Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt utstyr for måling av lagerklaringer? Tråd og målebånd og alt det der. Og hvor finner jeg data på hvilke klaringer BMW motorene skal ha?

Hvor får man kjøpt utstyr for måling av kompresjonsforhold?

Skrevet

Plastigauge heter vel det trådverktøyet. Pass på å tørke bort all olje fra lagerskålene og veiv/kam der du skal måle. Og husk å legge på litt olje før du setter det sammen når du er ferdig å måle. Spør på et verksted om de har et par stk du kan kjøpe, eller søk på nettet. Husk også at du ikke trenger å bruke HELE tråden på en måling. Kapp den opp i en bit som er bittelitt lenger enn det du skal måle. Komp-måler har de på bilXtra/torshov etc.

Data på klaringer osv finner du i TIS.

Skrevet

Komp.måler har jeg, tenkte mer på det man bruker for å måle eksakt kompresjonsforhold.

Hvilken væske bruker man, den plata man legger på for å presse væska ut eller hva de gjør. Gjerne en how-to på utmåling av kompresjonsforhold også.

Da hører jeg med lokale motorverkstedet om kjøp av tråd da :) Trenger man ikke en skala som man måler bredden på tråden med etterpå?

Skrevet
Komp.måler har jeg, tenkte mer på det man bruker for å måle eksakt kompresjonsforhold.

Hvilken væske bruker man, den plata man legger på for å presse væska ut eller hva de gjør. Gjerne en how-to på utmåling av kompresjonsforhold også.

Da hører jeg med lokale motorverkstedet om kjøp av tråd da :) Trenger man ikke en skala som man måler bredden på tråden med etterpå?

Skalaen står på embalasjen til tråden. Veldig greit å bruke, men husk at jeg bredere tråden blir, desto mindre er klaringa. Husk også å dra til med rett moment.

Det du snakker om komp-forhold høres mer ut som slagvolum-beregning. Væske får du i praksis ikke komprimert. Men man kan gjøre leak-down tester av sånt.

Vil anbefale deg å snakke med http://www.motorteknikk.no/ , de har det meste av utstyr og deler til sånne ting vi snakker om her.

Skrevet

Skalaen står på embalasjen til tråden. Veldig greit å bruke, men husk at jeg bredere tråden blir, desto mindre er klaringa. Husk også å dra til med rett moment.

Det du snakker om komp-forhold høres mer ut som slagvolum-beregning. Væske får du i praksis ikke komprimert. Men man kan gjøre leak-down tester av sånt.

Vil anbefale deg å snakke med http://www.motorteknikk.no/ , de har det meste av utstyr og deler til sånne ting vi snakker om her.

Ja, det vet jeg. Har skrudd i hop noen bunndeler før :) Men kun min egen jeg skrudde sammen med nye lagre, og da målte jeg veiva med micrometer og alt så bra ut og stemte med org. klaringer, så da gikk jeg for standardlager, noe som virka veldig bra.

Hvordan finner folk ut at de har 12,5:1, 8,2:1 osv. i kompresjonsforhold da?

Skrevet

Apoteket har jo sprøyter med volumskala på.

Det kan være fordelaktig å bruke en plexiglassbit som du borrer hull i og skrur fast.Og selvsagt et lite hull til å fylle i væske.

Når du har målt hvor mye væske du får fylt i,så må du regne ut kompresjons forhold med utgangs punkt i xxML væske du fyller i opp mot slagvolum pr.sylinder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...