Gå til innhold

Lukeparkering i paris:)

Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Jaja.. er i Paris på ferie, og er mildt sagt sjokkert over hvordan franskmenn oppfører seg i trafikken. Alle bilene er rundbulket, spesielt de eldre men spotta en nyere 6-serie med ganske mange riper og bulker.. det var ikke pent.

Men saken var, jeg stod utenfor en butikk i dag da det kom to biler kjørende. Begge var ute etter en ledig p-luke langs veien da det akkurat hadde kjørt ut en bil. Når den ene bilen fant ut at den andre bilen kom til å ta luka før han, satte han like godt på nødlysa å plasserte bilen midt i veien og gikk inn for å handle..

Vedkommede som skulle parkere luka, hadde litt for stor bil - så han rygga seg elegant inni Opelen som stod parkert bak han - og dytta han nesten en meter bakover med hegerfestet sitt! Mange biler står også parkert inni hverandre..

Hehe.. galskap dette.. jeg kjørte igjennom sentrum også.. helt crazy.. men ellers er Paris en fin by som er verdt å besøke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøt!

Ja ja skal ditt til mandag så blir merklig få det du sier bekreftet. Lar bilen stå så ingen bulke farer for min del.

Noe spesielt du vil anbefalle i paris? (stort sett lagt opp severdigheter for turen men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å la bilen stå.. er ikke helt krise å kjøre, men unngå rushtiden er iallefall et triks.

Vi bor i latinakvartalet.. veldig fint med mye spisesteder og butikker av alt mulig slag! Men ellers er det jo eiffeltårnet, triumfbuen, notre-dame, disneyland om du orker og sikkert mye annet!

Skal komme tilbake med rapport fra turen iløpet av uka:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disneyland er stort og veldig folksomt på denne tiden så pass på og dra ut dit så tidlig som mulig, husker ikke om det var 30min eller en liten time med tog.

Når det gjelder å forflytte seg rundt i Paris vil jeg anbefale å kjøpe et kort som kalles Paris Visite (ca 400,-). Kortet kjøpes f.eks på Metroen og kan brukes i 5 dager på Metro, busser og annen offentlig transport. Metroen er ufattelig effektiv kollektivtransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. er i Paris på ferie, og er mildt sagt sjokkert over hvordan franskmenn oppfører seg i trafikken. Alle bilene er rundbulket, spesielt de eldre men spotta en nyere 6-serie med ganske mange riper og bulker.. det var ikke pent.

Her må man nok ikke gå i fellen med å si at alle frankmenn oppfører seg som tullinger i trafikken. (Det blir som å si at alle nordmenn gjør det samme). Dette er nok et storby-fenomen som vi egentlig finner over alt. Det er høyere frekvens av bulkete biler i Oslo enn det du finner på "bygda".

I Paris er det (som i alle storbyer) altfor få parkeringsplasser i forhold til antall biler som ruller rundt på veiene. Dette gjør at man "lirker seg inn" der det er mulighet til dette. Trenger da liten bil - og biler foran og bak som står i nøytral og uten parkeringsbrems (er da lettere å skyve på :D ).

Når det er sagt, så er det ikke til å stikke under en stol at det jevnt over kjøres meg agressivt enn her hjemme. Dette medfører blant annet at det er i overkant av 6000 drepte i trafikken - noe som er relativt flere enn det er i Norge.

Skal du på tur til Frankrike (og har overlevd turen via Autobahn) - kjør forsiktig så kommer du nok hjem igjen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i paris rett før juletider, fin by, men jeg må si jeg missliker mange av franskmennene når det gjelder service, spes hvis du ikke kan et kløyva ord fransk. makan.

Jeg lafaktisk merke til dette med parkering og bulkete biler med en gang jeg kom ned, det samme gjorde dama. Mistenker de fleste europeiske storbyer er slik, italia er ikke noe bedre.

Dere kan jo stikke innom Louvre og sjekke ut mona lisa, som faktisk er det døveste bilde på hele stedet, jeg blei SKIKKELIG skuffa:D dere skjønner hva jeg mener om dere stikker innom.

Ang bil så kan dere stikke innom "bilbutikkene" på Champs-Elysées hvor jeg blei kasta ut av Mercedes for å åpne døra på en S-klasse heh.

Ellers så er det jo triumfbuen, tårnet, båttur på elven osv noe man "må" ha med seg, men jeg kan anbefalle dere å stikke ut av den vanlige ruta, og komme dere opp i den gamle kunstnerdelen av Paris.

Bodde forresten i Latinerkvarteret vi også.

Metroen er forøvrig det beste fremkomstmiddelet, denne kommer faktisk hele tiden i motsetning til hva jeg er vandt med i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo stikke innom Louvre og sjekke ut mona lisa, som faktisk er det døveste bilde på hele stedet, jeg blei SKIKKELIG skuffa:D dere skjønner hva jeg mener om dere stikker innom.

Må si meg enig i at Mona Lisa er rimelig skuffende ... må nesten frem med lupe for å se bildet ... Men med titusener av ulike objekter, så er det mer enn bare Mona Lisa å se på ....

Vil nok også anbefale å parkere Beameren på utsiden av byen (eller på overvåket parkeringsplass) for så å benytte Metro ... den tar deg dit du vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var turen unna gjort og jepp stemte det med mange rundbulka biler, agressiv kjøring og nødblink på for så bare gå ut av bilen midt i paris. Selv sykebilene slapp ikke fram. Politiet så ut til bare stå der og la det surre og gå.

Bodde først på hotel i nærheten av disneyland så gikk greit med busser til og fra hotelet. Dessverre ble jeg skuffa over prisene da disse lå langt over norske priser. Mye junk food i disneyland da de billigste lå på 82 kr pr meny. Men tur innom planet hollywod var et bedre oppløft. Siste dagen gikk med til midten av Paris med eifel, senen etc. Mine for livet både på opplevelse og hvor dyrt det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med glenno, og det skal jo sies også at vi var i Paris på nasjonaldagen, og da det så som verst ut fra utsikten fra vårt hotellrom var rett før de startet det store fyrverkeriet ved Eiffeltårnet.

Men generelt sett, det er bare å dytte i bilen foran og dytte i bilen bak, så får man plass til slutt :wink:

Metro og fotsoldatene er beste frekomstmiddel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...