Stephan.s Skrevet Juli 11, 2007 Skrevet Juli 11, 2007 Som topic. Etter det jeg vet er det 3 forskjellige kontrollpanel til varmeapparat til e34, men hva er forskjell på disse 3? Nr 1. er vel den enkleste av dem. Vanlig kontrollpanel med en knapp for varmetråd i bakrute. Nr 2. er den med 3 forskjellige knapper. Nr 3. er "hightech" utgaven som jeg da mener er fullt klimaanlegg. Noen som kan gi meg en liten innføring i hva som egentlig er hva her? På forhånd takk.
Frode H. Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Forskjellen mellom #1 og #2 er at #2 har A/C og dermed enda en knapp for resirkulasjon. #3 er 2-sone automatisk klima, dvs alt styrer seg automatisk etter innstillt temperatur på fører og passasjerside, utenom viften som fortsatt må stilles manuelt (trinnløst).
Kjell Z3 Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Forskjellen mellom #1 og #2 er at #2 har A/C og dermed enda en knapp for resirkulasjon.#3 er 2-sone automatisk klima, dvs alt styrer seg automatisk etter innstillt temperatur på fører og passasjerside, utenom viften som fortsatt må stilles manuelt (trinnløst). Nr. 2 holder også aut. innstilt temp individuelt for fører og passasjer, men AC må slås på manuelt ved å trykke inn AC knappen.
Stephan.s Skrevet Juli 12, 2007 Forfatter Skrevet Juli 12, 2007 Takker for svar. Var slik jeg tenkte at #1 er "vanlig varmeapparat som bare leverer så kald luft som det er ute. #2 Er da AC #3 er Klima. Har sett litt på en bil med AC (altså alt. #2), og lurer på om denne er noe "effektiv"?
Frode H. Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Den er nok like effektiv som den automatiske så sant anleggene er like store, noe som de sikkert er. Jeg har automatisk klima i min E34 og det kjøler iallefall veldig godt. Anlegget i den har 1550g kjølemedie mot f.eks compacten min som bare har 800g så det er iallefall stort nok på 5-serien.
Trotto Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Jeg vil anta at det er kun reguleringsteknikken som er forskjellen mellom #2 og #3. Og at selve kompressoren er lik på begge. Min bil er utstyrt med #2, og leverer kald luft så det holder. Dersom et AC-anlegg er dårlig er den største årsaken for lite kjølemedium. Og skal man etterfylle kjølemedium kan man påregne noen kr., siden E34 stort sett ble fyllt med R12, som ikke er godkjent i dag. Dermed på anlegget renses for å erstatte med R124a, som ikke kan blandes med R12. Jeg har R12, og fikk mitt anlegg etterfylt med nesten 500g for 3 år siden av en kjølemontør som hadde en flaske med R12 stående bakerst i et lager. hehe. R12 er mer effektiv enn R124, men R124a er mer miljøvennlig - selvfølgelig! Oversikt her: http://www.stavangerkulde.no/-/anmviewer.asp?a=31&z=4
Kjell Z3 Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Både 2 og 3 er klimaanlegg om du tenker på at man da kan stille inn valgt temp. Men egentlig er alle AC klima, det er bare et annet ord for det samme. Det er som servostyring og power steering
VillKapping Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Jeg har den #2, men tomt for gass! Heldigvis er sommeren så dårlig at man ikke trenger AC.. Men hvor fyller man på gassen?
Frode H. Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Trotto, Gassen heter R134a og kom i E34 ca 1993 så det er en del E34er med den gassen også. Må det ikke skiftes noen deler på anlegget også ved ombygging fra R12 til R134a? Mener pakninger o.l må skiftes. Jeg sjekket litt rundt for pris på fylling og det kostet stort sett det samme rundt om kring. Jeg fikk det fyllt på Bavaria som er den lokale BMW forhandleren her og betalte 1800,-
Trotto Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Beklager Frode H. selvsagt er det R134a, ikke R124. Jeg klarte i tillegg å skrive det 2 ganger. hehe. Linken beviser jo at du har rett. . Jeg tror påfyllingsventilene må skiftes. Sannsynligvis pakninger også, fordi det minste spor av R12 er ikke bra. Jeg visste ikke når/om E34kom med R134a, takk for oppdateringen.
BoSJo Skrevet Juli 12, 2007 Skrevet Juli 12, 2007 Litt info om R134A ombygging http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/AC_upgrade.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå