Gå til innhold

M30B30 - rart tomgangsproblem


caraen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skaffet meg en 90 730i som gikk som ei gammal ensynlindret snekke før jeg fikk den tvangsinnlagt i garasjen min. Hele bilen sto faktisk og vaiet sidelengs, rundt 10cm fra side til side da den gikk på tomgang (og jeg overdriver sjeldent..hehe)!!! Var bilen i ferd med å dø?? - Ta kveld liksom, bare 17 år gammel??, - tenkte jeg. Jeg ble faktsik så redd for den stakkars bilen at det var hakket før jeg ga den munn-til-munn for å gi den gjennopplivings-luft stakkars...

I fart/på høyere turtall gikk motoren bra, men da jeg målte forbruk til 1,678l/mil - blanda kjøring - vart jeg litt skremd ja... det var mer enn jeg hadde håpet på gitt... I tillegg hadde den tydelig blitt angrepet av BMW-tikkesyken... Men men, optimist som jeg er, så øynet jeg håp likevel... Med mye god pleie og omsorg skulle nok den gamle, staselige kjerra bli bra igjen tenkte jeg ja...

Dette skulle bli behandlingen:

1. Tok av luftmengdemåleren (LMM) og renset denne (den var så full av dritt at spjeldene sannsynligvis hadde stått i sju steiner over lengre tid...)

2. Så skiftet jeg luftfilter og renset luftfilterboksen (disse tingene så ikke så værst ut faktisk).

3. Tok av tomgangsregulator og renset denne med startgass. Denne så helt herpa ut og jeg måtte til slutt bruke trykkluft får å få det lille spjeldet inne i der til å løsne, men til slutt så det ut til at denne fungerte igjen.

4. Jeg bestilte nye belger og et par nye slanger (som så morkne ut) fra GS og fikk disse byttet ut.

5. Sjekket lambda ved å koble ut pluggen på venstre side av motor, men denne så ut til å fungere som den skulle da å blugge den vekk ikke ga noe utslag.

6. Målte motstanden i Gassspjeld-sensoren og bestilte meg en brukt sensor fra GS siden det fremdeles var litt motstand i den gamle ved tomgangsstilling. Fikk da byttet denne.

7. Skiftet olje og filter på motoren.

Og vips:

Bilen ble "nesten" som ny!

Vel... tikkinga ble nesten borte i hvert fall....

Men når det gjelder tomgangen har den fremdeles litt av "snekke"-symptomene ved kald motor.... Når motoren har oppnådd normaltemperatur går den som en klokke... bedre enn jeg hadde forventet faktisk, men kanskje den har litt høy tomgang, -rundt 850-950 rpm..? Det samme gjelder når jeg setter den i drive på kald motor, da går den fint. Problemet oppstår altså kun ved kald motor når den står i park eller nøytral/fri.

Noen som har vært borte i noe lignende og/eller som har noen ideer som kanskje kan føre til at tomgangen også blir bra ved kald motor...??

Min første tanke er at det er tomgangsregulatoren som har tatt kvelden, men i så fall, er det noen som vet hvordan jeg kan sjekke dette med absolutt sikkerhet? For denne er jo ikke direkte billig... - om ikke noen har en fungerende brukt en til salgs da...?

Hjelp tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm merkelig tomgangs problem. akkurat så den ikke går på alle sylindre kansje ?

velkommen til forumet. alti kjekt me nye haugesundere her :)

å det me bensin forbruk tror jeg ikke du skal bekjymre deg over.. får ikke en 7er til å bli billig i drift.

kamerat av meg hadde en 732i var ikke akkurat billigere en din i drift den heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten

Den går bra på alle sylindre, det er ikke problemet, garantert. Det ligger nok mer trolig i forbindelse med innsprøytningen. Men det store spørsmålet er egentlig hvordan jeg med sikkerhet kan teste tomgangsregulatoren. For problemene gjelder kun på tomgang ved kald motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...