende en mail til REaudio.com eller til morel.no og spør om volum og størrelse på porten.

når du har fått det så kan du evnt taste inn måla her så kan jeg tegne en kasse med platemåla til deg om det trengst.

men tror det blir rundt 90-100liter totalt..

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du sikkert ;) hadde vært fint det .... kassa skule være melom 90L og 120 liter ... men vet ikke hvor lange bassrøra skule være da .. har ikke fått svar på det enda ... men er det best og ha bassrøra opp gjenom hattehyla ell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha fin lyd i tillegg til høy lyd...så skal du ikke legge portene opp i hattehylla...det er en skikkelig stor no-no i bilstereosammenheng ;)

Det kommer helt ann på hvor tett bagasjen er det da.

Lagede 2*75mm porter i hattehylla mi, en på hver side. Fikk mye mer fyldig, dyp og god bass i coupeen da, kontra da jeg ikke hadde det. Har et veldig tett bagasjerom. Bilen er en 318IS Coupe, basserne er 2 stk 12" Pioneer 3004 Med hjulbrønnen som kasse, med en 100mm port. Før det hadde jeg begge 2 i en portet kasse som stod i bagasjerommet. Tok opp mye plass, og bassen ble ikke så god og fyldig før jeg portet hattehylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, så ikke at du hadde en e30 :)

Prvø først uten porter i hylla. Hvis du syns det er litt lite trykk, pvør og vipp ned den ene seteryggen littegrann. Syns du det blir bedre da så smell på en 75mm port i hattehylla. Men pass på at den ikke ligger rett over porten på kassa, da vil du få en meget irriterende blafre og hvislelyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vippe ned ryggen i en e30...? det var noe nytt....

med et så stort element og så stor kasse i en e30, skal det godt gjøres å få alt inne i bilen.. er igrunnen bare å bygge kassen hellt inntil seteryggen og hele bredden slk at kassen tar minst mulig plass bakover, og putte både sub og port bakover.

og til flere hull du lager i hatthylla til mer bass kommer inn i kupè`en..spørs bare hvor mye du `tør` å kappe ;)

porten på en mx bør vere størst mulig, uten å bli altfor lang, såpass at den flytter den lufta den har mulighet for.

mx fortjener igrunnen stor kasse med stor port og en passe (-for stor) forsterker.

anbefalt kasse er frå 3cu.ft. @35hz og 4cu.ft. @34hz... altså 85L + port og 114L + port.

største alternativ gir mest trykk i dypbassen, men vil tro den minste vil også gi ganske bra trykk.. vil spille en smule hardere, så kommer an på musikken du hører på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke vippe ned ryggen? hehe, kan egentlig mest om e36 :P, den er såpass tett at det måtte 2*75mm porter til for og få fin bass in i kupeen.

Kan ta noen bilder av hvordan det er bak i der, så kanskje du kan få en pekepinn på hva jeg mener :)

Har bygd begge basserne ned i hjulbrønnen hos meg da, begge er koblet til 4ohm og drives av en prs-3000spl pioneer monoblokk, med litt hjelp fra en 1.5f kondensator så spiller dem nok så pent :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...