Gå til innhold

Bass element, mot eller ifra baksete.??


Anbefalte innlegg

Skal montere to 10" sub i en lukket kasse i min E39. Skal fjerne skiposen, men hvilken vei skal jeg plassere bass elementene, mot baksete eller bakover.? Hva som gir best lyd/bass.?? :headbang:

Ett annet spm. Har kjøpt en Planet Audio (PA6005) forsterker 4+1ch 700w (4x100w + 1x300w) Noen som kjenner til denne, er det en bra forsterker.???

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min bil ble det ihvertfall best ved å vende kassen bakover, og sette den så langt bak som mulig. :wink:

dog det ikke ser så fint ut.. men det beste er vel å gjøre som alle andre og bygge den så langt inn som mulig, og peke den bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du setter elemtet bakover og ikke har bassreflexrør opp igjennom hattehyllen el. så blir det vel ikke mye lyd inni bilen siden disse bilene er meget godt lydisolert.

ville heller vendt elementet inn gjennom skiposeluken og fått det tett rundt elementet slik at luften fra elementet ikke har noen annen vei å gå enn gjennom skiposeluka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du setter elemtet bakover og ikke har bassreflexrør opp igjennom hattehyllen el. så blir det vel ikke mye lyd inni bilen siden disse bilene er meget godt lydisolert.

ville heller vendt elementet inn gjennom skiposeluken og fått det tett rundt elementet slik at luften fra elementet ikke har noen annen vei å gå enn gjennom skiposeluka. :)

Har tenkt litt, og bass er jo en veldig lav frekvens, dvs lange "lydbølger", så hvis bassen står mot seteryggen så vil man jo man hindre lydbølgen å bli ferdig pga av avstanden , mao lydbølgen blir ikke komplett før den treffer baksete og bassen blir da dårligere.!? Dette er selvfølgelig bare min in-my-head-teori, men skal først prøve å la basselementene stå bakover, så får vi se hvordan det blir....... :-k:-k:-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke bassen blir direkte dårligere.. men, hvis du setter bassreflexrør opp i hattehylla di vil du jo få lyden/trykket inn i bilen.

men som sagt, nyere bmw`er er godt lydisolert så du vil nok få mest "during" (bråk i mine ører) baki der hvis lydbølgene ikke har noen andre veier å gå.

skal du foresten ha bassreflex eller lukket kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste blir å ha bessrefleks rør i kassen, som kommer inn gjennom skoposen ;) det har jeg på min, å er veldig fornøyd.

Nå har jeg allerede kjøpt to 10" i lukket kasse, så noe rør er nok uaktuelt...

Har akkurat begynt å montere, dvs demontere. Men sliter litt med å få løs hattehyllen. Har fjernet baksetet m/nakkestøttene, fjernet de 4 pluggene i forkant av hattehyllen, men får ikke løs hyllen.!! :-( Kjenner den gir litt etter, men virker som det er noe som holder den igjen.! Noen som kan komme med ett stalltips her.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i e36 coupe så må du løsne sidepanelene bak framdørene. Av med taklistene som går bakover, og armputene på hverside, da kan du trekke hattehylla av klipsene.

Vet ikke hvordan det er på din, men kanskje det ga deg en pekepin.

Du kan jo eventuelt rikke litt på hattehylla. så ser du for hva som holder den igjen. Slik jeg fant det ut på min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...