Gå til innhold

Paddleshift retrofit til steptronic


valrun
 Share

Anbefalte innlegg

Hva er vitsen? De gammle ZF-kassene som ble brukt i BMW helt frem til nu nylig er så trege at det gjør vondt.

Det må isåfall bare være for å skryte til andre at man har muligheten. Eneste poenget med steptronic, slik jeg ser det, er å kunne låse bilen i ett gear. Kan være nyttig i en bratt bakke eller noe. Til alt annet er hele steptronic-funksjonen helt latterlig. På høy tid at BMW fikk inn de nye gearkassene som stiller i en helt annen klasse. Testet systemet med gear på rattet i nye E92 (330d) og det fungerer meget godt. den nye kassen fant vel veien til E70 X5 også der fungerer den fint.

De gammle kassene er skrap, så da er det bedre å spare til en ny BMW med den nye og vel 40% raskere automatkassen. Først da kan det være et poeng med paddleshift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette funket helt topp på min forrige '01 330Ci, og Håkons dom over ZF-kassene er aldeles overdrevet. paddles er kjekt ved banekjøring, og ellers når det måtte falle deg inn å kjøre litt sporty. du må forresten ha et M3 SMG ratt i tillegg hvis du ikke var klar over det, noe som kan kjøpes sammen med kittet eller alene her i Norge. det kan lønne seg å kjøpe det her i Norge avhengig av hvilken pris du får.

Dette kittet er forøvrig veldig flott konstruert og tillater en smertefri og rask installasjon. V er en utrolig kunnskapsrik person når det gjelder BMW, man kan trygt handle med han.

men det skal sies at ZF-kassen i min nåværende bil er mye hurtigere og gir en deretter bedre respons.

"på høy tid at BMW fikk inn de nye gearkassene" - det er ikke så fælt lenge siden disse ble introdusert av ZF, så noe særlig før introduksjonen av E92 kunne de ikke kommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer som du sier BDC. Den gearkassen kom vel første gang i E92.

De gammle automatkassene var veldig gode på mange måter, så jeg tar kanskje litt hardt i, men det er ingen tvil om at steptronic-funksjonen var irriterende treig. For min del ble ventetiden fra man valgte gear til den faktisk kom seg i det gearet litt for lang, og derfor lite hensiktsmessig når poenget var å kjøre aktivt.

Du som har den nye og fantastisk gode gearkassen vet godt hva jeg snakker om. 330dA og 335 har vel samme automatkassen i E92.

Det er imidlertid mulig å speede opp gearskift. Alpina har vel gjort det i sine modeller. Hva dette koster og hvordan dette gjøres vites ikke. Kanskje jeg tar feil. Kom gjerne med info om akkurat det de som har kontroll og tolmodighet til å lete frem info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer som du sier BDC. Den gearkassen kom vel første gang i E92.

De gammle automatkassene var veldig gode på mange måter, så jeg tar kanskje litt hardt i, men det er ingen tvil om at steptronic-funksjonen var irriterende treig. For min del ble ventetiden fra man valgte gear til den faktisk kom seg i det gearet litt for lang, og derfor lite hensiktsmessig når poenget var å kjøre aktivt.

Du som har den nye og fantastisk gode gearkassen vet godt hva jeg snakker om. 330dA og 335 har vel samme automatkassen i E92.

Det er imidlertid mulig å speede opp gearskift. Alpina har vel gjort det i sine modeller. Hva dette koster og hvordan dette gjøres vites ikke. Kanskje jeg tar feil. Kom gjerne med info om akkurat det de som har kontroll og tolmodighet til å lete frem info.

mann eller gutteungen, du kjorer jo som en bestefar uansett... trenger ikke noe racer du vettu eller noe rask girkasse... du burde faatt den nye nissan maxima du med trinnlost girskift.. den bilen passer deg perfekt og da kan du cruise rundt og vise deg vettu.. i dress vel og merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer som du sier BDC. Den gearkassen kom vel første gang i E92.

De gammle automatkassene var veldig gode på mange måter, så jeg tar kanskje litt hardt i, men det er ingen tvil om at steptronic-funksjonen var irriterende treig. For min del ble ventetiden fra man valgte gear til den faktisk kom seg i det gearet litt for lang, og derfor lite hensiktsmessig når poenget var å kjøre aktivt.

jeg er helt med på hva du mener, det er såpass treg responstid at man merker tiden gå fra man trykker på paddles'en til girskiftet skjer. men jeg mener fortsatt at fun-factoren med paddles er høy :)

Du som har den nye og fantastisk gode gearkassen vet godt hva jeg snakker om. 330dA og 335 har vel samme automatkassen i E92.

Det er imidlertid mulig å speede opp gearskift. Alpina har vel gjort det i sine modeller. Hva dette koster og hvordan dette gjøres vites ikke. Kanskje jeg tar feil. Kom gjerne med info om akkurat det de som har kontroll og tolmodighet til å lete frem info.

ESS (norsk selskap for de som ikke vet det) leverer software til steptronickassen i E46, ta en titt på www.esstuning.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...