weronica Skrevet Juli 12, 2007 Share Skrevet Juli 12, 2007 ser det er mange som skriver at dei har lest av feilkoder.. kor leser dåkke av desse kodanane??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 12, 2007 Share Skrevet Juli 12, 2007 Styreenheten til motorstyring (feks motronic eller jetronic) lagrer feilkoder i et minne etter bestemte parametre. styreenheten registerer altså at noen signaler ikke er slik de skulle vært, og vil ut i fra hvilke feil som blir registrert utføre en nødmodus/overstyring og lagre feilen, eller kun lagre feilen. På de fleste BMWer kan vi ikke få styreenheten til å fortelle evt registrerte feil uten å koble på et system på diagnosekontakten som kan kommunisere med styreenheten. Det blir da altså et diagnosesystem som forteller at på denne styrenheten er det lagret noen feilkoder. En slik motorstyring er ikke så veldig avansert og feilkoder er egentlig ofte bare en 4 sifret kode som styreenheten koder feil etter digitalt. Ved hjelp av feks en tabell kan man lese av hva disse 4 sifrene kan tolkes som. Noen diagnosesystemer har et interface som gjør at den omformer disse sifrene direkte og forteller i moduler hva feilen er. Litt kort forklart, men håper det hjalp litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
weronica Skrevet Juli 13, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2007 så eg må med andre ord kople bilen til ei maskin for å få ut desse feil kodane?? eller sakt med reie ord.. eit BMW verksted må kople seg til å sjå feila?? eller er det muligheta at eg kan gjere det sjølv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 13, 2007 Share Skrevet Juli 13, 2007 Har du utstyr til å avlese er det bare å koble seg på. Rimelig løsning er feks Carsoft (bruk søkefunksjon), mer profft utstyr som feks Launch x-431, eller kontakte noen som har utstyr. Slike feilkodeavlesninger sparer verksteder mye tid, men det går an å foreta en manuell avlesning/feilsøkning på hver komponent også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet August 13, 2007 Share Skrevet August 13, 2007 har faktisk spurt før men ikke fått noe særlig oppklarende svar på dette. om man sletter feilkodene som gjør at bilen går i nødmodus vil bilen da gå ut av nødmodus eller må man utbedre feilene for at den skal gå ut av nødmodus ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet August 13, 2007 Share Skrevet August 13, 2007 Bilen vil gå ut av nødmodus, hvis den er i det, når du sletter feilkoder. Umiddelbart når ECU mottar signaler som er utenfor det normale, vil den etter behov overstyre i et nødprogram. Ved utbedring av feil uten sletting av feilkoder, vil de ligge lagret, og ECU vil etter hvilke feil det er fortsatt overstyre med et nødprogram. Med ECU menes her alle styreenheter for forskjellige systemer, som feks ABS,Motronic osv. Merk at enkelte feilkoder kan rette seg selv. Skulle prøve å forklare enkelt, men bare si ifra hvis det ble uklart. Prinsippet er at ved utbedring av feil spesielt på motorstyring, sletter man feilkodene. Man kan også slette feilkoder uten å utbedre feil for å sjekke om det var bare signalforstyrrelser osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet August 13, 2007 Share Skrevet August 13, 2007 ok ...... leste en plass på forumet her at feilkoder kunne slettes ved å koble fra + kabelen og holde den mot jord i 1 min , er dette noe som funker på min E36 eler er det bare humbug ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet August 13, 2007 Share Skrevet August 13, 2007 På enkelte biler kan det fungere å ta av datakabel >10 sek feks. Har ikke prøvd det du beskriver så det kan jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet August 14, 2007 Share Skrevet August 14, 2007 jeg trodde det var snakk om batterikabelen jeg da er såpass n00b på dette, har ikke peiling. og er ikke sikker på hvor den datakabelen er heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet August 14, 2007 Share Skrevet August 14, 2007 Vi bruker å ta av batteri + polen på en del biler, bla Opel. Vil fungere som å ta av datakontakt, og er vel like greit på E36, på E34 som jeg holder på med er det mindre arbeid å ta av den kontakten som går inn på styreenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå