Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er det traversjen sitter fast bake på e30n

Tenkte å ta ned heile med armer og diff. Ta løs diff fra mellomaksel og

i foringa, så løssne feste under travers foringene. men hva anna??

Skrevet

Splitte mellomakselen eller løsne den fra diffen. Løsne diff foringen som sitter i karosseriet. Løsne fjærbeina bak på vær side. Løsne gummiforingene på vær side av traversen. Så er den nede. Pass på å bruk jekk så du ikke får den i trynet.

MVH

Fliid

Skrevet

Løsne gummiforingene på vær side av traversen. Er travers foringene du tenker på da?? Eller løsne dem som holder dem på plass under? Skal prøve å unngå å få den i tryne. Blir ikke helt bra det

Skrevet

Løsne glidelageret å mutteren på midten av mellomakselen. trøkke den sammen og da glir mellomakselen fint forbi koblingsslangen mellom tanken.. :D

MVH

Fliid

Skrevet

joda skjønner ca hva som må til. men har ikke tatt ned heile greia før. Skal løssne diff fra mellomaksling. håndbrekke er av og bremseslanger skal av.

Er vel fort gjordt dette egnetlig vel. Skal bytte over bærearmer etterpå. og skal bytte bremseslanger over travers. derfor må jeg ned med heole greia :-)

Skrevet

Han mente vell bremserøra som ligger inntil karroseri bak travers å "koblingsstykke" som er der og. Lettere og komme til med traversen nede men det er på langt nær nødvendig. så er det i tilegg snakk om noen bærearmer og dette er veldig mye enklere å bytte med traversen nede fra karosseri.

MVH

Fliid

Skrevet

Satan, tok ned hele sulamitten på e36 min idag, og det va en helvetes jobb :evil:

.....men den kom til slutt, ble også et par fordømte overraskelser.... :evil::? huff og huff

jeg tok den ned på denne måten...sikkert rimlig samme både på e36 og e30........åja du må belage deg på å ligge mye på ryggen under bilen og bruke mye malkt for å få løs disse skruene og mutterene.

1) Jekke bilen opp bak på diffen.

2) Ta under 1 stk bukker på hver side (2stk) på det det bærende punktet på kanalen.

3) Ta av enden av eksosen. Splinta med 4 skruer og muttere , og festet helt i enden med 4 muttere i karosseriet.

4) Ta av varmeskjoldet, sitter klistret med 6 muttere :D

5) Ta løs 4 muttere på mellomakslingen, som går til sperrediffen. (ps: husk å ha håndbrekket på 8) )

5) Ta vekk 2 av mutterene, hvor lageret til mellomakslingen sitter, sånn at mellomakslingen faller ned litt, men stoppes av et annet tverrsgående feste. (ps: den faller ikke helt, men nok slik at en slipper å ta ned hele mellomakslingen)

6) ta av hjula på hver side, husk å ha håndbrekket på.

7 ) Nå kobler du fra abs- sensoren som er splinta sammen i en kobling i en svart boks. For å finne denne er det bare å følge sensoren til du kommer til en svart boks. Så er det bare å dra den ifra hverandre. (ps: den kan sitte litt, men det er bare å dra den fra hverandre)

8) Håndbrekksvaieren: gå inn i bilen, ta vekk håndtak og den svarte belgen. Da ser du 2 muttere løsne de slik at vaieren er fri. Så går du ut og dra nedigjennom og ned på marka.

9) Bremseslangene kan være en kinki sag, Jeg splita de i første punkte etter der de er festet i bremsecalypteren, 2 fastnøyler i samme størrelser på hver side av ei firkanta skive. (ps: husk halvliters flaske og teip for bremseveske.

10)Løsne begge bakdemperene. Sitter kun i en skrue i bunnen.

11) Så er det dags for 3 store beist av noen bærearmsskruer på hver side. (ps: her MÅ du bruge MAKT)

12) 2 traversskruer og 2 muttere igjen. (ps: dette er sprintetappen)

13) Nå har du forhåpentligvis en stor kraftig jekk under diffen din.

14) Slipp diffen litt ned, men ikke for mye. Du skal kunne se en kontakt som går på diffen. Bare å koble fra den. Ta et flatts krujern og bend den ut og bak mot bilen.

15) Slipp jekken ned.....Volla Supperle.... :lol:

Nå tro jeg ikke dette akkurat er etter haynes boka, men det for så hver hehehehe :wink: Åja dette var kun for å få den ned, men den skal også opp igjen u....huff og huff......hehehehehe.

Kan være greit med 2 jekker, 2 bukker, et stort skrallesett, et stort fastnøkkler sett, en hammer, en stålbørste, 2 tomflasker, en teip, ha en relativ god helse og et helvetes pågangsmot.... :cry: :whoa:

-----------325ibra-----------

Skrevet

Er ikke så køddent på E30. Ikke for å bagatelisere jobben, men det er faktisk ganske enkelt. Klem wisegrip tenger rundt br. slangene så renner ikke væska ut. Ikke for hardt, da kan slangen ødelegges

Skrevet

skal bytte slangene som er over travers. er slanger der også, dem får du ikke løssnet når det er dritt og litt russt utn godt tak.

Skal ha på stålspunnende slanger der også.

Får det vel til. ikke problem med eksos for det er ikke orginalt lennger.

Skrevet
heheheheh.. høres ut som om du har plagdes litt 325ibra:P

nja....men noe svin må en reine med.

Hvis en skal ta ned traversen, for å bytte bremseslanger som ligger over og slikt, så kan en også bytte andre ting samtidig, siden du ikke har lyst å ta den traversen så veldig mange ganger til. F.eks foringer, stag osv. Ta et skippertak når en først er til. Men at bremseslangene ligger over traversen var litt spesielt? Men du ffår det til...lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...