Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig da jeg skulle kjøre bilen her om dagen, begynte den å riste på rattet når jeg kommer opp i 60 km/t og til 80 km/t ca.. Etter 80 blir det borte, men kjenner en svak vibrering i bilen..

Hva kan være årsaken? Balanseringslodd på felgene som har falt av, eller noe mer alvorlig?

Bilen er en 318is 97 mod

På forhånd takk! :wink:

Skrevet

Hadde samme problem selv for et år siden, risting ved 80km/t+ og da var det kommet et støvkorn på venstre bremseskive foran:P

Desverre kan årsakene være mange:(

Balanseringslodd som du nevner, støvkorn, løs hjulbolt, skjev/ujevn felg, feil avbalansering etc etc etc...

Jeg ville sjekket hos et verksted så fort som mulig, er jo ikke sikkert at feilen er så stor, men ristinga er jo slitsom, og det kan være fare for større slitasje i lengden, som kan føre til flere kostnader, og i verste fall en ulykke!

Skrevet

Støvkorn? :D

Tror det er like så greit å bestille time på versted i morra, for det er som sagt både irriterende og det sliter på dekk osv!

Noe jeg kunne ha gjort selv, før jeg evnt sender den på verksted?

Har skjekka lufttrykk, og at boltene sitter skikkelig!

Skrevet

Jekk opp bilen og spinn hjulet rundt mens du sitter på bakken og kikker på felgkanten. Hopper den litt opp og ned, kan det være at felgen har fått seg en smell eller at den rett og slett har blitt i ubalanse. Stikk da til et verksted og få balansert hjula dine på nytt :P

Bruker du spacere? Isåfall, sørg for å feste boltene nogenlunde likt i stedet for å skru fast en og en.. skru den første til du kjenner den tar litt tak, gjør så det samme med den andre, så den tredje osv.. Fortsett sånn til de sitter som de skal..

Skrevet
Hadde samme problem selv for et år siden, risting ved 80km/t+ og da var det kommet et støvkorn på venstre bremseskive foran:P

Desverre kan årsakene være mange:(

Balanseringslodd som du nevner, støvkorn, løs hjulbolt, skjev/ujevn felg, feil avbalansering etc etc etc...

Jeg ville sjekket hos et verksted så fort som mulig, er jo ikke sikkert at feilen er så stor, men ristinga er jo slitsom, og det kan være fare for større slitasje i lengden, som kan føre til flere kostnader, og i verste fall en ulykke!

Hmm, har akkurat det problemet nu, har fått satt på nye bremser på bilen nu. Skiver og klosser, Hvor ligger dette støvkornet mest sannsynelig?(sikkert mellom skiva og bremseklossen)

Skal nok levere bilen tilbake på verksted så dem får ta en titt, irriterer maks det der altså. Trur jeg har funnet svaret på det samme som jeg lurte på..

Skrevet
Bruker du spacere? Isåfall, sørg for å feste boltene nogenlunde likt i stedet for å skru fast en og en.. skru den første til du kjenner den tar litt tak, gjør så det samme med den andre, så den tredje osv.. Fortsett sånn til de sitter som de skal..

Jepp, brukere spacere.. men har gjort akkurat som du har sagt når jeg satte dem på. Kryss-skrudde helt inn, før jeg kryss-skrudde en gang til hardt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...