Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

:? Da har jeg byttet O-ringer på min 320Ci i helgen og tror nok at det trengtes for de var noe slakk (flate O-ringer) men føler fortsatt at den er noe variabel i formen når motor er varm (lite kraft på lave turtall og lett å kvele ved igangsetting)

Trenger vel kanskje mer innkjøring?

Eller kanskje jeg må skifte Kamaksel sensor? Er det noe som man gjør uten å demontere vanos?

Kommentarer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tatt diagnose, er en del sensorer og slikt som skal være oppe å gå før vanosen fungerer slik den skal. Hvis f.eks en kamsensor ikke fungerer, kobles hele vanossystemet ut (står i turtallsmodus hele tiden=null bunndrag). Nye Vanosringer trengs også å kjøres inn/tilpasses. Blir gradvis bedre de første 50-100milene, men kun hvis elektronikken fungerer. Hvis ikke styreenheten aktiverer vanos (=på lavt turtall) vil de heller ikke bli "innkjørt" Jeg har en kamsensor som kommer og går litt, og merker STOR forskjell om vanos regulerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei,

Jeg sliter med akkurat de symptomene som blir nevnt i første innlegget på min E60 520i. Hadde bilen inne hos Autopower for diagnose i dag og de kunne ikke finne noe.

Spørsmålet er derfor, skal problemet med o-ringene utløse en feilmelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kline til med dette på min også. Har alle symptomene, men hakking/lugging tror jeg kommer fra gasspedalen, er rimelig følsom etter at jeg monterte sprintbooster, det var natt og dag det! Et must for alle med elektronisk gasspedal. Vurderer å bytte kjedestrammer også, bare bestille orginal til denne motoren eller vet dere om noen bedre? (M54B22)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprintbooster øker gassresponsen betraktelig. Enkel å montere, kobles bare mellom stikket til gasspedalen og stikket til kabelen som skal inn på gasspedalen. Tror alle Modeller utenom noen ///M fra 2001 har elektronisk gasspedal (En kompis med 01 M5 har ikke det). Får med en knapp du kan velge mellom å ha den av, ha den i sport ell racing. I racing er den veldig følsom, får lett bilen til å rykke og nappe. Men fin å bruke, for gassresponsen er helt ræva orginalt! Tror felgimport selger den for 2500, betalte 1600 ferdig med frakt og alt fra turner motorsport i USA=D

Kjerra mi har nå rullet 260 000, så er på tide tenker jeg. Blir 3 liter med presse fra ess til våren, men greit å ha alt på stell for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg sliter med akkurat de symptomene som blir nevnt i første innlegget på min E60 520i. Hadde bilen inne hos Autopower for diagnose i dag og de kunne ikke finne noe.

Spørsmålet er derfor, skal problemet med o-ringene utløse en feilmelding?

E60 har muligens et større feilkode vokabular, men ang. E39 vil ikke dette nødvendigvis utløse feilkode. På amerikanske forum (bimmerfest) blir det spekulert i at i noen tilfeller er o-ringene ubrukelige allerede etter 30.000km, så det kan være verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Du finner veiledning her: http://www.beisansystems.com/procedures/index.html

Jeg byttet eksoskamsensor på 530'n etter å ha tatt diagnose og fått feilkode, og det utgjorde STOR forskjell på bunndraget. Jeg kjører også på 98, det gir merkbar forskjell. Bilen min har runda 170k, men jeg tviler på at bunndraget skal være bedre enn det er nå så jeg har lagt bytte av tetningene på is foreløpig. Jeg tar meg selv i å famle etter girspaken fordi jeg tror den er i 4. noen ganger. Den drar uanstrengt opp 10 % stigning på 2k i 5. gir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • 7 months later...

får man slettet adaptiv values med bavarian technic?

Sliter med at bilen min feiltenner på alle sylindre,feil o2 verdier og fuel trim bank 1 og 2.

har byttet veivhus ventilasjon,coiler,plugger,innsugsgummi fra spjeldhus til lmm.

når jeg hører på motoren så er det ganske mye suse lyd fra under innsuget en plass høres det ut som.har ikke hadd ute innsuget men må vel ta det ut å sjekke gummi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...