Gå til innhold

Gjenoppbygging av lettsykkelen :)


Anbefalte innlegg

Fant ut jeg skulle dele mitt lille hobbyprosjekt med dere.

Sykkelen har en litt spesiell men bindende historie som gjør at jeg ikke vil kvitte meg med den, den innbefatter mange mange timer i garagen, og kjøregleden den har gitt meg.

Var bare 14 år gammel da den havnet i mitt eie.

Da jeg kjøpte den, da så den slik ut:

(foruten de kromma håndtaka jeg hadde montert)

Bilde_002.jpg

2_G.jpg

3_G.jpg

9_G.jpg

Sykkelen fikk være i den forfatningen nesten et helt år før jeg fikk den flotte idèen om å restaurere den.

Vips, jeg var igang:

sundplukkinga_001.jpg

sundplukkinga_002.jpg

Som alle fjortisser måtte jeg ha et sølvgitter: :)

Ferdige_deler_010.jpg

Pussa og lakka denne, for fargeprøve, endte opp meg at jeg lakkerte ALT det sorte på sykkelen i den farven, noe som endte opp i suksess:

Ferdige_deler_009.jpg

Pussetipuss: :D

Litt_puss_diverse_001.jpg

Grunnarbeide er like viktig som noen lag grunning er:

zzz_14.jpg

Ramma ferdig lakkert, med meg (da) som 15 åring som lakkerer:

zzz_21.jpg

Motoren på benken inne på skrurommet:

zzz_16.jpg

zzz_18.jpg

Endelig var hjulene på plass:

zzz_25.jpg

zzz_29.jpg

zzz_31.jpg

Montert styret og litt slike ting, som sagt, alt som var sort lakkerte jeg i den blåfargen, inklusive de bryterne på styret, det var litt av en jobb!

Maskering av bokstaver, lakkering i blått, vekk med maskering, rubbing, klarlakking og vips: :D

zzz_35.jpg

Måtte HELT klart bytte blinklysene, da fotgjengerne stod i fare for å bli truffet av de gamle:

zzz_39.jpg

zzz_41.jpg

Lakkering av motordeler:

zzz_44.jpg

zzz_44_001.jpg

zzz_46.jpg

Plutselig stod sykkelen klar for testrunde ute på snøen, var enda mye lednignsrot, og det powerfilteret der ble aldri noe av, (fjernet det etterhvert):

zzz_49.jpg

zzz_54.jpg

Bilde_017.jpg

zzz51.jpg

zzz52.jpg

zzz53.jpg

Her vises det forsåvidt at det hadde kommet på korte sotede blinklys bak også:

zzz55.jpg

zzz56.jpg

LANGT ifra ferdig, men det nærma seg:

zzz57.jpg

Neonlys måtte man jo også ha: :lol:

zzz_63.jpg

zzz_64.jpg

Så fikk man skilt også av sine foreldre tilslutt (gladag): :D

Bilde_016.jpg

Bilde_018.jpg

Bilde_020.jpg

Litt solbilder må man også ha:

zzz59.jpg

(skitten på de neste bildene stakkars..):

zzz70.jpg

zzz72.jpg

zzz77.jpg

zzz81.jpg

zzz84.jpg

Nye speil måtte man jo ha:

zzz_85.jpg

zzz_87_1.JPG

Lysene igjen:

zzz_90_1.JPG

zzz_88.jpg

Gamle kunster:

Bilde_1146.jpg

Eieren (jeg er litt sky for mennesker 8) ):

Bilde_1214.jpg

Og så hendte det UTENKELIGE som er opphavet for denne tråden!

Jeg kræsja med en pickup i 60 sona! :cry:

(ikke min skyld i hovedsak, men ja, det var jeg som kjørte..)

Bilde_1154.jpg

Bilde_1150.jpg

Bilde_1155.jpg

Bilde_1159.jpg

Bilde_1156.jpg

Har demontert sykkelen nå, og skal over lengre tid (pågrunn av det ikke egentlig lønner seg økonomisk) bygge opp sykkelen.

Det grønne skal bli i den blåfarven ramma er i, og skal få noe shadowmotiv inn i lakken tenkte jeg (hvis jeg får det til)

Skal få den tipp topp strøken igjen.

Av utseende så skal den bli seende veldig lik ut som den var, men noe større dekk skal på, og jeg skal leke meg litt mer med farger og detaljer. (ingen skrikende)

Generelt betyr denne sykkelen veldig mye for meg, og jeg har tenkt å ta vare på den videre i livet, derfor skal jeg bygge den opp igjen, stuepynt rett og slett, ikke finnes det mange av den heller.

slik står den nå:

Bilde_1184.jpg

Bilde_1185.jpg

Bilde_1186_1.jpg

Skadeomfanget tilsier at jeg må lakkere ALT på nytt, og bytte en del dyre deler.

Blandt annet er hoved og bakramme skjev, frontlykt knust, speedometerhus tja.. tanken godt bulka her og der, ene sidedekselet oppskrapa, salen rift i, eksosanlegg bulka, styre skjevt +++ :(

Med meg går det greit, hadde både meg selv og sykkelen på bena før bilistene kom løpende for å hjelpe.

Måtte sy litt, og hadde en del smerter de første par dagene for å sette meg ned og reise meg samt at jeg var ganske støl i kroppen den uka, men det gikk fort over ettersom dagene gikk, og uka etter var jeg på veien igjen på ny sykkel :D

(men det er en annen historie)

Men her er det ingen som mister håpet, her står man påå! :P

Sykkelen jeg nå kjører rundt på: :)

(honda, egentlig noe sære greier x)

Bilde_1186.jpg

Bilde_1188.jpg

Bilde_1197.jpg

Bilde_1196.jpg

Bilde_1198.jpg

Bilde_1197_1.jpg

Tada! :D

Skal komme med videre oppdateringer etterhvert som jeg gjør noe, men nå først: 745 prosjektet ei stund fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er dyktig! Jeg liker hva jeg ser. :) Fortsett i samme spor.

Den tida fra 15-18 er morsom, dyr OG farlig. Husker selv min egen doning, ikkenoe 125ccm, kun en 50ccm som ble ombygd til 85ccm og påkosta skammelig mange lapper. Ga faktisk utrolige 145km/t da jeg var ferdig med den (og blakk!). Men det har satt sine spor på hvilken bil jeg kjører, kunne greit kjørt "litt" heftigere sak om jeg ikke hadde svidd av alle de lappene på performance deler i hytt og gevær. - Hint.

Så kan man jo ha de inne på soverommet eller i stua når de er rene og pene.

Haha, kjenner til den metoden, selv på bildeler. Du skulle sett øya på far min da han kommer inn på rommet mitt 07. 00 tidlig en lørdags morra, der sitter jeg med hele mopedmotoren utrivd og kløyvd på golvet med en svær pressening. Han sa ikke så mye... han bare gikk. :lol:

Edit: Fant et mimrebilder fra gamle dager, håper du ikke har noe imot at jeg slenger de opp:

Derbibimmers.jpg

Oddis6.jpg

myeledninger.jpg

TI poeng til den som vet hva den saken med blå ledninger er for noe. Mopedistens must have. 8) Begynner på T og slutter på e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her brukes det kun deler på det som trengs, + lakk og resten ordner jeg selv, så det er igrunn ikke så dyrt, det er jo bare kostnadene for sykkelen.

Jeg har jo 745`a jeg, så jeg har i det minste en "kraftig" bil klar, men om det blir penger til å få den sammen igjen når jeg nå plukker den fra hverandre for å fikse den opp er jeg mer skeptisk til. :lol:

Man tar det som det kommer, kan jo i verste fall selge syklene om det blir krise, får det meeeste igjen. (selvfølgelig ikke alt, det gjør man aldri)

Heldig var jeg også som fikk igjen forsikringspengengene for sykkelen, og valgte å gi 2000kr for å få tilbake vraket, så får man se hvor mye penger man gidder å legge ned i det, ombestemmer man seg, så er det jo deler for mer enn 2000kr i den vil jeg tro :)

Ja, soverommet mitt det pleier å være fullt av deler det også, har ikke gått så langt at jeg har tatt fra hverandre motorene her inne, men det har jeg gjort i yttergangen, la ut noen søppelsekker på gulvet engang og trilla sykkelen inn der i varmen en vinter og satte igang å skru :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den sykkelen din og :P

Kan ikke gjette meg frem til noe annet enn en politiknapp eller noe jeg.

Edit: Jeg endra etter du skrev svaret til ikke å gjette noe, men så skrev du turtallsperre, så måtte jeg endre tilbake til politiknapp, da det var nettopp det det var, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A.k.a Turtallsperre.

Skulle man møte på de blå (evt gule) menn så må man ha en slapp motorgange. Min stoppa faktisk så fort jeg slapp gassen med sperra på. Stoppa på 5000rpm.

Ikke å anbefale å kjøre med over tid, flere tilfeller av folk som har brent hele CDI uniten pga av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...