wicky124 Skrevet Juli 23, 2007 Skrevet Juli 23, 2007 hadde sjuern på eu-kontroll idag og fikk feil på avgassen..CO var for høy..hvordan fikse problemet?olje,oljefilter,luftfilter og plugger er byttet for 100km siden..men bilen har stått siden oktober ifjor..eksosanlegg og lambdasonde er byttet for ett år siden og bilen har bare kjørt ca 4000km etter dette. bilen bruker også for mye bensin om jeg sammenligner med før..hmm..bilen er en bmw e32 735iA 1989 model..hmm...
Fliid Skrevet Juli 23, 2007 Skrevet Juli 23, 2007 Har du katalysator? Om du har dette, kan det være der problemet ligger.. (selvom du dunker på katalysatoren å ikke hører noe løst kan det være at innmaten ligger på tverka inni) Avleiringer i motor \eksos? Prøvde å blåse den skikkelig rein med noe ordentlig kjøring før PK'n? MVH Fliid
Sir Hofstad Skrevet Juli 23, 2007 Skrevet Juli 23, 2007 Flere momenter: LMM,TPS,tømmemagnetventil,motortempføler,drivstofftrykk,manifoldtrykkføler ,injektorer osv... Og i tillegg 02-sensor og kat.
wicky124 Skrevet Juli 24, 2007 Forfatter Skrevet Juli 24, 2007 Flere momenter: LMM,TPS,tømmemagnetventil,motortempføler,drivstofftrykk,manifoldtrykkføler ,injektorer osv...Og i tillegg 02-sensor og kat. nå skremte du meg...hmm...
wicky124 Skrevet Juli 24, 2007 Forfatter Skrevet Juli 24, 2007 Har du katalysator? Om du har dette, kan det være der problemet ligger.. (selvom du dunker på katalysatoren å ikke hører noe løst kan det være at innmaten ligger på tverka inni)Avleiringer i motor \eksos? Prøvde å blåse den skikkelig rein med noe ordentlig kjøring før PK'n? MVH Fliid katalysator var bytta ifjor og bilen har blitt kjørt ca 4tusen etter dette..hmm...må legges til at bilen har blitt starta opp i garasjen en gang i uken siste året og stått og kommet opp i driftstemp også har den blitt kjørt litt frem og tilbake før den ble parkert igjen. de målte vel eksosen på kald bil også..hmm....
TexWiller Skrevet Juli 24, 2007 Skrevet Juli 24, 2007 Du må være sikker på at katalysatoren er driftsvarm før de måler. På disse bilene bruker katten laaaang tid før den filtrerer skikkelig. Kjør bilen minst 20 min, hold turtallet på ca 3000 rpm i minst ett minutt rett før måling. Det er en klassisk feil å måle avgasen før katten er skikkelig varm, mange tror at bilen er varm nok når tempmåleren står på normal. Men det jo selvsagt flere andre ting som kan lage krøll
wicky124 Skrevet Juli 24, 2007 Forfatter Skrevet Juli 24, 2007 co var visst greit..men var lambda verdiene som var feil..skal være mellom 0,970-1,003 og jeg hadde 1,007..hmm...sjekka pluggkablene og to av dem avga støt når jeg tok på dem..ikke en deilig opplevelse..hmm..er visst overledning i dem?men sjekka rundt og de kablene er DYRE...2700kr for ett sett og da kommer ledning til sylinger 6 og coilledning i tillegg...merkelig...
wicky124 Skrevet Juli 24, 2007 Forfatter Skrevet Juli 24, 2007 bilen var varm da den ble målt tydeligvis..men igjen..bilen bruker jo en del bensin og man ser på tomgangsnåla at den jager litt når den er varm..hmm...
caraen Skrevet Juli 24, 2007 Skrevet Juli 24, 2007 Kun til orientering: Det er ingenting som heter EU-kontroll. EU ga Norge på pukkelen så det sang da de for noen år siden oppdaget at Norge hadde vært så frekke å skjule en type skattelegging av billister ved å dekke seg under EU-navnet. Flere politikere og andre bilentusiaster hadde på forhånd klaget inn dette, da dette lignet bemerkelsesverdig på nok en måte å få inn skattepenger her i landet, uten å kalle det for en skatt. Det er ingen andre land i Europa som har noe som heter EU-kontroll av kjøretøy, dette er altså et helnorsk påfunn.. Og som dere sikkert har lagt merke til har de fleste større byer i Norge fått flotte, nye veistasjoner i løpet av de siste 15 årene... Mon tro hvor pengene til disse kom i fra...? Vel, etter kjeften fra EU ble i alle fall Norge nødt til å endre navnet på kontrollen til Periodisk Kjøretøykontroll, som det heter i dag. Unnskyld at jeg ikke helt holdt meg til ditt problem her.
Sir Hofstad Skrevet Juli 24, 2007 Skrevet Juli 24, 2007 Og det er vel en grunn til at vi fortsetter å kalle det EU selv om vi vet det heter PKK...
wicky124 Skrevet Juli 24, 2007 Forfatter Skrevet Juli 24, 2007 vet ikke hvilken det er....735 motor..samme som 535 motor..oktober 1989...er vel "facelift"?
wicky124 Skrevet Juli 24, 2007 Forfatter Skrevet Juli 24, 2007 hvor får jeg tak i pluggledninger?alle har leveringstid på 1-2uker...og vil helst ikke betale 2790kr for dem...
Sir Hofstad Skrevet Juli 24, 2007 Skrevet Juli 24, 2007 Kan ta det litt med ro med kjøp av nye pluggledninger mener jeg. Kan få støt av ledninger som er i orden forsåvidt. Kan ohme og sjekke at de har lik motstand. Sjekk etter lekkasjer i innsug og eksos, sjekk LMM. Og sjekk etter lekkasjer i drivstofftilførsel (viktig).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå