Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg en pent brukt 320i touring og fikk med 325i motor og girkasse.

Skulle sette inn denna girkassa siden den som satt der var rimelig gåen (ZF). FIkk med en GETRAG kasse med nummer 240.08.6690 videre står det 225 og 91.

Men det viser seg at det mangler et par centimeter til akselen. samt at kassa sitter litt skeivt. (har forøvrig ikke fått inn torxskruene i bånn heller). Har søkt litt rundt på nettet her etter tips men ikke funnet noe fant at man kunne sette inn 240 getrag kasser i 320, men...

Noen som vet hva jeg evt trenger? eller har en Zf kasse og ønsker en Getragkasse så bytter jeg gjerne :lol:

Tips tas imot med stor takk og gjerne ASAP, da jeg har triksa litt for å sette inn denna kassa.

Skrevet

Kan høres ut som du ikke har truffet helt med aksel i lageret i svinghjul, evt at lageret er skjevt eller lignende.

Og hvis det er for kort ut til mellomaksel er det bare å finne en mellomaksel som stemmer med lengden: altså kommer fra en bil som kassa kommer fra (feks 323/325)

Skrevet

Er du sikker på det er en 325i 260 kasse du prøver å sette inn?

Hvis kassa er for kort tror jeg den er til 320i.

Skrevet

Kassa er like lang eller 1cm lengre. (målte ikke nøyaktig på millimeter). Men den bakre armen som mellomakselen skal skrus på var kortere enn på den kassa som satt i. (kunne gått med tjukkere gummi i mellom:)

Trodde kanskje jeg kunne flytte over den bakre koblingen, men det gikk ikke.

Skrevet

Du har ikke fått klemt sammen mellomakselen litt mens du har holdt på da? Dra den ut og se om det går. Mulig du vet om det her, men jeg vet jo ingenting om hvor mye greie du har på det her :)

Skrevet

Du har ikke fått klemt sammen mellomakselen litt mens du har holdt på da? Dra den ut og se om det går. Mulig du vet om det her, men jeg vet jo ingenting om hvor mye greie du har på det her :)

Skrevet

Skjekk som Bimmerlars sier, høres mest sannsynlig ut da denne type Girkasse du nevner skal passe. Er en svær mutter på midten av mellomakselen som du kan løsne for så å dra mellomaksel "fra hverandre" Da skal det passe.

Skrevet

Og når en skal stramme bolten igjen så drar en hardy kopling like herlig i stykker...

Skal du flytte på noe så må du flytte alt fra diff og frem.

Skrevet

hehe, ja noterte meg den "justeringen" der på akslingen. men skjønte raskt lunta. Er noe merkelig med denna kassa her. Den "trekant-koblingen" som skal skrus på akselen er fysisk kortere enn den forrige. Jeg har nå skimsa ut denna litt, men dette er ikke heldig løsning for simringen på kassa er ble ikke helt tett. (kanskje 2 simringer??)

Skal prøve noen lengre bolter å lage noe mekk der til jeg har funnet meg en annen kasse. kjekt med litt olje på kassa i allefall :)

Takker for svar så langt :P

Skrevet

Mener ikke at man skal skru den løs og dra den fra hverandre. Men en mellomaksel vil hele tiden utvide seg og trekke seg sammen når man kjører. Det skjer når bakstillinga beveger seg opp og ned.

Kanskje du har fått trøkt den sammen.

Men om du ser at det er fysisk forskjell på girkasse, er det vel heller det som er problemet

Skrevet
Mener ikke at man skal skru den løs og dra den fra hverandre. Men en mellomaksel vil hele tiden utvide seg og trekke seg sammen når man kjører. Det skjer når bakstillinga beveger seg opp og ned.

Kanskje du har fått trøkt den sammen.

Men om du ser at det er fysisk forskjell på girkasse, er det vel heller det som er problemet

Det fenomenet du beskriver her stemmer ikke med fast diff og driv aksler..

Men på en bil med stiv bak aksling så er jeg med. :)

Skrevet

Helt riktig :)

Fikk et tips om at jeg trengte girkasse fra -88 og nyere. Så dette kan være en kasse fra en eldre type. (har ikke anelse på modell så).

Hmm, det vil med andre si at det er stor sannsynlighet at motoren jeg fikk med er fra samme epoke. og at jeg ad vil trenge en motronic hjerne??? :?

Takker for tips folkens :D:D

Skrevet

Her var problemet. En smule ydmyk :oops: , du har så rett så rett Bimmerlars. Har justerbar mellomaksel. dette løste avstandsproblemet. Skjevheten ser dere kanskje selv.

Har mye å lære ved å skru Bmw, er åpen og ydmyk :roll:

Kassa til høyre ble da litt skeiv, den venstre sitter nå i bilen, velfungerende takket være ALPINA b3 2,7 som hadde en til overs:)

<a  href=%7Boption%7Dhttp://img399.imageshack.us/img399/3749/bilde018hx8.th.jpg' alt='bilde018hx8.th.jpg'>

Skrevet
Her var problemet. En smule ydmyk :oops: , du har så rett så rett Bimmerlars. Har justerbar mellomaksel. dette løste avstandsproblemet. Skjevheten ser dere kanskje selv.

Har mye å lære ved å skru Bmw, er åpen og ydmyk :roll:

Kassa til høyre ble da litt skeiv, den venstre sitter nå i bilen, velfungerende takket være ALPINA b3 2,7 som hadde en til overs:)

]

Bra det ble i orden da :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...