Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som har byttet på singelvanis og har utstyr for å låse av kammene til overs? :D Samt kanskje kan gi noen gode tips og vink til meg før jeg begynner?

Hva trenger jeg å kjøpe fra Beisan? Kun "Single Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)"? Eller trenger jeg "Single Vanos Rattle Repair Kit (6-cyl)" også? Hva annet må jeg kjøpe inn av pakninger ol. som jeg møter på på vei nedover i motoren?

Ingen som har overhalet singelvanos tidligere og har verktøyet til overs? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har byttet på singelvanis og har utstyr for å låse av kammene til overs? :D Samt kanskje kan gi noen gode tips og vink til meg før jeg begynner?

Hva trenger jeg å kjøpe fra Beisan? Kun "Single Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)"? Eller trenger jeg "Single Vanos Rattle Repair Kit (6-cyl)" også? Hva annet må jeg kjøpe inn av pakninger ol. som jeg møter på på vei nedover i motoren?

Ingen som har overhalet singelvanos tidligere og har verktøyet til overs? :shock:

Hvis du ser på beisans sine hjemmesidre under procedures så er det veldig greit forklart hva som må byttes av pakkninger osv underveis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør i denne posten siden den er mest lest/svart av "mekketroll" - meg selv inkludert! :)

Noen som vet hvor jeg kan få lånt/kjøpt en slik lambda sensor pipe her i Norge?

Har prøvd den fra Biltema, men den er ikke lukket i bunn slik at den "gir" seg når sonden står skikkelig fast.

uuo6ywdd9d7djs13lsl4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel joine denne tråden jeg også da, siden jeg starta en annen tråd uten å få øye på denne :P

har selv den rakkle/rassle-lyden ved ca 2500 omdr. ved rusing av motor.

av og til føler jeg at motoren(vanosen) fungerer bra, men andre ganger føler jeg at den ikke "eksploderer" som den pleier når vanosen "kicker" inn.

så gleder meg til å få bytte o-ringene, jeg bestiller foresten lagrene med det samme og bytter disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel joine denne tråden jeg også da, siden jeg starta en annen tråd uten å få øye på denne :P

har selv den rakkle/rassle-lyden ved ca 2500 omdr. ved rusing av motor.

av og til føler jeg at motoren(vanosen) fungerer bra, men andre ganger føler jeg at den ikke "eksploderer" som den pleier når vanosen "kicker" inn.

så gleder meg til å få bytte o-ringene, jeg bestiller foresten lagrene med det samme og bytter disse.

Vanosen kicker vel egentlig ikke inn i.o.m at dens arbeidsområde er fra 0-3000 omdr i hovedsak. Så er vel heller når vanosen ikke funker som den skal at du merker motoren får et lite positivt rykk når du kommer opp på turtallet. Men kan ikke annet enn å anbefale overhaling. Min ble mye mer responsiv på lave turtall hvertfall.

Nå er d i hovedsak dama som kjører bilen mest så når jeg prøvde den igjen etter bytte var ringene ferdig innkjørt og det var stor forandring fra før jeg byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i rute med carsoft...masse feil..kom vel kanskje ikke som noen bombe.. takk for hjelpen her hvertfall.

Er så morro :P Har selv no Airbag feilkoder e aldri finner ut av. Har komme fram til at det har noe med airbagen inni ene døra men vet ikke hva som er feilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp kjølespray. kjør eksosen go og varm og så spruter du rikelig med -40 grader spray på lambda'n i feste så smetter den ut før biltema nøkklen gir seg

Redd jeg ødelegger sonden på den måten...!?

Skal ha den ut (fordi den ikke sitter skikkelig nedi) for å friske opp gjengene og sette den på plass igjen.

Hvilke gjenger var det på lambdasondene igjen?

M18x1,5...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i rute med carsoft...masse feil..kom vel kanskje ikke som noen bombe.. takk for hjelpen her hvertfall.

Er så morro :P Har selv no Airbag feilkoder e aldri finner ut av. Har komme fram til at det har noe med airbagen inni ene døra men vet ikke hva som er feilen...

Det er vel sånn det er... ;) Spent på hva det viser i morgen, nullstillt alt, så nå får vi se hva som kommer tilbake når jeg kjører diagnose igjen i morgen :) men nå skal jeg slutte å ødelegge tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke absolutt nødvendig å låse kammene.

Byttet på min singel vanos uten å låse kammene, men sjekket at de sto riktig når jeg strammet kamdrevet.

Men låsepinne til svinghjulet må man ha.

Du fikk byttet de vanos-o-ringene på singelvanos?

Møtte du noen problemer med det å ikke låse av kammene?

Hvordan sjekket du at kammene sto riktig etterpå?

Har dette problemet med min nå. Skulle bestille verktøy-sett for å låse av kammene i dag, men selger vil ikke sende til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt ikke anbefalt det hvis du ikke føler du har full kontroll på hva du begir deg utpå. Kan fort ende med at du smeller en ventil eller 4 nedi stemplene og da går pengene fort. Skal ikke mange gradene feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...