Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

adaption values man går inn for å "erese" resette dette? med carsoft altså

Jepp, spesial functions - adaption values i carsoft for å resette.

ble bare litt skeptisk

"erese DME" sto det i underkategori

trykte ok

"sikker på at du vil gjøre det Y/N?"

bare å kjøre på og få dette gjort sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bare å trykke "Yes"

Har du automat kan du resette adaptation values for den også, samme sted og måte som for DME.

da har rykkingen kommet tilbake og bilen går dårligere igjen.. så ble opp og nedtur dette..

resatte idag. merket ikke forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt diagnose?

Kan være kamsensor eller magnetventil til vanos...!?

I en tidligere post i denne tråden (med bilde) nevnte jeg at vanos får mye oppmerksomhet for tiden og at folk også bør sjekke etter luft/vakumlekk på innsugsiden av motor, spesielt belger og slanger rundt tomgangsregulator.

Evt. også selve tomgangsregulatoren...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt diagnose?

Kan være kamsensor eller magnetventil til vanos...!?

I en tidligere post i denne tråden (med bilde) nevnte jeg at vanos får mye oppmerksomhet for tiden og at folk også bør sjekke etter luft/vakumlekk på innsugsiden av motor, spesielt belger og slanger rundt tomgangsregulator.

Evt. også selve tomgangsregulatoren...!

kan jo såklart være magnetventilen til vanos.. bare å bytte oringene inni den eller?

ikke feilmeldinger med carsoft nei. status ok på DME.

kamsensor er skiftet dor 3000km siden også

lekkasjer er det ikke dette er trykktestet mange ganger;)

får se på den ventilen da.. måtte av med den når jeg skifta kamsensor.. mulig det er noe med den..

men må hele den ventil skiftes i tilfelle? den med ledning i enden? tenkte å bare skifte det stemplet og oringen jeg. men ikke sikkert det har noen hensikt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, å skifte bare o-ringen vil ikke hjelpe om magnetventilen er ødelagt.

Det vil bare hjelpe for oljelekk fra ventilen.

Men har lest litt om denne veivhusventilen og hvordan den kan bli ødelagt etter vanos overhaling/bytte fordi den ikke tåler "trykket" fra den nye vanosen...!?

Mulig den som kan være problemet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, å skifte bare o-ringen vil ikke hjelpe om magnetventilen er ødelagt.

Det vil bare hjelpe for oljelekk fra ventilen.

Men har lest litt om denne veivhusventilen og hvordan den kan bli ødelagt etter vanos overhaling/bytte fordi den ikke tåler "trykket" fra den nye vanosen...!?

Mulig den som kan være problemet ditt?

tok ut magnetventilen og satte direkte strøm på den

pinnen inni den kom ut når det kom strøm på den.. og gikk sakte inn når jeg tok av strømmen.. så den må vel fungere

skjønner bare ikke hva som gjør at bilen rykker under kjøring.. ingen ting ved pådrag. men når jeg slipper gassen.. virker døere under aks for det meste også.. en gang iblant sparker den godt ifra

sjekket drivverk idag.. løftet den opp på 4søyle løftebukk å satte den i 2gir.. trillet frem å tilbake. slakke i girkassa eneste jeg får frem. ingenting i mellomaksel. hardyskiva er helt bra.. men slakke i girkassa er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har o-ringene til Vanos ankommet fra Beisan. Tenker å foreta operasjonen på fredag/lørdag. Kommer med tilbakemelding når jeg er ferdig. Blir meget spennende!!!

Noen som har noen smarte tips som ikke står i Beisans DIY, noe å være oppmerksom på, noe som kan gå galt etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner bare ikke hva som gjør at bilen rykker under kjøring.. ingen ting ved pådrag. men når jeg slipper gassen.. virker døere under aks for det meste også.. en gang iblant sparker den godt ifra

Har du mye olje i slangene fra/til pressen?

Holder en knapp på veivhusventilen din.

Men kan også være falsk luft, LMM, andre følere osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen smarte tips som ikke står i Beisans DIY, noe å være oppmerksom på, noe som kan gå galt etc?

Eneste jeg kommer på er at du bør ha en kort nebbtang for å få komme ned bak radiatoren og inn i senter av eksosvanos for å plukke ut plastproppen der.

Resten er et eventyr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner bare ikke hva som gjør at bilen rykker under kjøring.. ingen ting ved pådrag. men når jeg slipper gassen.. virker døere under aks for det meste også.. en gang iblant sparker den godt ifra

Har du mye olje i slangene fra/til pressen?

Holder en knapp på veivhusventilen din.

Men kan også være falsk luft, LMM, andre følere osv...

pressen er luftavkjølt

veivhusventilen? den under innsuget? den er strupet.. den er der ja.men er tettet tilførselen i hullet inn mot innsug.. bare bunnpanneslangen som fortsatt går innpå dær.. burde det kanskje vært et filter på denne slangen istedet? lufting til bunnpanna altså? har på toppdeksel et minifilter og caths tank

falskluft er det ikke.. byttet d meste av følere.. og status ok på carsoft. så dette er ingen enkel sak å bli klok på gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...