Gå til innhold

bredbandslambda

R.E.H
 Share

Anbefalte innlegg

• 3 months later...

vil ikke en vanlig lambdasonde også fortelle hjernen blandingsforholdet(oksygeninnholdet) i eksosen uanz mager eller feit blanding? en bredbåndslambda, hvis jeg forsto deg korrekt, er på en måte som for eksempel 5 lambdaer som står på forskjellige plasser i eksosen, som da måler oksygeninnholdet i eksosen over et større område?som du sa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanligvis er lambdasonden oppvarmet av et elektrisk varmeelement. det gjør at sonden begynner og arbeide raskere etter at motoren er startet kald. for både lambdasonden og katalysatoren tar det ca. ett min. før de oppnår sin arbeidstemperatur. mens bredbandslambdaen har 100% drift helt fra starten av. det en lambdasonde gjør er att den føler hvor mye oksygen det er i eksosen i forhold til uteluften. hvis det blir lite oksygen blir spenningen høy, motsatt hvis det er mye oksygen så blir spenningen lav. dvs att den ikke forteller hjernen blandingsforholdet ved mager drift, feks oppstart. mens en bredbandslambda har hele tiden den rette spenning og arbeidstemperatur så den forteller hjernen hvor mye oksygen det er til enhver tid. mulig det er dårlig forklart. men jeg får skylde på en lang dag og lite søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...